Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Volleybal fotograferen: hoe?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Volleybal fotograferen: hoe?

    Volgende week ga ik nog eens een volleybalwedstrijd bekijken en 'k ben van plan om er ook wat foto's te trekken. Ik vermoed dat het een vrij gewone sportzaal is (niet overdreven veel licht dus).

    Ik ben een beginner, maar weet ondertussen al dat het helemaal niet makkelijk is om een een sportzaal te fotograferen. Welke instellingen zou ik het best uitproberen?

    Dit is hetgeen ik in gedachten heb:
    - Manueel
    - Sluitertijd 1/200 tot 1/ 500 en diafragma meer openen naargelang de sluitertijd verkleint (om toch nog voldoende licht te krijgen op de sensor).
    - ISO 400 (indien nodig: optrekken).

    Misschien ook handig om te weten: ik trek foto's met de Canon EOS 550d (+ 2 kitlenzen).

    Lijkt dit OK of zit ik er volledig naast? Alvast bedankt voor de tips!
    Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

  • #2
    Re: Volleybal fotograferen: hoe?

    wat je best doet is ISO zo hoog mogelijk, camera op TV en sluitertijd op minimum 1/200e (hoewel dat volgens mij al niet snel genoeg meer is voor de beweging), AI Servo en continue burst.

    ISO 400 met de kitlenzen (lees : f/5.6) ga je er echt niet geraken met je sluitertijd.
    Misschien nog snel een 50 1.8 gaan kopen voor lichtsterker glas?
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

    Comment


    • #3
      Re: Volleybal fotograferen: hoe?

      Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
      wat je best doet is ISO zo hoog mogelijk, camera op TV en sluitertijd op minimum 1/200e (hoewel dat volgens mij al niet snel genoeg meer is voor de beweging), AI Servo en continue burst.

      ISO 400 met de kitlenzen (lees : f/5.6) ga je er echt niet geraken met je sluitertijd.
      Misschien nog snel een 50 1.8 gaan kopen voor lichtsterker glas?
      Bedankt voor de reactie, maar wat is continue burst?
      Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

      Comment


      • #4
        Re: Volleybal fotograferen: hoe?

        knopje ingedrukt houden, klik-klik-klik-klik-...
        With Canon, I can (or at least try)
        Photastic.be ~ Passion for the picture
        Nieuwe site

        Comment


        • #5
          Re: Volleybal fotograferen: hoe?

          Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
          knopje ingedrukt houden, klik-klik-klik-klik-...
          Aha... ja, dat doe ik, maar van die term had ik nog nooit gehoord...
          Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

          Comment


          • #6
            Re: Volleybal fotograferen: hoe?

            Oorspronkelijk geplaatst door Nelita Bekijk bericht
            Aha... ja, dat doe ik, maar van die term had ik nog nooit gehoord...
            geen probleem hoor het kind heeft zo wel enkele namen
            With Canon, I can (or at least try)
            Photastic.be ~ Passion for the picture
            Nieuwe site

            Comment


            • #7
              Re: Volleybal fotograferen: hoe?

              Als je regelmatig naar volleybalwedstrijden gaat neem ik aan dat je de sport kent. Op de aanval na staan de spelers het stilst net als ze de bal raken. Zo hebben ze t mij toch meer dan 10 jaar geleerd. De aanvaller heb je t best vlak voor hij slaat (hoogtepunt van zijn sprong)

              ISO zal dus redelijk omhoog moeten.
              De meerwaarde van manueel ontgaat me, je maakt het jezelf moeilijker. Ik zou voor sluitertijdvoorkeur gaan.
              Breek 's nachts in in de sporthal en vervang de lampen door sterkere en installeer een van afstand bedienbare servo zodat je steeds licht in de ogen van de tegenpartij kan schijnen.
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #8
                Re: Volleybal fotograferen: hoe?

                Ja, ik ken de sport inderdaad (ik speel nl. zelf volley). Ik heb al enkele keren geprobeerd om volleybalactiefoto's te nemen, maar telkens was ik teleurgesteld... Vandaar mijn vraag hier... Bedankt voor de tips (in de sporthal inbreken zie ik me wel niet echt doen... )
                Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

                Comment


                • #9
                  Re: Volleybal fotograferen: hoe?

                  lees dit eens...
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Volleybal fotograferen: hoe?

                    Los van het technische.
                    Ga op ooghoogte van de netrand zitten en in het verlengde van de opslag aan jouw zijde. Dus achter de opslaggever.
                    Zodat de positie "4" van de overkant naar je toestaat. (Je zou ook kunnen scherp stellen op de netrand/antenne als de AF niet snel genoeg is).
                    Op het ogenblik dat de slaghand van de positie "4" vertrekt, druk je af zodat je de slaghand met bal er mooi op hebt staan.

                    In vele sporthallen moet je al naar 1600 tot 3200 ISO gaan om deftige snelheid te gaan hebben.


                    Onlangs heb ik nog een 1e provincialer gaan trekken. (Nichtje speelt daar mee).
                    Daar zat ik op meer dan 1600 ISO en lenzen van f2.8

                    ps
                    Ik heb zelf 31 jaar competitie achter de rug...
                    [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Volleybal fotograferen: hoe?

                      Dat is inderdaad een goede tip! Ik zal proberen daar een plaatsje te bemachtigen! Hopelijk zijn de foto's deftig genoeg, zodat ik er hier dan eens eentje kan plaatsen...
                      Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Volleybal fotograferen: hoe?

                        Oorspronkelijk geplaatst door patrickL Bekijk bericht
                        Los van het technische.
                        Ga op ooghoogte van de netrand zitten en in het verlengde van de opslag aan jouw zijde. Dus achter de opslaggever.
                        Zodat de positie "4" van de overkant naar je toestaat. (Je zou ook kunnen scherp stellen op de netrand/antenne als de AF niet snel genoeg is).
                        Op het ogenblik dat de slaghand van de positie "4" vertrekt, druk je af zodat je de slaghand met bal er mooi op hebt staan.

                        ps
                        Ik heb zelf 31 jaar competitie achter de rug...
                        Scherpte op de netrand???

                        Ik val (viel moet ik zeggen) aan op bijna een meter van de netrand (afsprong net achter 3 meter om mijn massa er ook bij in te smijten). Geeft je ruimte om naast het blok te meppen. Ik heb wel lengte en sprongkracht mee om vandaar (of van achter 3 meter) nog naar beneden te slaan.

                        11 jaar competitie (gewestelijk, provinciaal en landelijk) Vooral in de landelijke competitie word er van vrij ver aangevallen.
                        The Knight That Says Ni...kon

                        Comment


                        • #13
                          Re: Volleybal fotograferen: hoe?

                          Ik ga het sowieso toch via AF moeten proberen, want via MF zal het mij zeker niet lukken. 'k Heb daar al moeite mee bij stilstaande objecten, laat staan bij bewegende objecten...
                          Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Volleybal fotograferen: hoe?

                            @putor: als je mijn zin leest; zie je dat ik het heb over "als de AF niet snel genoeg volgt". Anders gebruik je de AF (servo of continious) natuurlijk. Ik ken haar toestel niet (enkel van naam), want ik trek met Nikon.

                            Heb zelf jarenlang landelijk/provinciaal gespeeld en ben altijd spelverdeler geweest. Dus weet wel waar de pas moet komen....
                            Nu, als je met een f1.8 trekt en met heelwat mm's, gaat het sowieso moeilijk worden voor de DOF. Die wordt snel te smal. En ik heb begrepen dat TS geen lichtsterke lenzen heeft. Dus die 1,5 meter achter de netrand op het hoogste punt van je aanval gaat ze er qua DOF wel op hebben. Rest nog de ISO...
                            [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Volleybal fotograferen: hoe?

                              Oorspronkelijk geplaatst door patrickL Bekijk bericht
                              @putor: als je mijn zin leest; zie je dat ik het heb over "als de AF niet snel genoeg volgt". Anders gebruik je de AF (servo of continious) natuurlijk. Ik ken haar toestel niet (enkel van naam), want ik trek met Nikon.

                              Heb zelf jarenlang landelijk/provinciaal gespeeld en ben altijd spelverdeler geweest. Dus weet wel waar de pas moet komen....
                              Nu, als je met een f1.8 trekt en met heelwat mm's, gaat het sowieso moeilijk worden voor de DOF. Die wordt snel te smal. En ik heb begrepen dat TS geen lichtsterke lenzen heeft. Dus die 1,5 meter achter de netrand op het hoogste punt van je aanval gaat ze er qua DOF wel op hebben. Rest nog de ISO...
                              aha ne passeur, veel respect voor die mensen

                              als ze van ver genoeg zit en de lens start bij f/4 of f/5.6 gaat dat wel binnen de scherptedieptevallen.

                              @ Nelita, zie dat je de passeur ook een paar keer mooi in actie hebt. Die mensen werken heel hard op dat veld en doen minder spectaculaire truuken waardoor ze vaak buiten de interesse van de fotografen vallen.
                              The Knight That Says Ni...kon

                              Comment

                              Working...
                              X