Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotocamera voor voorwerpen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotocamera voor voorwerpen

    Beste iedereen,

    ik ben vrij nieuw in de wereld van de fotografie, vandaar dat ik mijn vraag hier stel.
    Ik ben een verkoper van 2dehands audio-apparatuur, bijgevolg houd ik me erg veel bezig met mijn toestellen te fotograferen.

    Momenteel heb ik een Sony DSC-H3 toestel, niets speciaal maar uit verschillende reviews bleek het een mooi toestel voor zijn prijs te zijn. Heb hem 2dehands ook zeer goedkoop kunnen bemachtigen.

    Maar ik heb het gevoel dat ik een beetje de microbe heb gekregen van het fotograferen van audio-apparatuur. Ik vind het niet enkel leuk, maar het maakt mijn zoekertjes des te aantrekkelijker.

    DUS, ik zocht eigenlijk een toestel waarmee enkel voorwerpfoto's moeten gemaakt worden. Afstand: enkele centimeters tot een goede meter, ik werk nooit met flits.
    Ik heb een budget van 200-300€ voorzien op de 2dehandsmarkt.

    Wat raden jullie aan? Misschien een bepaald toestel met een specifieke lens voor macro-opnames? Of hoe zit dat precies?

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Fotocamera voor voorwerpen

    Oorspronkelijk geplaatst door thaii Bekijk bericht
    Beste iedereen,

    ik ben vrij nieuw in de wereld van de fotografie, vandaar dat ik mijn vraag hier stel.
    Ik ben een verkoper van 2dehands audio-apparatuur, bijgevolg houd ik me erg veel bezig met mijn toestellen te fotograferen.

    Momenteel heb ik een Sony DSC-H3 toestel, niets speciaal maar uit verschillende reviews bleek het een mooi toestel voor zijn prijs te zijn. Heb hem 2dehands ook zeer goedkoop kunnen bemachtigen.

    Maar ik heb het gevoel dat ik een beetje de microbe heb gekregen van het fotograferen van audio-apparatuur. Ik vind het niet enkel leuk, maar het maakt mijn zoekertjes des te aantrekkelijker.

    DUS, ik zocht eigenlijk een toestel waarmee enkel voorwerpfoto's moeten gemaakt worden. Afstand: enkele centimeters tot een goede meter, ik werk nooit met flits.
    Ik heb een budget van 200-300€ voorzien op de 2dehandsmarkt.

    Wat raden jullie aan? Misschien een bepaald toestel met een specifieke lens voor macro-opnames? Of hoe zit dat precies?

    Alvast bedankt!
    Als je macro-foto's wil maken, heb je een gewoon reflextoestel met een goede macro-lens nodig, de lens is dus het belangrijkste. En die kost al meer dan je budget.
    ik denk dat zoiets moeillijk te vinden is voor €200-€300.
    Met vr. groet,
    Paul

    Comment


    • #3
      Re: Fotocamera voor voorwerpen

      Je zult inderdaad een macro objectief nodig hebben. Een 60mm Macro lijkt me zeer geschikt voor je doel, aangezien de audio apparatuur niet snel weg zal lopen.

      Achter dat objectief hoort dan nog een reflexcamera...ik denk dat je met geluk voor ongeveer het dubbele van je budget een prima set op de kop kan tikken.

      Een statief is ook geen overbodige luxe hierbij overigens.


      Als je binnen budget wil blijven...er zijn ook bridgecamera's met een zeer goede macro functie...truth be told, denk ik dat je daar beter mee af bent en zéker binnen budget kan blijven...een audio toestel ga je niet 1:1 fotograferen natuurlijk
      Mijn objectieven zijn all round...

      Comment


      • #4
        Re: Fotocamera voor voorwerpen

        Erg fel bedankt voor de antwoorden!

        Nu weet ik dus dat dergelijke camera's wat meer kosten dan ik dacht (met juiste lens enz).

        Wat is eigenlijk de precieze definitie van een bridgecamera? Ik had eens opgezocht: een soort camera die in de categorie valt tussen de goedkopere toestellen en de duurdere? Om het in lekentaal uit te leggen...
        Kan iemand dit aanvullen?

        Jeroen, je sprak over bridgetoestellen met een goede macrofunctie, zijn hier bepaalde toestellen voor bekend of kan je voorbeelden geven?

        Comment


        • #5
          Re: Fotocamera voor voorwerpen

          2de handse camera van een paar jaar geleden(d50/d70, 400d) met een 50mm 1.8 lens en een omkeerring voor dichtbij.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Fotocamera voor voorwerpen

            Zou gewoon iets opleggen en een goede compact kopen. Zoiets als de Canon G12 of de
            Lumix LX5. Die hebben meestal een heel goede macrofunctie. Bovendien kun je er mee
            filmen en hoef je niet te zeulen met een DSLR en eventueel nog andere lenzen.

            Comment

            Working...
            X