Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Upgrade voor mijn antieke D70... D90 of D7000

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Upgrade voor mijn antieke D70... D90 of D7000

    Mijn Nikon D70 heb ik intussen zes jaar, en die is nu echt wel heel erg aan vervanging toe...
    Als glaswerk heb ik de destijds bijgeleverde Nikkor AF-S 18-70mm 1:3.5-4.5 G, de Sigma 70-300mmD 1:4-5.6 APO en Sigma 105 1:2.8 DG Macro.

    Ik heb met die camera altijd graag gewerkt, maar hij begint nu stilaan toch wel 'antiek' te worden.
    Wat ik bij dat ouwetje wel eens miste, was mirror lockup bij macro-opnames.

    Ik begrijp dat de D90 dat ook niet heeft, maar bij de D7000 kom ik er niet echt achter.
    Als die MLU bij de D7000 aanwezig is, dan denk ik dat die mijn voorkeur krijgt boven de D90, ook al omdat ik dus niet iemand ben die om de 2 jaar een andere camera koopt. Maar als de D7000 geen MLU heeft, dan twijfel ik of ik niet eerder voor de goedkopere optie van een D90 ga (en dan alvast een heel eind op weg ben voor de aanschaf van de Sigma 180 mm F/3.5 EX DG Macro)

    Of zou de prijs van de D7000 binnen een half jaartje al tot onder de € 1000,- gedaald zijn?
    De D90 heeft dezelfde accu als de D70, dat is wel weer leuk.
    En mijn computer is een Linux-bak, en ik gebruik dus de Gimp als fotobewerkingssoftware, en ik meen te begrijpen dat ik de Nef-bestanden van de D7000 alleen met Nikon Software kan openen... maar die draait dus niet onder Linux... Of weet iemand of ik die met Wine aan de praat krijg?
    ...aka AnneTanne
    http://annetanne.be

  • #2
    Re: Upgrade voor mijn antieke D70... D90 of D7000

    Oorspronkelijk geplaatst door AnVR Bekijk bericht
    ...
    Wat ik bij dat ouwetje wel eens miste, was mirror lockup bij macro-opnames.

    Ik begrijp dat de D90 dat ook niet heeft, maar bij de D7000 kom ik er niet echt achter....
    Volgens deze bron (scroll wat naar beneden):
    Mirror Lock Up: Yes
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Upgrade voor mijn antieke D70... D90 of D7000

      Ik, maar dat is persoonlijk....zou voor de D90 en het nieuwe Macro objectief gaan in jouw geval...van de MLU weet ik niets...heb nog geen camera gehad zonder (dacht dat elke reflex die wel zou hebben )

      De NEF bestanden zijn te openen met UfRaw, welke integreert in Gimp...ik merk wel zelf altijd dat UfRaw de bestanden default niet opent zoals het (volgens mij) zou moeten (te licht of te donker), maar dat zal vast een kwestie van instellen zijn.

      De Nikon software (Capture NX2) moet je namelijk ook nog eens apart bijkopen...of je dat gaat willen doen voor een Linux bak...? (Je krijgt een 60 dagen trail gratis...)
      Mijn objectieven zijn all round...

      Comment


      • #4
        Re: Upgrade voor mijn antieke D70... D90 of D7000

        Waarom ga je niet ineens voor de D300(s), staat aantrekkelijk geprijsd.
        Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

        BD1614BE

        Comment


        • #5
          Re: Upgrade voor mijn antieke D70... D90 of D7000

          Als je google-t, dan vind je inderdaad dat de D90 geen MLU zou hebben! Ik geloofde ook m'n eigen ogen niet en dacht dat elke dSLR die feature wel zou hebben. Niet dus. Er is wel een "workaround", maar dat is toch nooit "the real thing" zou ik denken.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Upgrade voor mijn antieke D70... D90 of D7000

            Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
            van de MLU weet ik niets...heb nog geen camera gehad zonder (dacht dat elke reflex die wel zou hebben )
            De meeste camera's hebben een MLU voor sensorreiniging, maar de consumer modellen van Nikon hadden tot nu toe geen echte MLU. (Dus spiegel opklappen een tijdje voor het maken van de opname, zodat je camera bij macro-opnames niet gaat bewegen door het geweld van het opklappen van de spiegel...

            (Edit: intussen was je vorige reactie dus ook al geplaatst...)

            Oorspronkelijk geplaatst door Tootsie Bekijk bericht
            Waarom ga je niet ineens voor de D300(s), staat aantrekkelijk geprijsd.
            Ik dacht dat de D300(s) geen echte MLU had, maar een time-release functie.
            ...aka AnneTanne
            http://annetanne.be

            Comment


            • #7
              Re: Upgrade voor mijn antieke D70... D90 of D7000

              De D90 heeft "spiegelvoorontspanning", dus de spiegel klapt op, en 1 seconde daarna wordt de sluiter ontspannen. Verder zou je ook gewoon liveview kunnen gebruiken, dan is de spiegel ook opgeklapt.
              Ook is de MLU voor sensorreiniging aanwezig.
              Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
              Our English website: www.kaichitravel.com
              Breng eens een bezoekje aan Siberie!

              Comment


              • #8
                Re: Upgrade voor mijn antieke D70... D90 of D7000

                Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
                De Nikon software (Capture NX2) moet je namelijk ook nog eens apart bijkopen...of je dat gaat willen doen voor een Linux bak...? (Je krijgt een 60 dagen trail gratis...)
                Het gaat er niet om of jij dat zou willen, maar of NX2 dat zou willen en dat wil dat niet.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Upgrade voor mijn antieke D70... D90 of D7000

                  Oorspronkelijk geplaatst door AnVR Bekijk bericht
                  Ik dacht dat de D300(s) geen echte MLU had, maar een time-release functie.
                  Foute gedachte, D300s heeft een volwaardige MLU.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Upgrade voor mijn antieke D70... D90 of D7000

                    Oorspronkelijk geplaatst door jvdk Bekijk bericht
                    De D90 heeft "spiegelvoorontspanning", dus de spiegel klapt op, en 1 seconde daarna wordt de sluiter ontspannen. Verder zou je ook gewoon liveview kunnen gebruiken, dan is de spiegel ook opgeklapt.
                    Beide zijn ongeschikt als je precies wil timen, dan gebruik MLU->spiegel omhoog en maar kijken en als het gebeurd->klik

                    Oorspronkelijk geplaatst door jvdk Bekijk bericht
                    Ook is de MLU voor sensorreiniging aanwezig.
                    Dit zijn 2 verschillende begrippen, bij MLU is de sluiter gewoon dicht en bij spiegel opklappen voor reiningen gaat de sluiter ook open.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Upgrade voor mijn antieke D70... D90 of D7000

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Foute gedachte, D300s heeft een volwaardige MLU.
                      Mooi... dat opent dan inderdaad perspectieven :-)
                      ...aka AnneTanne
                      http://annetanne.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Upgrade voor mijn antieke D70... D90 of D7000

                        de D90 heeft inderdaad ook een "exposure delay" functie, maar zoals gezegd een waarbij je automatisch na een seconde na het afdrukken(&opklappen) ook effectief de foto maakt.
                        Bij de D7000 kan je inderdaad zelf de spiegel opklappen ("mirror-lockup"), en dan via je draadontspanner afdrukken om zo toch nog een precieze timing te kunnen handhaven.

                        Beide zijn heel goeie toestellen, uiteraard is de D7000 nog wat beter, kan je ook gerust wat hoger in iso's gaan, laat zich ook nog net iets gemakkelijker bedienen...
                        Last edited by cee37; 27 december 2010, 13:19.
                        [FONT="Tahoma"]www.carlopeeters.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Upgrade voor mijn antieke D70... D90 of D7000

                          Oorspronkelijk geplaatst door AnVR Bekijk bericht
                          En mijn computer is een Linux-bak, en ik gebruik dus de Gimp als fotobewerkingssoftware, en ik meen te begrijpen dat ik de Nef-bestanden van de D7000 alleen met Nikon Software kan openen... maar die draait dus niet onder Linux... Of weet iemand of ik die met Wine aan de praat krijg?
                          Rawstudio, Ufraw, Darkroom,... Raw bewerkingsprogramma's genoeg voor Linux. Mijn voorkeur gaat naar Ufraw, die kan rechtstreeks naar Gimp importeren.
                          The Knight That Says Ni...kon

                          Comment


                          • #14
                            Re: Upgrade voor mijn antieke D70... D90 of D7000

                            Oorspronkelijk geplaatst door cee37 Bekijk bericht
                            de D90 heeft inderdaad ook een mirror lock-up functie, maar zoals gezegd een waarbij je automatisch na een seconde na het afdrukken(&opklappen) ook effectief de foto maakt.
                            Maak de zaken niet gecompliceerder dan ze al zijn door allerlei begrippen door elkaar te husselen.

                            De D90 en vele andere camera's hebben "spiegel voorontspanning" waarbij je één handeling moet doen om te ontspannen en geen gecontroleerd moment hebt.

                            D300 en hoger(D7000) hebben "Mlu", waarbij je twee handelingen moet verrichten om ter ontspannen en je het momnet in de hand hebt.

                            Als je alles door elkaar gebruikt, wat ongeveer op elkaar lijkt, ben je aan het bouwen aan een zeer bekende toren..........
                            Last edited by hjanssen; 27 december 2010, 13:03.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Upgrade voor mijn antieke D70... D90 of D7000

                              Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                              Rawstudio, Ufraw, Darkroom,... Raw bewerkingsprogramma's genoeg voor Linux. Mijn voorkeur gaat naar Ufraw, die kan rechtstreeks naar Gimp importeren.
                              Ik gebruik meestal de UFraw-plugin voor the Gimp.
                              Omdat ik echter elders had gelezen dat de .nef bestanden van de D7000 toch weer net iets anders waren dan van eerdere versies, dacht ik dat ik onder Linux wellicht nog niet meteen aan de slag kon als ik die camera zou kiezen, maar intussen merk ik dat dat allang geen probleem meer mag zijn.
                              ...aka AnneTanne
                              http://annetanne.be

                              Comment

                              Working...
                              X