Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DIY studio

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • DIY studio

    Ik zou me - vooral uit interesse graag aan het volgende avontuur wagen:

    een DIY (do it yourself) fotostudio.
    ie. een lightbox, beauty dish...

    Nu was ik graag begonnen met een lightbox. DIY(-filmpjes) zijn legio (youtube)...
    Nu blijf ik toch nog met één belangrijke vraag zitten: Welke lampen moet ik voorzien? Meerbepaald: hoeveel watt? De voorkeur gaat natuurlijk uit naar spaarlampen (die leveren minimaal ongeveer al 5 keer meer lumen per Watt op)

    Iemand hier ervaring mee?
    Last edited by LRabaut; 23 december 2010, 09:48.

  • #2
    Re: DIY studio

    Update:

    Voordat ik word afgeschoten voor het voorstellen van spaarlampen:
    Er bestaan wel degelijk spaarlampen met hoge vermogens (ik denk aan 100W; evnveel vermogen als een halogeenlamp van 500W) en in verschillende kleurtemperaturen.
    Al zijn ze wellicht duur en moeilijk te vinden...

    Comment


    • #3
      Re: DIY studio

      Ebay

      http://cgi.benl.ebay.be/115w-x-2-Day...item3cae1f10cd
      www.benbammens.be

      Comment


      • #4
        Re: DIY studio

        Oorspronkelijk geplaatst door benbammens Bekijk bericht
        OK, voor zover dus dat ze moeilijk te vinden zouden zijn... (aan Ebay had ik eigenlijk nog niet gedacht )

        Maar wat raden jullie aan qua vermogen? Ik moet waarschijnlijk ook kunnen dimmen (voor portretfoto's),...

        Ik wil zowel klein als groot fotograferen. De ruimte die voorhanden is is een zolderkamer in een oud herenhuis. grondoppervlak is ongeveer 6 op 8 m. Een beperking is het zadeldak & de dakspanten (die wel heel mooi zijn, maar het volume ook aanzienlijk beperken).

        Comment


        • #5
          Re: DIY studio

          Oorspronkelijk geplaatst door LRabaut Bekijk bericht
          Maar wat raden jullie aan qua vermogen? Ik moet waarschijnlijk ook kunnen dimmen (voor portretfoto's),...
          vergeet portret foto's... continu light is voor product foto's... die bewegen niet...
          voor portret foto's heb je veel meer licht nodig...
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: DIY studio

            Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
            vergeet portret foto's... continu light is voor product foto's... die bewegen niet...
            voor portret foto's heb je veel meer licht nodig...
            Voor portret heb ik dus extra flitsers nodig, is dat wat je zegt?

            Comment


            • #7
              Re: DIY studio

              Jep, en die hoeven geen fortuinen te kosten!
              Misbruik ebay voor een yn460 of een yn560! Voor 100 euro heb jer respectivelijk 3 of 2
              nikon stuff

              Comment


              • #8
                Re: DIY studio

                Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                Jep, en die hoeven geen fortuinen te kosten!
                Misbruik ebay voor een yn460 of een yn560! Voor 100 euro heb jer respectivelijk 3 of 2
                Hoe trigger je die dan? Met de SB-900 - zoals in mijn geval, via Creative Lighting System van Nikon - of met een extra aansturing?

                Mvg

                Comment


                • #9
                  Re: DIY studio

                  je kan ze laten meeflitsen (als slave) met je sb900 cls gaat niet, 't zijn manuele flitsen!!

                  je geeft de hoeveelheid kracht in en er komt telkens hetzelfde uit

                  als trigger gebruik ik RF602's mega goedkoop en oerdegelijk
                  nikon stuff

                  Comment


                  • #10
                    Re: DIY studio

                    OK. Daar ga ik dan dus naar op zoek...
                    Bedankt voor je advies!

                    Mvg

                    Comment


                    • #11
                      Re: DIY studio

                      nog snel even een link sharen, is al een tijdje geleden dat er activiteit was in het topic, maar misschien is het handig voor andere mensen
                      op http://www.diyphotography.net/ vind je goeie tutorials om alles zelf te maken zij gebruiken ook gewone, goedkope manuele flashes om de boel te voorzien van licht.

                      Ik heb zelf enkele dingen ervan gemaakt, in samenspel met de Yongnuo 460's geeft dit een zeer aanvaardbaar resultaat (je kan natuurlijk nog zien dat het geen pro-stuff is, maar voor de prijs die je betaalt is het zeker de moeite waard)
                      It's not a hobby, it's a passion

                      Comment


                      • #12
                        Re: DIY studio

                        Ik heb thuis een diy studio proberen te maken. Ik heb een zwart hoeslaken gaan halen in de Wibra ( 6€) en een bouwlamp op staander (15€) dan had ik thuis nog 2 van die dingen die ze tussen de vloer en plafond zetten om een huis te stutten (ik weet niet hoe dit percies noemt) zo dus iets ma dan in een lichtere vorm ik gok dat deze samen zo'n (30€ zijn) dan nog dozen uit de winkel gehaald (die zo aan de kassa staan voor je boodschappen in in te laden) en daar dan een soort van softbox van gemaakt met een oude t-shirt doe ik nog had liggen. dus een studio voor zo'n 51€

                        je spant het laken met die stut dingen tussen de vloer en het plafond, je hangt de softbox aan de bouwlamp en daar is je studio (het enige nadeel dat ik ondervonden heb is dat je de voeten van je model er niet mee op krijgt.

                        P.S. ik denk dat ik een lamp hebt van ongeveer 4oowt (kan dat? ben niet zeker)

                        Comment


                        • #13
                          Re: DIY studio

                          Oorspronkelijk geplaatst door L33N Bekijk bericht
                          2 van die dingen die ze tussen de vloer en plafond zetten om een huis te stutten (ik weet niet hoe dit percies noemt)
                          =>stansoenen, Schoren, draaischoren, stutten

                          Verder veel plezier der mee
                          Never resist temptation or it could go away...
                          Mijn handleiding is meer versleten dan men toestel :rolleyes:

                          Comment


                          • #14
                            Re: DIY studio

                            Oorspronkelijk geplaatst door L33N Bekijk bericht
                            Ik heb thuis een diy studio proberen te maken. Ik heb een zwart hoeslaken gaan halen in de Wibra ( 6€) en een bouwlamp op staander (15€) dan had ik thuis nog 2 van die dingen die ze tussen de vloer en plafond zetten om een huis te stutten (ik weet niet hoe dit percies noemt) zo dus iets ma dan in een lichtere vorm ik gok dat deze samen zo'n (30€ zijn) dan nog dozen uit de winkel gehaald (die zo aan de kassa staan voor je boodschappen in in te laden) en daar dan een soort van softbox van gemaakt met een oude t-shirt doe ik nog had liggen. dus een studio voor zo'n 51€

                            je spant het laken met die stut dingen tussen de vloer en het plafond, je hangt de softbox aan de bouwlamp en daar is je studio (het enige nadeel dat ik ondervonden heb is dat je de voeten van je model er niet mee op krijgt.

                            P.S. ik denk dat ik een lamp hebt van ongeveer 4oowt (kan dat? ben niet zeker)

                            mmm... ben eens naar je flickr page gaan kijken... wat een vieze huidtinten krijg je met die bouwlamp..., en dat is normaal ook... 't is een beperkt kleuren spectrum. Dat krijg je nooit goed, enkel zwartwit is een oplossing.

                            en een bouwlamp met een doos en een Tshirt rond? Al eens aan brandgevaar gedacht?

                            dat terwijl je voor pakweg 35€ reeds een erg goed manueel flitslampje kan krijgen (YN460 II), die veiliger, krachtiger en flexibeler is... Waarmee je ook de voeten belicht krijgt (tip, witte paraplu bij de blokker als shootthrough paraplu gebruiken...)
                            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                            Comment


                            • #15
                              Re: DIY studio

                              Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                              mmm... ben eens naar je flickr page gaan kijken... wat een vieze huidtinten krijg je met die bouwlamp..., en dat is normaal ook... 't is een beperkt kleuren spectrum. Dat krijg je nooit goed, enkel zwartwit is een oplossing.

                              en een bouwlamp met een doos en een Tshirt rond? Al eens aan brandgevaar gedacht?

                              dat terwijl je voor pakweg 35€ reeds een erg goed manueel flitslampje kan krijgen (YN460 II), die veiliger, krachtiger en flexibeler is... Waarmee je ook de voeten belicht krijgt (tip, witte paraplu bij de blokker als shootthrough paraplu gebruiken...)

                              de foto's die op mijn flickr staan zijn nog met een bureaulamp gestrokken omdat ik dat toen nog allemaal niet had. die foto's zijn extreem hard bewerkt waardoor de huid kleur niet meer natuurlijk is.

                              voor brandgevaar had ik ook wel een beetje schrik maar dat blijkt in de praktijk toch goed mee te vallen. k heb afgelopen zondag een dag geshoot met de lampen met diy softbox en het heeft ongeveer 8 uur opgestaan, op het einde van de dag had het wel warm maar je kan het nog gewoon aanraken.

                              ik deel dit gewoon even met jullie omdat ik uit eigen ervaring weet dat dit voor sommige mensen nuttige informatie is. en veel mensen zullen thuis nog wel iets hebben staan dat ze kunnen gebruiken

                              Comment

                              Working...
                              X