Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

550D of 60D of toch nog iets anders?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 550D of 60D of toch nog iets anders?

    Hallo iedereen,

    [heel lang achtergrondverhaal]
    Ik ben een verschrikkelijke twijfelaar die in het komende jaar de stap naar DSLR wil zetten. Ik moet dus op tijd beginnen zoeken, en ik vrees dat ik wat hulp nodig heb.

    Ik ben zeker geen amateur-fotograaf, nauwelijks een hobbyist (hoewel mijn familie mij als "de kenner" beschouwd, voel ik mij allesbehalve zo). Ik sleur mijn toestel gewoon overal mee naar toe, en door zoveel mogelijk te lezen en leren van anderen floept er zo nu en dan iets fatsoenlijk uit. Ik trek eigenlijk het liefst van al foto's op vakantie (landschappen, gebouwen, wat natuur...).

    Ik ben tot nu toe een trouwe Canon-adept gebleken (eerst powershot A80, dan G9 die ik blijf gebruiken voor onder water), dus ik ben mijn zoektocht daar ook begonnen. Een niet-overtuigend maar wel meespelend punt is dat ik ook een Speedlite 430 EX II heb liggen, die ik nu ook op mijn G9 gebruik. De reden om te "upgraden" is dat ik toch wel tegen wat beperkingen begin aan te lopen met de G9 (bij weinig licht, toch te weinig groothoek - ook al heb ik de convertorlens, soms wel eens te traag maar vooral spelen met scherptediepte valt me alsmaar meer tegen). Als ik dan in de winkel 5 minuutjes zit te spelen met een DSLR, zie ik al direct behoorlijk wat nieuwe deuren opengaan.

    Mijn initieel budget is ongeveer 1000 euro (voor body & 1 of 2 lensjes, afhankelijk van wat jullie me aanraden, maar misschien moet dat in een draadje in "objectieven", van glas ken ik echt niets).
    [/heel lang achtergrond verhaal]

    Ik kijk momenteel naar 2 toestellen: de 550D of de 60D. Ze sluipen van prijs dichter bij elkaar, maar ik zit echt te dubben of de 60D zijn prijs/meerprijs waard is. Ik zie veel gemengde reacties, dus ik weet het niet goed. Hoe weet ik of ik te hoog wil springen met een 60D? Ik ben ook niet van plan om veel camera's te verslijten, dus ik wil ook niet ontgoocheld zijn van mijn aankoop...

    Zien jullie veel betere alternatieven in die prijsklasse? Moet ik iets verwachten van de 600D waar zo hier en daar geruchten over zijn (ik zal toch niet rap beslist hebben, dus misschien komt die zelfs op tijd)? Ik zie ook veel mensen een 50D aanraden, maar ik kan dat toestel niet (meer) plaatsen in het huidige Canon gamma...

    tnx voor jullie hulp!
    Canon EOS 550D + Canon 18-55 IS + Canon 55-250 IS + Canon Speedlite 430EX II
    Canon Powershot G9 + Canon WP-DC21 Onderwaterhuis

  • #2
    Re: 550D of 60D of toch nog iets anders?

    Ik zou gaan voor de 550D met goed glas, anders voor de 7D.

    550D met 17-55

    Comment


    • #3
      Re: 550D of 60D of toch nog iets anders?

      Oorspronkelijk geplaatst door Superdaantje Bekijk bericht
      Ik zou gaan voor de 550D met goed glas, anders voor de 7D.

      550D met 17-55
      zeker waar. beetje besparen op camera en een betere lens is veel beter dan omgekeerd. De 60D kan wat meer, kan wat beter tegen een regenbuike, kan door wat meer knopkes op de body sneller ingesteld worden, maar op gebied van beeldkwaliteit zal je op een 30x45 print met vergrootglas nauwelijks of geen onderscheid zien.
      The Knight That Says Ni...kon

      Comment


      • #4
        Re: 550D of 60D of toch nog iets anders?

        ben zeker geen Canon-kenner, maar heb bij dezelfde keuze stilgestaan...


        en naar mijn gevoel toe, ga je beter voor de 550... of voor een 50D als je die nog weet te vinden ergens...
        (maar aangezien je dat zelf niet vermeld hebt, is dit een beetje off-topic, waarvoor mijn excuses )
        Nikon D7000 + Nikkor 18-105 VR + Nikkor 50 mm 1.8 + Nikon SB-900

        Comment


        • #5
          Re: 550D of 60D of toch nog iets anders?

          als je een 2de handse 50D vindt en je kan daartegen (al gebruikt, geen garantie, mogelijks is de camera het al gewoon slechte foto's te maken) ben je misschien beter af.

          Met lenzen is het risico om 2de hands slechte kopen te doen een pak kleiner.
          The Knight That Says Ni...kon

          Comment


          • #6
            Re: 550D of 60D of toch nog iets anders?

            Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
            zeker waar. beetje besparen op camera en een betere lens is veel beter dan omgekeerd. De 60D kan wat meer, kan wat beter tegen een regenbuike, kan door wat meer knopkes op de body sneller ingesteld worden, maar op gebied van beeldkwaliteit zal je op een 30x45 print met vergrootglas nauwelijks of geen onderscheid zien.

            De 60D heeft geen weather seal kan niet echt veel beter tegen regen als de 550D. 7D heeft wel een weather seal, maar wat heb je hieraan als je objecteiven gebruitk die geen weather seal hebben ?

            Het klopt van het instel wiel, maar persoonlijk vind ik de knoppen niet echt prettig op de 60D. Je hebt niet echt het gevoel als je er op drukt dat er wat gebeurt. Zoals je dit hebt met de 550D en 7D. Dit laatste is natuurlijk persoonlijk

            Comment


            • #7
              Re: 550D of 60D of toch nog iets anders?

              Amai, bedankt voor de vele en snelle reacties

              Duidelijke voorkeur voor de 550 dus, goed om te weten. Ik was nochtans een beetje aan het vallen voor de feel van de 60d omdat die toch iets zwaarder in de hand ligt wat ik wel prettig vond. Ik dacht dat het aan mij lag in de winkel dat niet alle knopjes iets leken te doen...

              Ik ben niet zo geweldig happig op tweedehands, maar ik wil er wel eens naar kijken. En de 50d is zeker niet offtopic, ik had al gemerkt dat die best populair is. 7d lijkt me iets boven mijn niveau en budget. Ben nieuw in Dslr land dus al jullie raad is welkom!

              Bedoelen jullie met de 17-55 de canon ef-s 17-55 f/2.8 IS USM of is er nog een andere? Die is best wel duur of zie ik dat verkeerd?
              Canon EOS 550D + Canon 18-55 IS + Canon 55-250 IS + Canon Speedlite 430EX II
              Canon Powershot G9 + Canon WP-DC21 Onderwaterhuis

              Comment


              • #8
                Re: 550D of 60D of toch nog iets anders?

                Reken op termijn 3 keer zoveel voor lenzen dan voor body's
                Ze gaan wel langer mee en houden beter hun waarde

                Geef gerust wat geld aan een goede lens die je veel gaat gebruiken, maar laat je niet gek maken en wees niet beschaamd om ook met eenvoudig materiaal te werken (lees lenstesten)

                Bouw geleidelijk je lenzenset op (en soms ook af)

                Veel plezier

                Comment


                • #9
                  Re: 550D of 60D of toch nog iets anders?

                  Oorspronkelijk geplaatst door nokietje Bekijk bericht
                  Bedoelen jullie met de 17-55 de canon ef-s 17-55 f/2.8 IS USM of is er nog een andere? Die is best wel duur of zie ik dat verkeerd?
                  Ja bedoel de Canon 17-55 f/2.8 IS. Klopt deze is vrij prijzig, maar absoluut

                  En de 17-55 op de 550D is zeker een leuke combi. Al zou ik zelf wel een batterij grip gebruiken op de body

                  Comment


                  • #10
                    Re: 550D of 60D of toch nog iets anders?

                    Ik was me er ergens wel al van bewust dat lenzen de investering gingen worden op lange termijn

                    @superdaantje: is die batterijgrip dan niet eerder een motivatie om toch voor de 60d te gaan? Behalve dat de 60d al meer foto's kan nemen op 1 batterij volgens de specs, voegt de grip 230g gewicht toe, terwijl dat zo ongeveer het gewichtsverschil is tussen de 550 en de 60. En de optelsom van body+grip+extra batterij komt dan ook een stuk dichter bij de prijs van de 60d. Of mis ik nog andere voordelen? (die extra ontspanknop zie ik mezelf niet direct gebruiken...)
                    Canon EOS 550D + Canon 18-55 IS + Canon 55-250 IS + Canon Speedlite 430EX II
                    Canon Powershot G9 + Canon WP-DC21 Onderwaterhuis

                    Comment


                    • #11
                      Re: 550D of 60D of toch nog iets anders?

                      Oorspronkelijk geplaatst door nokietje Bekijk bericht
                      ...
                      @superdaantje: is die batterijgrip dan niet eerder een motivatie om toch voor de 60d te gaan? Behalve dat de 60d al meer foto's kan nemen op 1 batterij volgens de specs, voegt de grip 230g gewicht toe, terwijl dat zo ongeveer het gewichtsverschil is tussen de 550 en de 60. En de optelsom van body+grip+extra batterij komt dan ook een stuk dichter bij de prijs van de 60d. Of mis ik nog andere voordelen? (die extra ontspanknop zie ik mezelf niet direct gebruiken...)
                      Ik gebruik de Grip niet om het gewicht maar omdat het toestel beter in de hand ligt .En die extra onspanknop is heel praktisch om portretfotos te nemen.Maar dat moet je voor jezelf uitmaken of je die grip nodig vindt of niet .Ik zou hem voor geen geld willen missen
                      Last edited by LesC; 30 december 2010, 10:59. Reden: Quote verbeterd

                      Comment


                      • #12
                        Re: 550D of 60D of toch nog iets anders?

                        Oorspronkelijk geplaatst door nokietje Bekijk bericht
                        Ik was me er ergens wel al van bewust dat lenzen de investering gingen worden op lange termijn

                        @superdaantje: is die batterijgrip dan niet eerder een motivatie om toch voor de 60d te gaan? Behalve dat de 60d al meer foto's kan nemen op 1 batterij volgens de specs, voegt de grip 230g gewicht toe, terwijl dat zo ongeveer het gewichtsverschil is tussen de 550 en de 60. En de optelsom van body+grip+extra batterij komt dan ook een stuk dichter bij de prijs van de 60d. Of mis ik nog andere voordelen? (die extra ontspanknop zie ik mezelf niet direct gebruiken...)
                        Batterij grip geeft je wat meer balans met zware objectieven. Tevens vind ik hem ideaal als je veel fotografeert in portret stand. Je hebt op de grip ook een ontspanknop en functie toetsen. Tevens de mogelijkheid om twee batterijen te plaatsen. Voegt dus iets meer toe dan alleen gewicht

                        gebruik een batterij grip op de 550D en 7D. Zou ze ook niet meer willen missen

                        Het gebruik van een batterij grip is voor iedereen verschillend.

                        Comment


                        • #13
                          Re: 550D of 60D of toch nog iets anders?

                          Oorspronkelijk geplaatst door nokietje Bekijk bericht
                          Bedoelen jullie met de 17-55 de canon ef-s 17-55 f/2.8 IS USM of is er nog een andere? Die is best wel duur of zie ik dat verkeerd?
                          Met een Tamron 17-50 2.8 zonder VC heb je dezelfde resultaten en nog een andere lens ook.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: 550D of 60D of toch nog iets anders?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Superdaantje Bekijk bericht
                            Batterij grip geeft je wat meer balans met zware objectieven.
                            Vroeger bij mechanica weleens geleerd dat balans iets te maken had met het gewicht links en rechts van aangrijppunt, dus hoe de balans beter wordt door gewicht toe te voegen? Als de balans niet goed is, moet je de lens op een andere plaats vastpakken.


                            Bij zware lenzen ondersteun de combinatie links en met rechts stuur je alleen.
                            Oorspronkelijk geplaatst door Superdaantje Bekijk bericht
                            Tevens vind ik hem ideaal als je veel fotografeert in portret stand.
                            Dat is eigenlijk het enige nut van een grip.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #15
                              Re: 550D of 60D of toch nog iets anders?

                              hjanssen het zal allemaal wel. Jij weet immers alles beter, vandaar dat ik negen van de tien keer je replies/adviezen negeer

                              Excuses voor de off topic reactie zal niet meer gebeuren. Ignore modus weer aan

                              Comment

                              Working...
                              X