Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie heeft er ooit HD-crashes gehad.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wie heeft er ooit HD-crashes gehad.

    Nu er steeds meer mensen bij aanschaf van een nieuwe pc overwegen voor een ssd als C: schijf om de snelheid maar ook met het idee dat deze crashbestendiger zijn dan een HD is het interessant te weten wie al dan niet bespaart is gebleven van een HD-crash binnen de gemiddelde levens of gebruiksduur van een PC of Mac van vijf jaar. En is er verschil in levensduur van een HD in een draagbare of stationaire computer.
    Last edited by Binnenuit; 28 december 2010, 12:19.

  • #2
    Re: Wie heeft er ooit HD-crashes gehad.

    ik heb ooit een HD-crash gehad op een redundant RAID systeem. Geen data verloren en systeem heeft zich nadien automatisch hersteld. Dergelijke RAID kan ook in een desktop geplaats worden. Je hebt hiervoor een moederbord nodig die RAID ondersteund en twee identieke schijven. Dit kost minder als een SSD en je hebt een pak meer opslag in de plaats. Ook van mijn SSD maak ik een back-up, omdat dit ook niet veel moeite is.

    Levensduur is voor elke schijf afhankelijk van hoe bruut je hier mee omspringd.

    Zelf doe ik met gemak meer dan 5 jaar voordat ik een schijf moet vervangen.

    RAID word niet ondersteund bij mac.

    Comment


    • #3
      Re: Wie heeft er ooit HD-crashes gehad.

      De levensduur van een harde schijf wordt voor een groot deel bepaald door de temperatuur van het ding. Alles wat neigt naar 50 °C is teveel, boven de 55 mag je het ding binnen de kortste keren te graven dragen... Die temperatuursensoren in de huidige harddisks zijn dus heel handig, om te weten of je bijkomende koeling nodig hebt .
      Heb ooit een diamondmax 9 (Maxtor) versleten, die continu 50°C had, na een maandje. De opvolger (een diamondmax 10) was meer dan 10° kouder, en heb ik nog altijd...
      Ik heb al harde schijven van alle mogelijke merken mogen afvoeren. Wel is het zo, dat als ze de eerste maanden overleven, ze meestal ook een goeie 5 jaar meegaan.
      Maar veel langer dan dat (toch bij PC's die dagelijks ettelijke uren werken) is moeilijk.
      Ik heb nu een recordhouder die het al een jaar of 10 uitzingt, maar die pc wordt nog heel weinig gebruikt.
      Laptopschijven zouden iets beter bestand moeten zijn tegen schokken, maar ik heb niet veel ervaring met laptops (mijn 1e laptop gaat nu een dik jaar mee, en de 2 harde schijven erin zorgen voor geen problemen).
      Groeten,

      Polleke

      Comment


      • #4
        Re: Wie heeft er ooit HD-crashes gehad.

        Ik denk dat ik al een 50-tal dooie disks gezien heb in mijn leven. Het blijft 1 van de meest betrouwbare oplossingen, maar je kan er niet op vertrouwen Je zou eigenlijk altijd moeten zorgen voor 1 copie die niet live is, dwz een backup maken van de data op je systeem naar een losse schijf terwijl je nog een andere copie hebt liggen ergens en vervolgens afwisselen.

        Een ssd is veel sneller en schokbestendig, maar is niet onfeilbaar. Ze slijten nl veel sneller dan gewone hd's. Alles kan stuk, backups maken dus.

        Comment


        • #5
          Re: Wie heeft er ooit HD-crashes gehad.

          Ontelbare 20Gb schijven weten sneuvelen, was een slechte serie, een heel pak Seagate's met whiteworm tegen gekomen (oliepatroon op de schijf zelf), hoe goedkoper hoe crasher...

          Comment


          • #6
            Re: Wie heeft er ooit HD-crashes gehad.

            Ik heb hier al twee externe harde schijven gehad die stuk gegaan zijn, waarschijnlijk ook omdat die te warm worden in een kleine behuizing.
            De eerste was een Medion van 160GB, die heeft het zo'n 4 jaar uitgehouden, de tweede was een Toshiba van 500Gb die zo'n 3 jaar oud geworden is.


            De harde schijf van mijn huidige computer is ruim groot genoeg voor alle foto's, en die staan nog eens op een externe harde schijf die constant aangesloten is (ook een Medion, maar die draait alleen als dat nodig is en die wordt ook nooit echt warm).
            Een tweede back-up staat op een externe harde schijf die alleen aangesloten wordt om een back-up te maken. Die zit veilig op een andere plaats zodat ze niet beschadigd wordt als er hier iets serieus mis gaat (brand bijvoorbeeld).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Wie heeft er ooit HD-crashes gehad.

              Oorspronkelijk geplaatst door powerkiller Bekijk bericht
              RAID word niet ondersteund bij mac.
              OSX biedt wel degelijk ondersteuning voor RAID, zoals trouwens de meeste OS'en (Linux, Windows)

              Zelf nog maar één HD crash gehad, was nog onder garantie en data werd gerecupereerd.
              Heb nu aan Raid 5 NAS

              Comment


              • #8
                Re: Wie heeft er ooit HD-crashes gehad.

                Ik heb op een twee jaar tijd 3 Maxtor HD's kapot gehad telkens met totaal alles kwijt, voor mij nooit nog een Maxtor of het moete oude zijn die nog op 5400 t/minuut werken.
                Telkens heb ik een nieuwe in garantie gekregen maar toen die voor de derde keer kapot was wou ik er geen meer en heb ik ze eens open gedaan.
                Ik heb zelfs gevonden wat er aan die HD van nog geen 8 maanden oud mankeerde, de magneet was verchroomd en die laag was gelost waardoor de arm niet meer kon bewegen van de troep die er tussen zat.
                D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                Comment


                • #9
                  Re: Wie heeft er ooit HD-crashes gehad.

                  Oorspronkelijk geplaatst door James71 Bekijk bericht
                  OSX biedt wel degelijk ondersteuning voor RAID, zoals trouwens de meeste OS'en (Linux, Windows)
                  De macs die je als particulier aankoopt hebben standaard geen RAID toch ?
                  Of je moet hem zelf tot raid maken ?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wie heeft er ooit HD-crashes gehad.

                    Oorspronkelijk geplaatst door powerkiller Bekijk bericht
                    De macs die je als particulier aankoopt hebben standaard geen RAID toch ?
                    Of je moet hem zelf tot raid maken ?
                    Wordt een Windows dan standaard geleverd met je interne disken in RAID? En indien ja, wat is daar het nut van? Hoort het niet de beslissing van de eigenaar te zijn of hij de volledige capaciteit van zijn opslagmedia wil gebruiken, of één disk opofferen aan pariteit?

                    Ter info; Mac zit al jaren op het voorplan wat storage functionaliteiten betreft. De snapshotting technologie bvb, waar in de storage wereld op dit moment veel geld mee wordt verdiend (een zgn wedloop tss NetApp, EmC2 en HP), dat heeft Mac al jaren op zijn OS zitten, mét grafische interface (en wat voor één). Ik heb het over ...TIme Machine.
                    http://www.theafricabug.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wie heeft er ooit HD-crashes gehad.

                      Eén keer.
                      Was een HP SureStore van.... 1gigabyte
                      Zelfs mijn oude 'skoezies" werken nog.
                      (liggen wel in de kast)
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wie heeft er ooit HD-crashes gehad.

                        Ooit twee HDD's naar de haaien gehad.
                        Eentje van 20 GB (waar is de tijd), een Seagate en was nog in garantie.
                        Eerst progje moeten installeren en dan met de foutcode erbij opsturen naar Ierland.
                        Een weekje later een herziene terug en nooit meer stuk gegaan.
                        De tweede HDD zt in mijn Dell en die gaf de geest na een paar maand.
                        Gratis vervangen.
                        Ik verkoop die Dell en terwijl de koper erbij is, ik was data aan het overzetten, geeft ook die schijf de geest.
                        Vroeger Maxtor/Seagate gehad, nu enkel nog WD en een klein LaCie USB voor prutswerk.

                        Grtz, RF
                        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wie heeft er ooit HD-crashes gehad.

                          hier ook al een lacie gehad die crachte!! gelukkig nog nen interen bu!
                          nu een nasje staan!!! gespiegelde schijven erin!!!

                          schijven crachten vroeger, nu nog (alleen iets minder) en ze zullen waarschijnlijk altijd blijven crashen
                          nikon stuff

                          Comment

                          Working...
                          X