Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lens schoonmaken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lens schoonmaken

    hallo,
    er zijn hier waarschijnlijk meerdere topics over, maar hoe kan ik mijn lens schoonmaken?
    hij is vuil van buiten te fotograferen. ik weet dat je schoonmaakproducten bij fotografen ed kunt kopen. maar zijn er andere mogelijkheden hoe je je lens kunt proper maken? heb namelijk een uv filter gekregen voor kerst en die wil ik nie op mijn lens plaatsen maar eerst wil ik die schoon.

    GR Steffers

  • #2
    Re: lens schoonmaken

    Eerst met een blaaskwastje schoonblaxen en borstelen en dan het lensoppervlak schoonmaken met microvezeldoekje(als dat nodig is), maar je er goed van overtuigen dat er geen zandje oid meer zitten, want dat gaat krassen geven.

    Krijg je het opp niet goed schoon, dan een minmale hoeveelheid glassex oid op het microvezeldoekje.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: lens schoonmaken

      Geen glassex gebruiken. Dat kan de coating aantasten.
      https://www.naturephotoportal.com/

      Comment


      • #4
        Re: lens schoonmaken

        ik heb die volledig schoon gemaakt met zo'n doekje die bij je bril zit ed.

        Comment


        • #5
          Re: lens schoonmaken

          Oorspronkelijk geplaatst door leviathanfd Bekijk bericht
          Geen glassex gebruiken. Dat kan de coating aantasten.
          Bron?
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: lens schoonmaken

            Beste Gr Steffers, ik neem aan dat je een digitale camera hebt, dus waarom wil je een UV filter plaatsen. Zie http://www.fotohandig.be/filters_uv.php daar staat de tip dat je beter een protectie filter kunt kopen!
            En schoonmaken, gewoon met een microvezel doekje en een beetje warme adem.
            Jacques Bakker
            www.fotohandig.be

            Comment


            • #7
              Re: lens schoonmaken

              Op mijn fisheyelens komt geregeld wel eens een vingerafdruk te zijn. Microvezel en blaasbalg werken goed tegen stofjes ed, maar zulke vetplekken wegkrijgen is toch niet zo gemakkelijk. Waarmee les je dat het beste op? Kan een beetje zeep kwaad?

              Comment


              • #8
                Re: lens schoonmaken

                Fotohandig: die uv filter heb ik namelijk gekregen voor kerst ik kon die moeilijk afwijzen
                toch bedankt voor de tips!

                Comment


                • #9
                  Re: lens schoonmaken

                  Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
                  Op mijn fisheyelens komt geregeld wel eens een vingerafdruk te zijn. Microvezel en blaasbalg werken goed tegen stofjes ed, maar zulke vetplekken wegkrijgen is toch niet zo gemakkelijk. Waarmee les je dat het beste op? Kan een beetje zeep kwaad?
                  Is ook mijn vaststelling. Microfiber is goed op verplaatsing en in nood, maar als je de etegenslag hebt dat er iemand een dikke vette vinger op je glas zet... dan moet je vloeistof gebruiken.

                  Het beste hiervoor is ISOPROPANOL (iso propyl alcohol) koop je bij de apotheker zonder voorschrift voor 2 euro voor 100cc (flesje inbegrepen) en je kan heel je leven kuisen ermee
                  Het is HET product voor het kuisen van optic glas maar GEEN SENSORS (of AA filters)!

                  Eerst goed blazen met peertje om stof en debris weg te nemen!
                  Gewoon zacht tissue deppen tegen flesje isopropanol.
                  Dan je glas zachtjes inwrijven.(dit zal het vet afbreken en oplossen)
                  Neem vers tissue en poets op (restjes vloeistof opnemen dus)
                  Nablazen met peertje opnieuw om stofjes van tissue weg te blazen en tis TOP

                  Alternatief kan je special lensreinigingsvloeistof gaan kopen in fotowinkel.
                  Dat is gewoon isopropanol in een zeer klein flesje aan 50x de prijs

                  Zeep zou ik sterk afraden omdat je de samenstelling niet kend.
                  Somige zeepsoorten kunnen zeer agressief componenten bevatten waar je de coating op je lens mee kan kappot maken. (virusdoders/schimmeldoders/antibacterieel stuff/geurstoffen...)

                  PS: voor tissue moet je deze nemen zonder talkpoeder of balsem in.
                  Ik gebruik die van de delhaise merk "Care Softline" in orange doos en vind die de beste tot nu toe.

                  PS2: met microvezel vet opnemen is ook mee op te letten omdat je het vet niet ziet op het doekje, dus stapeld het op en krijg je na een tijd lichte waas op je lens.

                  PS3: koop een aansteker met zo een LED lampje in, als je dat lampje laat schijnen op je lens onder een scherpe hoek kan je zeer goed alle stof en vuil zien. Je zal verschieten hoe vuil een lens soms nog is, ook al ziet em er proper uit.

                  Comment


                  • #10
                    Re: lens schoonmaken

                    Ik vind de opgerolde T-shirt methode nog steeds het handigste ... op locatie.
                    www.fotofolio.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: lens schoonmaken

                      Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
                      Ik vind de opgerolde T-shirt methode nog steeds het handigste ... op locatie.
                      Als ik zeker weet dat er geen zand op het glas zit is dat meestal ook het meest voor de hand liggende manier op lokatie. Of gewoon een propere doek. Hou gewoon in het achterhoofd dat je absoluut geen overdreven kracht gebruikt om je objectief van stof te ontdoen.
                      De sterk overdreven ijver van mensen om hun lenzen en sensor van hun camera clinisch proper te houden is ook heel vaak de oorzaak van alle beschadigingen. Hoe dikwijlser je kuist hoe groter de kans op krassen. Veel mensen op het forum zijn amateurfotografen....wat maken af en toe die paar stofjes(als je ze al zou zien) op je foto toch uit. Eén minuutje in photoshop om de stofjes weg te halen op die ene foto die zo belangrijk is dat hij goed genoeg is om af te drukken.
                      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                      Comment


                      • #12
                        Re: lens schoonmaken

                        Ik kan iedereen aanraden om IPA (= isopropanol of iso propyl alcohol) tesamen met een lensdoekje te gebruiken. Zelf heb ik steeds twee lensdoekjes bij de hand. Het ene gebruik ik om te bevochtigen met IPA, het andere gebruik ik om droog te gebruiken. Eerst bevochtig ik het eerste doekje met IPA waarmee ik de lens shoon veeg. Daar IPA een vluchtige stof is droog die zeer snel op. De achter gebleven loose particles kan je daarna nog verwijderen met het droge lens doekje. Mochten er nog droopsporen op de lens achter blijven dan kan je die eenvoudig verwijderen met te ademen op de lens en deze daarna snel droog te wrijven met het droge lens doekje.

                        Comment


                        • #13
                          Re: lens schoonmaken

                          nadat je zeker bent dat alles is weg geblazen, gebruikt ik eerst nog dit borsteltje en dan de andere zijde
                          ben er zeer tevreden van
                          te verkrijgen bij Konijnenberg Turnhout, maar waarschijnlijk nog in andere zaken


                          Dorr Lens Pen Digital
                          groetjes Ingrid

                          Comment


                          • #14
                            Re: lens schoonmaken

                            Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                            De sterk overdreven ijver van mensen om hun lenzen en sensor van hun camera clinisch proper te houden is ook heel vaak de oorzaak van alle beschadigingen.
                            Sinds 2005 heb ik nog nooit mijn sensor gekuist of laten kuisen. Ik fotografeer 99% commercieel werk op locatie met tijdsdruk en veel lenzenwissels op beide body's.

                            Overdreven, klinisch, kuisen is niet aan mij besteed. Zolang het "ding" het doet ben ik tevreden (en mijn klanten ook).
                            www.fotofolio.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: lens schoonmaken

                              Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
                              Sinds 2005 heb ik nog nooit mijn sensor gekuist of laten kuisen. Ik fotografeer 99% commercieel werk op locatie met tijdsdruk en veel lenzenwissels op beide body's.

                              Overdreven, klinisch, kuisen is niet aan mij besteed. Zolang het "ding" het doet ben ik tevreden (en mijn klanten ook).
                              Ik kuis de buitenkant van men bodys/lenzen enkel als er slijkspetters of zo op zijn met een nat doekje, anders nooit.
                              Ahja wel het schermpje en de zoeker kuis ik regelmatig anders zie ik geen kl...n.

                              Maar voor het glaswerk is het toch echt belangerijk dat het kraaknet is anders zie je dat op de fotos hoor. Vetvingers,waterspetters en zo zijn een ramp op je fotos.

                              En sensor kan je idd lang mee doen als je geen landschappen maakt.
                              Met landschappen heb je na paar maand bijna zeker het spek aan je been dat stof op de sensor spots op je fotos geeft hoor.
                              Ik snap niet hoe jij dat kan doen zonder te kuisen.

                              Comment

                              Working...
                              X