Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probleem met belichting

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Probleem met belichting

    Hallo iedereen,


    Ik heb een probleem met mijn belichting deze middag heb ik een eenvoudige opstelling gemaakt met een model in dit geval een ezel en rechts daarvan een studio licht met beauty dish op1/32 ste

    indien in het licht meet op de snoet van de ezel meet hij f2,8 1/125 200asa
    Als ik mijn camera instel op 1/125 f2,8 200 asa is de foto volledig overbelicht hoe komt dat ik moet het diafragma van mijn camera verminderen naar 1/125 f5,6 om een goed belichte foto te bekomen is dat normaal want een lichtmeter zou je toch moeten helpen met de juiste diafragma te geven. Mijn licht meter stond op flits licht.

    Ik heb een Sekonic Licht- en Flitsmeter L308S


    f5,6 1/125 200asa



    f2,8 1/125 200 asa de waarden van de lichtmeter

    Kan er iemand mij helpen?
    Hoe start je het best met een studio foto?
    Alvast bedankt,




    Ik heb dan ook een poging gedaan om een kleurfilter te gebruiken maar dat lukt helemaal niet.

    Gr Stef
    Last edited by stefaanjan; 26 december 2010, 19:48.

  • #2
    Re: Probleem met belichting

    als je het licht meet, gaat je flits dan af????
    nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: Probleem met belichting

      Je bent toch niet voor je flitslicht gaan staan bij het meten ervan?

      Een lichtmeter is niet per se 'out of the package' juist en moet je ook calibreren, maar dit verschil is wat te groot imo.
      Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

      Comment


      • #4
        Re: Probleem met belichting

        Hallo iedereen,

        De flits gaat inderdaad af en ik sta niet voor de flits.

        Indien ik de lichtmeter meet juist tegen de beauty dish dan meet hij f8 1/125 200asa.

        Gr Stef

        Comment


        • #5
          Re: Probleem met belichting

          hoe meet je die? hoe hou je je lichtmeter? sensor naar de beauty dish toe?
          lijkt me trouwens straf dat je met 300W lampen en een beauty dish op 2.8 kan fotograferen...
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: Probleem met belichting

            Ik vind dat ook bizar want normaal zou hij voor de neus van de zebra gemeten een f5,6 geven maar niet f2,8

            Gr Stef

            Comment


            • #7
              Re: Probleem met belichting

              Ik ken je lichtmeter niet, maar zit het kapje er zeker op (witte dome)? En zoals d_oracle al zei: hoe gebruik je de lichtmeter? In welke richting meet je (camera of licht)?... Lichtmeters zijn inderdaad niet altijd juist, maar een verschil van twee stops lijkt me toch wel veel...
              www.135mm.be
              @135mm_leuven
              info@135mm.be

              Comment


              • #8
                Re: Probleem met belichting

                Ik denk dat ik het probleem heb gevonden ik heb nog eens snel mijn studio licht uitgehaald en een softbox op gezet. andere batterijen in mijn lichtmeter geplaatst en wanneer ik nu meette dan meet ik bij 1/1 f11 en bij 1/32 f2,8 ik denk dat dat beter is?



                Maar hoe zet het het best de verhouding van de lichten bij de volgende opstelling met de koffer. Het achtergrond licht heeft een blauwe kleurenfilter en het hoofdlicht een beauty dish.

                Gr stef

                Comment


                • #9
                  Re: Probleem met belichting

                  Ik meet met de witte dome naar de beauty dish toe.

                  Gr stef

                  Comment


                  • #10
                    Re: Probleem met belichting

                    stefaanjan,

                    als je je lichtmeter opzet moet die een BC doen, een Battery Check dus. dan kan je zien aan de 1/3 balkjes hoe het met je batterij gesteld is.

                    Tom
                    De gustibus et coloribus non est disputandum
                    Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                    Comment


                    • #11
                      Re: Probleem met belichting

                      lichtmeten is toch met de dome naar de camera??
                      of heb ik het fout
                      nikon stuff

                      Comment


                      • #12
                        Re: Probleem met belichting

                        Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                        lichtmeten is toch met de dome naar de camera??
                        of heb ik het fout
                        in studio niet... daar wil je in de eerste plaats weten hoe sterk je key-light is...
                        daarna je hulp lichten (key-licht uit), om het verschil te kennen...
                        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Probleem met belichting

                          vergeet lichtmeters

                          begin met een bepaald diafragma en kijk wat het oplevert
                          te donker= extra licht toevoegen (of diafragma openen)
                          te licht= het licht verminderen (of diafragma toetrekken)
                          doe alles manueel naar eigen smaak

                          De enige lichtmeter die ik toelaat is mijn eigen smaak
                          Ik begrijp ook niet waarom men een lichtmeter nodig heeft.

                          lichtmeters en ttl maken volgens mij alles onnodig ingewikkeld
                          Alles manueel doen maakt alles éénvoudiger.

                          Ik heb nog nooit een lichtmeter gebruikt en waarom zou ik?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Probleem met belichting

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tom De Witte Bekijk bericht
                            vergeet lichtmeters

                            Ik heb nog nooit een lichtmeter gebruikt en waarom zou ik?
                            laat eens je studio foto's zien?
                            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Probleem met belichting



                              Ik beschik over een verplaatsbaar systeem. 2 lichtstaanders 2 flitsen 430 EZ.

                              Dit is in geen studio gedaan maar gewoon bij de mensen thuis met 1 transparante paraplu.

                              High Key is ook geen probleem voor mij.(Dan heb ik wel een witte muur nodig)

                              Volgens mij kan je wel degelijk exposures beoordelen door louter naar uw schermpje te kijken. (zeker binnen) Op basis van mijn schermpje en mijn "blinkies" kan je dan uw licht of uw diafragma naar believen instellen.
                              (ik kijk zelf nooit naar mijn histogram, alleen naar mijn schermpje of het mij al dat niet bevalt, 20 jaar geleden zouden fotografen hun arm afgestaan hebben om zo veel informatie te verkrijgen gewoon via zo een schermpje.
                              Nu de technologie er is mag je er zogezegd niet meer naar kijken omdat het schermpje zogezegd bedrieglijke informatie zou verschaffen. Ikzelf ben nog nooit bedrogen door naar dat schermpje te kijken.
                              Ik zeg niet dat mijn systeem zaligmakend is, maar voor mij werkt dit bullet-proof.

                              Ik begrijp nog steeds niet waarom men tegenwoordig nog lichtmeters nodig heeft.
                              Als men mij een situatie kan voorleggen waarin lichtmeters noodzakelijk zijn, zal ik het misschien begrijpen.
                              Last edited by Tom De Witte; 6 januari 2011, 17:24.

                              Comment

                              Working...
                              X