Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bijna-dood-ervaring met m'n Nikon D50

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bijna-dood-ervaring met m'n Nikon D50

    Ik was gisteren foto's aan t maken in koude en vochtige ( lage wolken/mist ) omstandigheden.

    Op een bepaald momenten bij het maken van een foto: spiegel omhoog geklapt bij begin, maar niet terug omlaag geklapt bij einde (althans hoorde geen 2e klik).
    Err(or) op het lcd scherm. Aan en uit zetten deed niks. Dan maar naar huis en laten opwarmen...

    Terug thuis en opgewarmd nog altijd geen beweging. Lens ervan afgehaald en kon ik uiteindelijk de spiegel makkelijk terug naar onder klikken.

    Maar het vreemdste van het hele verhaal: toen de spiegel nog omhoog stond zag ik mijn sensor niet! Op de plaats waar de sensor zit zag ik het volgende (ruw geschetst)



    Iemand enig idee wat er aan de hand was ? Wat zag ik in de plaats van m'n sensor ( of de spiegel )?
    Mijn DeviantArt

  • #2
    Re: Bijna-dood-ervaring met m'n Nikon D50

    Het sluitergordijn.
    Groetjes
    ----JO

    Comment


    • #3
      Re: Bijna-dood-ervaring met m'n Nikon D50

      volgens mij zie/zag je gewoon de sluiter.
      Mijn beste Foto moek nog trekke.

      Comment


      • #4
        Re: Bijna-dood-ervaring met m'n Nikon D50

        Er zit ook nog zoiets als een "sluiter" vóór de sensor.

        Als deze animatie is ingeladen, kan je zien hoe de sluiter van een D3 werkt (beweeg langzaam, horizontaal met de cursor over het beeld). Lees ook de beschrijving van het gebeuren, die verschijnt bovenaan in 't beeld.
        Last edited by Jos Vanhengel; 21 december 2010, 16:05. Reden: toevoeging sluiteranimatie
        Vriendelijke groet,

        Jos

        Comment


        • #5
          Re: Bijna-dood-ervaring met m'n Nikon D50

          Wat je ook had kunnen proberen is de batterij er voor een paar minuten uithalen. Zelfde verhaal ooit gehad bij mijn 50D voor de firmware upgrade.
          Canon EOS 5D MKIV | Canon 24-70mm F/2.8 USM | Canon 70-200mm F/2.8 IS MK II USM | Canon 135mm F/2 USM | Canon 50mm F/1.4 USM

          Comment


          • #6
            Re: Bijna-dood-ervaring met m'n Nikon D50

            Ok bedankt voor de info. Batterij eruit halen had ik geprobeerd, maar ik heb hem er maar heel even uit gehaald.

            Als ik de animatie goed begrepen heb wordt de sensor altijd bedekt door de sluiter ( voorste of achterste gordijn ) behalve op t moment van exposure en als de functie spiegel omhoog is geactiveerd via het menu. Het is me nu ook duidelijk dat de functie spiegel omhoog ( voor reinigen sensor ) meer doet als enkel de spiegel omhoog klappen: namelijk ook de sluiter openen.
            Correct?

            Om nog even wat toe te voegen aan het topic: op flickr is er een interessante discussie, waarin iemand een goede beschrijving geeft van het sluiter- en spiegel-mechanisme met nog wat herstellings-/onderhouds-tips voor de handige DIY'er...

            Ik ga het in ieder geval verder in de gaten houden. Ik vermoed dat het vooral kwam door de vochtige omstandigheden, want met bijna 23000 kliks op m'n D50 zou ik nog even verder moeten kunnen...
            Mijn DeviantArt

            Comment


            • #7
              Re: Bijna-dood-ervaring met m'n Nikon D50

              Leuke animate jos
              We krijgen het anders nooit te zien heh

              Comment


              • #8
                Re: Bijna-dood-ervaring met m'n Nikon D50

                ik heb dat met mijn D50 en D200 ook eens meegemaakt 1x met elk en elke keer als de batterij op zijn einde liep.
                The Knight That Says Ni...kon

                Comment


                • #9
                  Re: Bijna-dood-ervaring met m'n Nikon D50

                  Hopelijk is hij nog in garantie want het zal niet lang meer duren voor je hem mag laten herstellen.
                  Met mijn D3 maakte ik dit al 2 keer mee
                  Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bijna-dood-ervaring met m'n Nikon D50

                    @Jos

                    mooi filmpje, toch echt een mooi stukje fijnmechaniek hé .

                    mvg Jozef
                    D800 en een goed glasservies

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bijna-dood-ervaring met m'n Nikon D50

                      Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                      ... We krijgen het anders nooit te zien heh
                      Je kan het alleen zien als je snel kan kijken én een fotografisch geheugen hebt.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
                      ... toch echt een mooi stukje fijnmechaniek hé .
                      Inderdaad.
                      Vriendelijke groet,

                      Jos

                      Comment

                      Working...
                      X