Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop Canon reflexcamera + objectief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankoop Canon reflexcamera + objectief

    Hey iedereen!

    Ik ben erg geïnteresseerd in natuurfotografie (en fotografie van gebouwen) en daarom wou ik mij eindelijk eens een reflexcamera aanschaffen. Aangezien ik dit puur als hobby (en als beginner) ga uitoefenen, ben ik voorlopig niet van plan om hier heel veel geld voor neer te tellen. Later zal ik misschien aparte objectieven kopen, maar eerst ben ik op zoek naar een camera met een kitlens die deftig genoeg is voor mijn hobby.

    Ik heb volgende camera's op het oog:

    De Canon EOS 1000D met 18-55mm en 75-300mm objectieven:

    Het enige nadeel dat ik voorlopig vind aan dit model camera, is dat ik er geen videobeelden mee kan opnemen. Niet dat ik dat veel doe, maar het is toch een leuke extra. Verder kreeg de 75-300mm lens vaak geen al te goeie commentaar, maar dan vraag ik me af uit welk standpunt die reviews geschreven zijn: dat van een professional of van een beginner?

    De Canon 500D met Tamron 18-200mm objectief:

    Met deze camera kan ik wel videobeelden opnemen, maar ik heb de bijhorende lens eens gegoogled, en de commentaren waren niet altijd positief:



    http://www.cameralabs.com/reviews/Ta...mm/page6.shtml Deze pagina is wel vrij positief.

    Ik heb gezien dat de Tamron lens geen Image Stabilization heeft, en dat is denk ik wel een groot nadeel. Maar aangezien ik er zelf nog niet zo veel van ken, wou ik graag eens jullie advies. Voor mij is het gewoon belangrijk dat ik met de standaard kitlens toch wel al wat kan doen, en dat de kwaliteit duidelijk beter is dan met mijn gewone Canon digitale camera. Ik besef dat die kitlenzen geen superkwaliteit geven, zoals de lenzen die je apart kan kopen, maar ik wil vooral een verschil in kwaliteit zien tussen de reflexcamera + kitlens en mijn Canon digicam zonder verwisselbare lenzen.

    Alvast bedankt voor jullie deskundig advies!
    Groetjes,
    Stephanie

  • #2
    Re: Aankoop Canon reflexcamera + objectief

    Als ik van jou was kocht ik de EOS500D met 18-55 IS en 55-250 IS (is veel beter dan de 70-300) lens. Deze combinatie kost 749 euro met tas en kaartje bij.
    2 lenzen gaan ook altijd een beter resultaat geven dan 1 lens met een groot bereik.

    Opzoek naar de beste links? Je vind ze op de Studio73.be Startpagina plaats nu ook je eigen links
    Last edited by Tim76; 24 december 2010, 15:59.
    Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

    Comment


    • #3
      Re: Aankoop Canon reflexcamera + objectief

      Bedankt voor je snelle antwoord Tim76! Die combinatie lijkt me indd wel wat, en de prijs valt heel goed mee! Ik koop zo'n camera sowieso wel liever in een echte winkel ipv. online, als er dan een probleem is kan je snel terecht in de winkel, online is dit moeilijker.

      Denk je dat ik met een van die lenzen ook al wat fotografie van insecten en bloemen kan doen? Ik weet dat ik daarvoor beter af ben met een macro lens, maar ik heb met mijn gewone Canon digicam ook al wat insectenfoto's genomen, en dus kan ik het wsl ook wel met een van die 2 lenzen?

      Als iemand anders nog suggesties heeft, altijd welkom!

      Comment


      • #4
        Re: Aankoop Canon reflexcamera + objectief

        Oorspronkelijk geplaatst door HoSpiTaL_gHoSt Bekijk bericht
        Denk je dat ik met een van die lenzen ook al wat fotografie van insecten en bloemen kan doen? Ik weet dat ik daarvoor beter af ben met een macro lens, maar ik heb met mijn gewone Canon digicam ook al wat insectenfoto's genomen, en dus kan ik het wsl ook wel met een van die 2 lenzen?

        Als iemand anders nog suggesties heeft, altijd welkom!
        Macro met de genoemde lenzen zonder meer kan niet, maar met een paar voorzetlensjes wel.
        Een compactcamera kan doorgaans meer macro aan dan een gewone EF of EFs lens op een refelex.
        Verder zijn er voor goedkope macro best wel mogelijkheden, om daar nu uitgebreid op in te gaan lijkt me niet zinvol, op verzoek kan dat wel.

        Comment


        • #5
          Re: Aankoop Canon reflexcamera + objectief

          Bedankt voor de informatie, Keeskanon, goed om weten! Ik heb gehoord dat een goeie macrolens de Sigma 105mm is, en omdat 105 tussen 55 en 250 ligt (het bereik van die ene kitlens), ging ik ervan uit dat ik met die kitlens ook macrofoto's kon nemen. Waarschijnlijk is het een domme redenering, maar ik ben dus een beginner en ik ken er eigenlijk nog maar heel weinig van, maar ik leer iedere dag bij precies =)

          Comment


          • #6
            Re: Aankoop Canon reflexcamera + objectief

            HET kenmerk van een macrolens is niet zozeer een bepaalde brandpuntsafstand, maar welke AFBEELDINGSMAATSTAF kan ik bereiken.
            AFBEELDINGSMAATSTAF= de verhouding tussen de maat van een voorwerp/onderwerp en de afbeelding daarvan op de sensor.
            Kan een voorwerp op de sensor even groot als in werkelijkheid worden afgebeeld, dan is de maatstaf 1:1
            Een gewone lens kan niet dichtbij genoeg scherpstellen om dat te bereiken.
            Macrolenzen kunnen extreem dichtbij scherpstellen, daarin verschillen ze van gewone....

            Alles klaar?

            Comment


            • #7
              Re: Aankoop Canon reflexcamera + objectief

              Yep, dat klinkt logisch, ik dacht alleen dat die brandpuntsafstand er ook iets mee te maken had. Ik ga binnenkort ook een cursus fotografie volgen om de basis te leren. Het zou zonde zijn om zo'n duur toestel te kopen en er dan niet vollop mee te kunnen werken

              Comment


              • #8
                Re: Aankoop Canon reflexcamera + objectief

                De brandpuntsafstand is een deel van het verhaal, maar niet de enige factor.
                Met een 500mm lens kan ik een klein onderwerp enorm vergroten, maar als het scherpstellen ophoudt bij 20 meter dan wordt het op de sensor natuurlijk niet beeldvullend...

                Comment


                • #9
                  Re: Aankoop Canon reflexcamera + objectief

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht
                  Als ik van jou was kocht ik de EOS500D met 18-55 IS en 55-250 IS (is veel beter dan de 70-300) lens. Deze combinatie kost 749 euro met tas en kaartje bij.
                  2 lenzen gaan ook altijd een beter resultaat geven dan 1 lens met een groot bereik.

                  http://shop.studio73.be/photo/photo-...is-55-250mm-is
                  Even voor alle duidelijkheid ... ik neem aan dat je het over de 75-300 ipv de 70-300 hebt ? De 70-300 (IS USM) is toch wel een bescheiden topper naar mijn mening.

                  Voor de rest ga ik met je akkoord, voor 749 euro heb je daarmee een zeer degelijke startersset.
                  Last edited by Alfasierra; 24 december 2010, 21:08.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aankoop Canon reflexcamera + objectief

                    Met de 18-55IS kitlens op de 550 kan je tot 25cm gaan, een oppervlak van ca 50x75mm.

                    EDIT: met een voorzetlens +3 kan je tot ongeveer 40x26mm gaan, prijzen van 20 tot 100€ (naargelang de kwaliteit), wat de uiteindelijke kwaliteitsvergelijking is met een echte macrolens weet ik niet. Je kan die voorzetlenzen wel gebruiken over het totale zoombereik.
                    Op mijn Canon S3-IS he ik zo'n een constructie, men moest daarvoor zelfs een speciaal opzetstuk kopen die men op het toestel zette ipv de eerste ring.
                    In het analoge tijdperk heb ik met beiden gewerkt, maar we waren toen niet zo kritisch denk ik.
                    Last edited by gblanchaert; 25 december 2010, 08:15. Reden: Bijvoegen voorzetlens
                    mvg Guido
                    Canon 550D Sigma 17-70/2.8-4 DC Macro OS HSM 55-250IS met extension tube set (3st) van Kenko en 50-1.8 Metz 36AF-4C + Canon S3-IS

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aankoop Canon reflexcamera + objectief

                      Oorspronkelijk geplaatst door Alfasierra Bekijk bericht
                      Even voor alle duidelijkheid ... ik neem aan dat je het over de 75-300 ipv de 70-300 hebt ? De 70-300 (IS USM) is toch wel een bescheiden topper naar mijn mening.
                      Ja klopt efkes een getal verkeerd
                      Last edited by LesC; 26 december 2010, 12:40. Reden: Quote verbeterd
                      Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

                      Comment

                      Working...
                      X