Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

HD 1TB gecrasht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • HD 1TB gecrasht

    Hallo

    Mijn externe (back-up) harde schijf is net gecrasht. Normaal staan alle bestanden op mijn pc, en als back-up op die schijf. Nu moet het net lukken dat mijn pc vandaag geformatteerd is en opnieuw geïnstalleerd en alles eraf was.

    Nu wil ik net de harde schijf opzetten om alle data weer naar mijn pc te zetten, en huppakee hij crasht. Alles weg. Of niet?

    Ik hoor klikjes bij het aanzetten dus ik vermoed dat de schrijfkop de platters geraakt heeft? Is hier nog iets aan te doen?

    Yannick

  • #2
    Re: HD 1TB gecrasht

    Oorspronkelijk geplaatst door yakke Bekijk bericht
    Hallo

    Mijn externe (back-up) harde schijf is net gecrasht. Normaal staan alle bestanden op mijn pc, en als back-up op die schijf. Nu moet het net lukken dat mijn pc vandaag geformatteerd is en opnieuw geïnstalleerd en alles eraf was.

    Nu wil ik net de harde schijf opzetten om alle data weer naar mijn pc te zetten, en huppakee hij crasht. Alles weg. Of niet?

    Ik hoor klikjes bij het aanzetten dus ik vermoed dat de schrijfkop de platters geraakt heeft? Is hier nog iets aan te doen?

    Yannick
    Vermoed dat die de geest heeft gegeven Yakke.
    Er zijn firma's die nog data kunnen redden maar dat kost....
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

    Comment


    • #3
      Re: HD 1TB gecrasht

      Helaas pindakaas. Ik raad aan om eerst een nieuwe schijf te gaan kopen en vervolgens blijven proberen met die schijf tot ze weer opstart.

      Een truukje wat ook soms werkt is de harde schijf in een handdoek wikkelen en vervolgens in een diepvrieszakje steken. Leg het ding een nacht in de diepvries en probeer het nog eens.

      In ieder geval zijn het tijdelijke oplossingen en heb je een werkende harde schijf nodig om de data snel over te zetten moest je geluk hebben ...

      http://forums.cnet.com/7723-7591_102-245494.html

      Dit is trouwens de reden waarom ik altijd een data partitie heb op mijn systeem. Ik formatteer enkel de systeem schijf als ik mijn toestel opnieuw wil installeren.

      Comment


      • #4
        Re: HD 1TB gecrasht

        De zogenaamde diepvriestruck werkt; HDD in een afgesloten plastic zak in een handdoek gewikkeld, enkele uren in de vriezer en dan aansluiten... Hopelijk houd ie het nu lang genoeg vol om alles eruit te halen...

        Yannick

        Comment


        • #5
          Re: HD 1TB gecrasht

          Oorspronkelijk geplaatst door yakke Bekijk bericht
          De zogenaamde diepvriestruck werkt; HDD in een afgesloten plastic zak in een handdoek gewikkeld, enkele uren in de vriezer en dan aansluiten... Hopelijk houd ie het nu lang genoeg vol om alles eruit te halen...

          Yannick
          Een geluk bij een ongeluk he Yakke.
          Heb je intussen de data kunnen recupereren?
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

          Comment


          • #6
            Re: HD 1TB gecrasht

            Heb er hier ook ééntje in de vriezer gestoken met dit te lezen. Hopelijk heb ik evenveel geluk...

            Grtz,
            Kurt

            Comment


            • #7
              Re: HD 1TB gecrasht

              Oorspronkelijk geplaatst door Animalshot Bekijk bericht
              Heb er hier ook ééntje in de vriezer gestoken met dit te lezen. Hopelijk heb ik evenveel geluk...

              Grtz,
              Kurt
              Gewoon zorgen dat er geen vocht opkomt na het ontdooien, dus luchtdicht in de vriezer steken... Mijne draait nu intussen al 2 uur aan een stuk normaal helpt de diepvries truck voor 20 minuten of zo... Maarja 400 gb aan films kopieren en 100 gb aan muziek en dan nog heel veel foto's duurt wel even dus ben blij dat ze het al zolang uithoud...
              Last edited by yakke; 24 december 2010, 21:16. Reden: 20 mintuen ipv 2

              Comment


              • #8
                Re: HD 1TB gecrasht

                Alles is eruit, nu file shredder erop loslaten, misschien ook een killdisk?
                Ik ga ze binnen brengen voor garantie om te ruilen maar je weet nooit waar zo'n schijf terechtkomt...

                Comment


                • #9
                  Re: HD 1TB gecrasht

                  Blij te horen dat je je gegevens nog hebt kunnen recupereren. Hoe heb je de schijf gekoeld aangekoppeld? Begint ze niet stevig te condenseren als ze zo koud uit de frigo komt?

                  Ik ben benieuwd naar mogelijke oorzaken rond deze "truuk". Waarom werkt het?
                  pixelpusher

                  Comment


                  • #10
                    Re: HD 1TB gecrasht

                    Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                    Blij te horen dat je je gegevens nog hebt kunnen recupereren. Hoe heb je de schijf gekoeld aangekoppeld? Begint ze niet stevig te condenseren als ze zo koud uit de frigo komt?

                    Ik ben benieuwd naar mogelijke oorzaken rond deze "truuk". Waarom werkt het?
                    Je moet ze zo 'droog' mogelijk inpakken, afsluitbare luchtdichte zak enz... Ik heb er van gehoord op internet en het als laatste redmiddel gebruikt. Het zou iets te maken hebben met het feit dat de onderdelen een minieme hoeveelheid inkrimpen door de temperatuur en daardoor terug kunnen starten,
                    wat ik wel raar vind is dat hij nu al zo lang aan een stuk opstaat, normaal werkt dit met heel veel geluk maar 30 minuutjes ofzo, ja moet hem niet ijskoud aansluiten, maar hem even laten opwarmen, zo stond op een site beschreven.

                    Ben ze nu onherstelbaar aan het wissen, m'n data. En daarna gaat de schijf naar de winkel... hopelijk laat die bevriezing geen zichtbare sporen na of ze kunnen wel eens moeilijk gaan doen over garantie...

                    Yannick

                    Comment


                    • #11
                      Re: HD 1TB gecrasht

                      Oorspronkelijk geplaatst door yakke Bekijk bericht
                      wat ik wel raar vind is dat hij nu al zo lang aan een stuk opstaat, normaal werkt dit met heel veel geluk maar 30 minuutjes ofzo
                      Meestal is het gewoon de opstart dat niet lukt ... zolang die blijft draaien gaat die vaak door, tenzij er sectoren beschadigd zijn en daarop nog eens vastloopt.

                      hopelijk laat die bevriezing geen zichtbare sporen na of ze kunnen wel eens moeilijk gaan doen over garantie...
                      Als ik moet kiezen tussen een paar honderd gigabyte data kwijt zijn of de garantie op mijn schijf ... dan is de keuze snel gemaakt hoor.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: HD 1TB gecrasht

                        Helaas pindakaas voor mij precies
                        De truuk heeft hier niet gewerkt. Massa macro's en RAW-bestanden weg voor de moment. Wat is de levensverwachting van zo'n externe schijf eigenlijk? Zijn daar ook betere merken of soorten in?

                        Weeral bijgeleerd dat 1 back-up onvoldoende is. Waar stopt zoiets uiteindelijk hé...

                        Comment


                        • #13
                          Re: HD 1TB gecrasht

                          Oorspronkelijk geplaatst door Animalshot Bekijk bericht
                          Helaas pindakaas voor mij precies
                          De truuk heeft hier niet gewerkt. Massa macro's en RAW-bestanden weg voor de moment. Wat is de levensverwachting van zo'n externe schijf eigenlijk? Zijn daar ook betere merken of soorten in?

                          Weeral bijgeleerd dat 1 back-up onvoldoende is. Waar stopt zoiets uiteindelijk hé...
                          Betere merken of types kan je niet op rekenen. Ik zeg altijd, ze gaan met 100% zekerheid stuk. Misschien 2 jaar, 5 jaar of misschien nooit. Maar nog kan je er niet op rekenen.
                          Dus >> altijd 2 backups.
                          Mijn "tweede" backup (ik ga eerlijk zeggen dat die niet 100% up to date is) ligt elders.
                          Want je moet ook rekening houden met diefstal / brand.

                          Comment


                          • #14
                            Re: HD 1TB gecrasht

                            Oorspronkelijk geplaatst door Animalshot Bekijk bericht
                            Zijn daar ook betere merken of soorten in?
                            Ik heb veruit het meeste vertrouwen in een "nieuw samengestelde externe schijf"

                            Wat is zo'n schijf ?
                            Een lege ICY Box en daarin een schijf van merk en grootte naar mijn keuze.
                            Op die ICY box zit tenminste al een aan- en uit schakelaar, en er kan langs 3 kanten lucht aan de schijf om af te koelen. De boven- en onderkant zijn in metaal.



                            Maar een ICY box is wat groter en minder flashy van uitzicht dan een bv. een mooi plastieken doosje van Lacie of dergelijke. En de meeste van die merken plaatsen nu geen ventilator meer, maar het doosje is wel potdicht afgesloten.

                            Ook is zo'n combinatie ietwat duurder dan de meeste "voorgekauwde" sets.
                            Last edited by nete; 25 december 2010, 08:26.
                            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                            Comment


                            • #15
                              Re: HD 1TB gecrasht

                              Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                              Ik heb veruit het meeste vertrouwen in een "nieuw samengestelde externe schijf"

                              Wat is zo'n schijf ?
                              Een lege ICY Box en daarin een schijf van merk en grootte naar mijn keuze.
                              Op die ICY box zit tenminste al een aan- en uit schakelaar, en er kan langs 3 kanten lucht aan de schijf om af te koelen. De boven- en onderkant zijn in metaal.



                              Maar een ICY box is wat groter en minder flashy van uitzicht dan een bv. een mooi plastieken doosje van Lacie of dergelijke. En de meeste van die merken plaatsen nu geen ventilator meer, maar het doosje is wel potdicht afgesloten.

                              Ook is zo'n combinatie ietwat duurder dan de meeste "voorgekauwde" sets.
                              Er is niets speciaal aan zo'n doosje. Het is niet omdat een externe schijf van een merk in een "potdichte" doos zit, dat die daarom last heeft van warmteverschijnselen. Niet alle koeling gebeurt door convectie.

                              Mijn iomega schijfjes bvb zitten in een lichtmetalen behuizing dat warmte perfect geleidt. Op die manier kan alle overtollige warmte weg, zonder verluchtingsgaten nodig te hebben.

                              Overigens: zo'n "samengestelde" schijf kan ook in je nadeel werken. In een doosje dat USB powered hoort te zijn mag je niet zomaar elke schijf plaatsen, want je mag als USB apparaat maar 500mA verbruiken. Niet alle 2,5" inch schijfjes doen dat, want de meeste worden nog verkocht als inbouwschijf voor laptops. Je moet dus echt wel op zoek gaan naar een 2,5" inch schijfje dat voldoet aan die strenge verplichting. Bij sommige doosjes zit er wel een extra kabel bij die je kan gebruiken om "extra" voeding van je laptop te plukken, maar dat druist helemaal in tegen de USB specificaties en het is helemaal niet gegarandeert dat het goed werkt. De ene laptop kan voldoende leveren, de andere niet, en bij nog andere hangt het ervan af of je op batterij werkt of op netvoeding.

                              Problemen zoeken, lijkt me.

                              Terloops, je zet die ICY box dan misschien best vertikaal, want anders gaat de warme lucht niet makkelijk wegkunnen. Voor convectie moet je luchtbeweging hebben, en je openingen zitten aan de zijkant.
                              pixelpusher

                              Comment

                              Working...
                              X