Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje voor de flitskenners

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraagje voor de flitskenners

    Hallo,

    Kan je met 2 opzetflitsers (richtgetal 58) in 1 softbox de volle zon wegflitsen?

    Toelichting:
    Ik zag recent een foto waar de fotograaf met een canon 580 (getriggerd door skyports) naast het model de zon met zeker 1 stop overtrof. Wellicht stond de flitser nét naast het model.
    Als je nu 2 flitsers (canon 580) in één softbox flitst (chimera 40x60 MET grid), lukt dat ook nog denken jullie? Hier een ander leuk voorbeeld: http://www.youtube.com/watch?v=ceypP...ayer_embedded#!

    Twee flitsers kosten snel 750 euro. Daar heb ik 2 tronixen voor én kan ik m'n elinchrom 400ws ook op verplaatsing gebruiken. Of is 400ws buiten in volle zon ook nog te weinig om de zon pakweg 2 stops te overbelichten?

    Graag jullie mening.

  • #2
    Re: Vraagje voor de flitskenners

    Hangt er van af. Als je Hispeedsyncht zonder softbox en de flitsen niet al te ver plaatst kom je al een end. Met Hispeedsynch kan je flitsen ver voorbij de 1/250sec.

    hier heb je een voorbeeldje van flitsen op 1/1000ste met 2 580's zonder softbox

    Did a great wedding this weekend, after some more usual stuff we drove to a construction site with the jeep. One of the shots I kinda liked! 2 580's in Highspeedsynch mode fitted to a triflash from left
    Website http://www.kristofpattyn.be

    a lotta canonstuff

    Comment


    • #3
      Re: Vraagje voor de flitskenners

      Oorspronkelijk geplaatst door York Bekijk bericht
      Hallo,

      Kan je met 2 opzetflitsers (richtgetal 58) in 1 softbox de volle zon wegflitsen?
      neen...

      je hebt er iets meer voor nodig, zoals hier

      maar losse flitsen hoeven geen 500€ te kosten, je vindt ze al voor 35€ (YN460 II) of 50€ (YN560) ook GN58...

      met 750€ kan je 15 YN560's of 21 YN460 II's opzetten, daar kan je de zon wel mee wegflitsen...
      Last edited by d_oracle; 23 december 2010, 08:48.
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #4
        Re: Vraagje voor de flitskenners

        Oorspronkelijk geplaatst door kristofpattyn Bekijk bericht
        Hangt er van af. Als je Hispeedsyncht zonder softbox en de flitsen niet al te ver plaatst kom je al een end. Met Hispeedsynch kan je flitsen ver voorbij de 1/250sec.

        hier heb je een voorbeeldje van flitsen op 1/1000ste met 2 580's zonder softbox

        http://www.flickr.com/photos/kristofpattyn/4938361610/
        Als ik het goed voorheb, kan je met de skyports toch maar op syncen op maxsync van je toestel (voor canon 5D 1/250e)? Of kan je met die skyports sneller dan 1/250e syncen met die (opzet)flitsers?

        Ik vrees ook dat die softbox zeer veel licht gaat tegenhouden om de volle zon te overtreffen met zelfs 2 fliters van canon 580 (Binnenkort komt de 680 uit).
        Even snel rekenen: 2 keer een tronix (850 euro) + 2 elinchrom 1200 WS (+/- 1800 euro), maakt 2650 euro. Pfff

        Comment


        • #5
          Re: Vraagje voor de flitskenners

          Met skyports en andere niet-ttl triggers ben je beperkt tot de syncspeed van je toestel.

          In volle zon ga je bij deze syncspeed een vrij klein diafragma moeten instellen met als gevolg heel wat flitskracht die je nodig hebt om licht door dat kleine diafragma te krijgen.
          Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

          Comment


          • #6
            Re: Vraagje voor de flitskenners

            Ik gebruik gewoon een derde 580 als trigger en ETTL-lichtmeting.
            Website http://www.kristofpattyn.be

            a lotta canonstuff

            Comment


            • #7
              Re: Vraagje voor de flitskenners

              Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
              Met skyports en andere niet-ttl triggers ben je beperkt tot de syncspeed van je toestel.

              In volle zon ga je bij deze syncspeed een vrij klein diafragma moeten instellen met als gevolg heel wat flitskracht die je nodig hebt om licht door dat kleine diafragma te krijgen.
              inderdaad, of je gebruikt een nikon D70, D50, D40, dan kan je met een hogere sync speed werken

              of een ND-filter, maar dan heb je weer al die flitskracht nodig...
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

              Comment


              • #8
                Re: Vraagje voor de flitskenners

                Oorspronkelijk geplaatst door York Bekijk bericht
                Hallo,

                Kan je met 2 opzetflitsers (richtgetal 58) in 1 softbox de volle zon wegflitsen?

                Toelichting:
                Ik zag recent een foto waar de fotograaf met een canon 580 (getriggerd door skyports) naast het model de zon met zeker 1 stop overtrof. Wellicht stond de flitser nét naast het model.
                Als je nu 2 flitsers (canon 580) in één softbox flitst (chimera 40x60 MET grid), lukt dat ook nog denken jullie? Hier een ander leuk voorbeeld: http://www.youtube.com/watch?v=ceypP...ayer_embedded#!

                Twee flitsers kosten snel 750 euro. Daar heb ik 2 tronixen voor én kan ik m'n elinchrom 400ws ook op verplaatsing gebruiken. Of is 400ws buiten in volle zon ook nog te weinig om de zon pakweg 2 stops te overbelichten?

                Graag jullie mening.

                Een opzetflitser kun je vergelijke met een 60ws studioflitser

                Het richtgetal van een opzetflitser is hoog door zijn bouw (zoom).
                Een 400 ws studioflitser heeft ook richtgetal 60 of zo maar dan zonder iets op (barebulb).
                Zet je daar een fresnel op (vergelijkbaar met de zommkop van een opzetflitser) haal je ongeloofelijke richtgetallen (is dus vele male sterker dan een opzetflitser).

                Dus als je softboxen wil gebruiken en 400 ws flitsers ter beschikking hebt ... niet twijfelen
                Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                Comment

                Working...
                X