Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotograferen in de sneeuw

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotograferen in de sneeuw

    Hallo

    Gisteren wilde ik mijn twee Duitse Herders eens fotograferen in de sneeuw. Ik had de camera op AV (diagfragmavoorkeur) staan. Eerst had ik de lichtmeting op gemiddeld staan (eerste optie bij canon) Ik kreeg al snel in de gaten dat de honden dan niet goed genoeg belicht waren dus ging ik over op spotmeting op de honden en toen waren ze veel beter zichbaar.
    Maar de kleuren van de honden kwame niet goed...Het bruine wat ze hebben lijkt wel geel/oranje en dat is echt niet mooi. Volgende foto toont dit.

    ISO400
    1/60sec (zal hier wel aan liggen dat ze niet echt scherp zijn)
    f9
    55mm
    Spotmeting
    Witbalans: Automatisch

    Let op de oren van de rechterhond, die zijn bijna oranje vanachter. De linker hond zijn kleuren zijn helemaal onnatuurlijk vind ik...

    Nu is mijn vraag wat ik hieraan kan doen of hoe dit komt. En ook of ik het juist had met die spotmeting. De foto is ook niet heel scherp, maar ik had de camera vergeten op AI Servo te zetten...

    Alvast bedankt

    Tom
    Last edited by Tom M; 25 december 2010, 10:56. Reden: exif toegevoegd
    Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II
    Mijn Website

  • #2
    Re: Fotograferen in de sneeuw

    Ik zou meer zorgen maken over het feit dat het hek scherper is als de honden.

    Verkeerde wb zal de oorzaak zijn, de camera is waarschijnlijk in de war van al dat wit. Oplossing: lees het topic hierover even, maar een snellere oplossing is, ga in RAW werken dan kan je het later nog corrigeren. Als je alleen jpgs hebt dan PS(als dat hebt) zo instellen dar jpgs als raw worden geopend dan kun je ook nog corrigeren, maar beperkter.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Fotograferen in de sneeuw

      Ik vind dat de kleuren nogal meevallen. Ik vind de omheiningen op de achtergrond meer storend. Je kan beter je honden los op een wei of in t bos laten lopen voor een goeie foto.
      Canon-man. Concerten en natuur.
      Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

      Comment


      • #4
        Re: Fotograferen in de sneeuw

        Ja dat van het hek had ik ook al gezien Scherper als de honden, niet echt de bedoeling... Ja in een weide maak je mooiere foto's inderdaad, maar de rechtse hond is 10 maanden en die heb ik nog maar een week of 3 en kent nog geen commando's dus durf die niet echt los te laten...
        Is de spotmeting die ik heb gedaan wel goed qua methode?

        Bedankt!

        Tom
        Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II
        Mijn Website

        Comment


        • #5
          Re: Fotograferen in de sneeuw

          Bewegende dingen fotograferen is niet simpel en zeker al niet als het honden zijn en je hier niet te veel ervaring mee hebt...

          Het feit dat het hek scherper is dan de honden kan zijn dat de camera verkeerd heeft scherpgesteld.

          Wat je hebt beste kunt doen is oefenen oefenen oefenen En fotograferen in RAW, dan kun je de kleuren nadien nog het best bij werken als je ergens mist... (zoals de witbalans..)
          "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
          500px

          Comment


          • #6
            Re: Fotograferen in de sneeuw

            Inderdaad, ga nog wat meer moeten oefenen. Ik had nogthans scherpgesteld op het middelste punt en op de ogen van een van de honden maar das blijkbaar niet zo goed gelukt
            IK ga straks nog wat oefenen als het gestopt is met sneeuwen... Moet ik de focus ook best op AI Servo zetten dan? Zoals in de sportstand.

            Tom
            Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II
            Mijn Website

            Comment


            • #7
              Re: Fotograferen in de sneeuw

              Je moet zorgen dat de af continue aktief blijft, hoe dat Canon heet weet ik niet.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Fotograferen in de sneeuw

                Dat dacht ik al. Dat is de AI Servo bij Canon...

                Bedankt

                Tom
                Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II
                Mijn Website

                Comment


                • #9
                  Re: Fotograferen in de sneeuw

                  f9, lees ik in de Exif.Lijkt mij ook niet nodig:een grotere opening (kleiner f-getal) geeft minder scherptediepte (om honden scherp te krijgen en het hek niet, maar juist focussen helpt natuurlijk ook) én een snellere sluitertijd (om beweging te bevriezen).

                  Spelende dieren zijn sowieso moeilijk te fotograferen,dus veel oefenen.
                  www.petervdg.net/Portfolio

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fotograferen in de sneeuw

                    Beste Tom,

                    Je kan beter uw camera op TV zetten.
                    Bewegende beelden vragen nu eenmaal een heel korte sluitertijd

                    Voor de rest AI-servo en niet te dicht bij de honden staan als het kan.
                    Een foto van lopende, springende honden is het mooist vanaf een grotere afstand.
                    Zo krijg je ze ook beter los van de achtergrond.

                    Succes.
                    CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fotograferen in de sneeuw

                      Bedankt! IK heb vanmiddag nog eens geprobeerd wat foto's te maken (wel weer op AV) maar ik kwam aan 1/640ste dus moet snel genoeg zijn. Ik heb ze ook in Raw geschoten. Maar is iets waarmee je je raws kan bekijken allemaal achter elkaar? Ik bedoel daarmee gelijk in Windows waar je je jpg's gewoon achter elkaar kan kijken. Als ik nu raws heb, moet ik ze altijd in PSE openen en dat neemt wel weer veel tijd in beslag...

                      Tom
                      Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II
                      Mijn Website

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fotograferen in de sneeuw

                        Zo nog even wat gefotografeerd deze middag. Ik heb er een redelijk goede uitgehaald. De draad staat er wel weer een stukje op, maar dit is ook getrokken met f8... Toen had ik deze tip nog niet gelezen...


                        Ik heb de draad zoveel mogelijk weggecropt.
                        Zien jullie wat verbetering?

                        Tom
                        Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II
                        Mijn Website

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fotograferen in de sneeuw

                          Een 10 maand oude hond zal normaal wel bij zijn hondenmaatje blijven denk ik.

                          t Speelgoed vind ik niet echt mooi, beter zou zijn als ze met elkaar speelden.
                          Canon-man. Concerten en natuur.
                          Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fotograferen in de sneeuw

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tom M Bekijk bericht
                            Bedankt! IK heb vanmiddag nog eens geprobeerd wat foto's te maken (wel weer op AV) maar ik kwam aan 1/640ste dus moet snel genoeg zijn. Ik heb ze ook in Raw geschoten. Maar is iets waarmee je je raws kan bekijken allemaal achter elkaar? Ik bedoel daarmee gelijk in Windows waar je je jpg's gewoon achter elkaar kan kijken. Als ik nu raws heb, moet ik ze altijd in PSE openen en dat neemt wel weer veel tijd in beslag...

                            Tom
                            Da's de belangrijkste reden waarom ik in RAW+JPG schiet. Ik werk met Mac, en laad mijn JPGs op voor onmiddellijk gebruik in iPhoto, terwijl de RAWs in Bridge gaan voor verdere ontwikkeling. Ik voer soms zelfs wat elementaire correcties uit op bepaalde JPGs in iPhoto, niet om tot finaal af te werken, maar gewoon om te zien welke richting ik achteraf moet uitgaan in Camera Raw of in Lightroom.
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fotograferen in de sneeuw

                              @Tom: om mijn RAW's te bekijken gebruik ik PICASA.

                              Als je dat download heb je zo een viewer die alles kan bekijken. (de organizer gebruik ik wel niet..)
                              "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                              500px

                              Comment

                              Working...
                              X