Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sterren fotograferen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sterren fotograferen

    Ik heb hier op het forum foto's gezien van sterren die mooi de draaibeweging tonen (als jullie begrijpen wat ik bedoel).
    Ik vind jammergenoeg de foto's niet meer terug hier.
    Kan er mij iemand uitleggen hoe ik hier het beste aan begin?
    Ik zou dit zelf ook eens willen proberen.
    640-822 // PMI-001 // 640-816 // 642-974

  • #2
    Re: Sterren fotograferen

    Dit is wel geheel off-topic, maar toch
    [Mod-LesC]Vandaar dat ik de vraag nu afgesplitst heb.[/Mod]

    Om stersporen zichtbaar te maken heb je een lange sluitertijd nodig, maar niet te lang, omdat je anders overbelichte foto's krijgt. Neem 20 seconden.

    Je moet software bij de hand hebben, of zo'n handige LCD Timer Remote waar je dit zelf kan instellen. ISO op 800 of 1600.

    Nu moet je gewoon zoveel mogelijk foto's maken, het mooiste is om die richting de poolster te doen. Weet je waar die staat?

    Daarna kan je ze stacken in DeepSkyStacker, en dan wijst het zich wel vanzelf. Veel succes.

    Ohja, probeer iets van een 18mm objectief. Niet al te hoog.
    Last edited by LesC; 26 december 2010, 12:47. Reden: Titel aangepast ;)

    Comment


    • #3
      Re: Sterren fotograferen

      Waarom zou je ISO op 800 of 1600 zetten? Als je met zo een lange sluitertijd werkt moet je toch een statief gebruiken en zet je je ISO beter zo laag mogelijk, dit om de kans op ruis te voorkomen...
      Last edited by LesC; 26 december 2010, 12:47. Reden: Titel aangepast ;)
      "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
      500px

      Comment


      • #4
        Re: Sterren fotograferen

        Dit doe je om zoveel mogelijk signaal te ontvangen in zo'n kort mogelijke tijd. lagere ISO mag, maar dan krijg je wel een stuk minder sterren erop. En door het stacken, verdwijnt de ruis.
        Last edited by LesC; 26 december 2010, 12:48. Reden: Titel aangepast ;)

        Comment


        • #5
          Re: Sterren fotograferen

          [Mod-LesC]Omdat je het onderwerp "waterdruppels fotograferen" highjackte met je vraag over star trails, heb ik jouw topic afgesplitst.

          "Startrails" zoeken gaf volgende resultaten:
          Forum voor technische discussies die met digitale fotografie te maken hebben, en voor het tonen van fotografische tips & trucs.


          Forum voor technische discussies die met digitale fotografie te maken hebben, en voor het tonen van fotografische tips & trucs.


          Forum voor technische discussies die met digitale fotografie te maken hebben, en voor het tonen van fotografische tips & trucs.


          Ik heb hier op het forum foto's gezien van sterren die mooi de draaibeweging tonen (als jullie begrijpen wat ik bedoel). Ik vind jammergenoeg de foto's niet meer terug hier. Kan er mij iemand uitleggen hoe ik hier het beste aan begin? Ik zou dit zelf ook eens willen proberen. Alvast bedankt.


          maar als je wat dieper zoekt, vind je wellicht nog meer!

          (b.v. een recente draad in een ander subforum

          http://forum.belgiumdigital.com/f15/...ls-339520.html[/Mod]
          Last edited by LesC; 26 december 2010, 12:58. Reden: Nog een link toegevoegd
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Sterren fotograferen

            never mind
            Last edited by Aeri; 31 december 2010, 10:38. Reden: dubbele info
            www.aeri-photography.be

            Comment

            Working...
            X