Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

beginnersprobleem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • beginnersprobleem

    hallo,

    ik moet zeggen, ik heb altijd met mijn D80 op "auto" foto's genomen tot ik in juni van dit jaar een basis workshop volgde van twee halve dagen.
    Ik leerde wat diafragma, sluiterstijd, iso,... was en zo ging ik vol goeie moed richting huis. Het lukte me allemaal goed, het was zomer, de foto's werden buiten genomen met iso 100 (soms 200 volgens weer), diafragma stelde ik zelf in (A), had mooie foto's en goed resultaat van de kindjes, zelf wanneer ze aan het spelen waren maar toen werd het herfst en gingen we naar het bos gaan wandelen en toen gebeurde het......
    De foto's waren slecht, ik verhoogde mijn iso, stelde mijn diafr in zoals vroeger,... maar alle beelden waren onscherp, wazig en de kleur trok op niets (mijn sluiterstijd was véél te lang) Idem thuis (binnen) wanneer ik van de kindjes foto's wil nemen (spelend en stilstaand). Ik ben dan beginnen zoeken door de diafr en iso te wijzigen maar nog lukt het me niet, zo erg zelf dat ik nu gewoon weer op "auto" trek
    Toch wil ik wel eens weten wat ik mis doe! Kies ik beter voor de sluitertijdinstelling?
    Ik hoop dat ik wat uitleg krijg van jullie zodat ik in de vakantie wat opnieuw kan oefenen
    En moest er iemand toevallig weten waar je korte workshops fotografie kan volgen in de regio Brugge mag je mij dat ALTIJD laten weten

    groetjes van een beginner die nog VEEL moet leren
    groetjes

    Stéphanie

  • #2
    Re: beginnersprobleem

    Je kan heel goed in A fotograferen zelfs met dit weer, maar je zal de iso wel redelijk moeten opschroeven voor een redelijk resultaat. Altijd opletten wat er in de zoeker staat, als er geen sluitertijd staat maar 'lo', dan vind je camera, dat het een te lange sluitertijd moet gebruiken of als de sluitertijd langer wordt dan 1/(1,5xbrandpuntsafstand), als je een VR lens hebt kun je dit nog verdubbelen(maar dan wel op letten dat kinderen ook bewegen).
    Dus heb je een 18-135 3.5-5.6, dacht ik de kitlens van de D80, dan kun je sluitertijden gebruiken korter dan: 18mm->1/30ste en 135mm->1/200ste, dit zijn vaak toch echt de langste tijden, dus liever iets korter. Je kan ook eens proberen auto-iso te gebruiken(blz 88) met een ingegeven sluitertijd van bv 1/135ste of aan passen als je een andere lens hebt.

    Of een Nikkor 50mm 1.8 kopen, daar veel meer licht door, dus kun je met een veel lagere iso werken.

    Geef de camera voor de zekerheid, misschien heb je er een rare setting in gedaan, even een 'groene reset'.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: beginnersprobleem

      denk dat we je het beste kunnen helpen, als je hier wat voorbeelden plaatst met de Exif en gebruikte lens.
      nu kan ik alleen maar gokken op te weinig licht en daardoor een lage snelheid met gevolg...bewegingonscherpte.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: beginnersprobleem

        Spelende kinderen kun je volgens mij best op de S-stand trekken (shutter - sluitertijd) om ze volledig scherp te krijgen. Ik ben zelf maar een beginner, maar dat lijkt me toch correct. Aan anderen om me te verbeteren indien dit niet juist is...

        Ik woon zelf ook in de regio Brugge en volg momenteel avondschool. Er zijn verschillende mogelijkheden. Ik volg mijn cursus bij IVO Sint-Andries en ben er wel tevreden over. Al heel veel bijgeleerd! Je moet er natuurlijk wel wat tijd in steken (1 avond per week), maar het loont zeker de moeite!
        Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

        Comment


        • #5
          Re: beginnersprobleem

          Oorspronkelijk geplaatst door Nelita Bekijk bericht
          Spelende kinderen kun je volgens mij best op de S-stand trekken (shutter - sluitertijd) om ze volledig scherp te krijgen. Ik ben zelf maar een beginner, maar dat lijkt me toch correct. Aan anderen om me te verbeteren indien dit niet juist is...

          Ik woon zelf ook in de regio Brugge en volg momenteel avondschool. Er zijn verschillende mogelijkheden. Ik volg mijn cursus bij IVO Sint-Andries en ben er wel tevreden over. Al heel veel bijgeleerd! Je moet er natuurlijk wel wat tijd in steken (1 avond per week), maar het loont zeker de moeite!
          hihi, heb deze week ook gekeken bij IVO Sint-Andries maar dat begint zo vroeg zeg 's avonds!! Met twee kindjes en een man die zelfst is is dat voor mij nt echt haalbaar plus de vraag blijft bij mij dan of het niet erg traag gaat in zo'n grote groep!! Heb ooit eens zo'n cursus gevolgd overdag bij SNT en ik zat daar veel met mijn vingers te draaien Wil die juf toevallig niet privé les geven à twee of drie mensen? (ik heb wel nog enkele vriendinnen) Wil je dat eens vragen?! Ik denk dat je toch veel sneller kan bijleren op enkele middagen of avonden dan in zo'n grote groep. Je hebt altijd mensen die 10x iets moeten vragen of constant de aandacht trekken....
          Ik hoop dat je met leuk nieuws komt!
          groetjes

          Stéphanie

          Comment


          • #6
            Re: beginnersprobleem

            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
            denk dat we je het beste kunnen helpen, als je hier wat voorbeelden plaatst met de Exif en gebruikte lens.
            nu kan ik alleen maar gokken op te weinig licht en daardoor een lage snelheid met gevolg...bewegingonscherpte.
            grt,bouk.
            dju zeg, heb de foto's allemaal gewist maar ik kan gerust nog van die foto's nemen zo'n foto's kan ik in iedergeval goed nemen
            Waar post ik dan die foto's?
            groetjes

            Stéphanie

            Comment


            • #7
              Re: beginnersprobleem

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Je kan heel goed in A fotograferen zelfs met dit weer, maar je zal de iso wel redelijk moeten opschroeven voor een redelijk resultaat. Altijd opletten wat er in de zoeker staat, als er geen sluitertijd staat maar 'lo', dan vind je camera, dat het een te lange sluitertijd moet gebruiken of als de sluitertijd langer wordt dan 1/(1,5xbrandpuntsafstand), als je een VR lens hebt kun je dit nog verdubbelen(maar dan wel op letten dat kinderen ook bewegen).
              Dus heb je een 18-135 3.5-5.6, dacht ik de kitlens van de D80, dan kun je sluitertijden gebruiken korter dan: 18mm->1/30ste en 135mm->1/200ste, dit zijn vaak toch echt de langste tijden, dus liever iets korter. Je kan ook eens proberen auto-iso te gebruiken(blz 88) met een ingegeven sluitertijd van bv 1/135ste of aan passen als je een andere lens hebt.

              Of een Nikkor 50mm 1.8 kopen, daar veel meer licht door, dus kun je met een veel lagere iso werken.

              Geef de camera voor de zekerheid, misschien heb je er een rare setting in gedaan, even een 'groene reset'.
              Inderdaad, ik heb een 18-135
              heb gisteren ook een nikkor 70-200mm 2.8 VRII gekocht, mijn kerstcadeau
              auto-iso ik zal vanavond eens mijn boekje er moeten bijnemen p88 zeg je hé! Moet ik dan op "S" staan en een sluitertijd kiezen van bv 1/135?
              Ben blij met je tip, ik ga vanavond eens proberen!
              thanks
              groetjes

              Stéphanie

              Comment


              • #8
                Re: beginnersprobleem

                Oorspronkelijk geplaatst door Stéphanie D Bekijk bericht
                ..........
                Waar post ik dan die foto's?
                in beoordeling.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: beginnersprobleem

                  Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                  in beoordeling.
                  grt,bouk.
                  okidoki, ik doe dat vanavond

                  thanks
                  groetjes

                  Stéphanie

                  Comment


                  • #10
                    Re: beginnersprobleem

                    Leuk kerstkado Moet toch al goed gaan helpen



                    Anyhoe...als je camera het in de auto modus kan zoals jij het wil...dan kan jij het handmatig ook Al je vragen kunnen beantwoord worden als je goed begrijpt wat de belichtingsdriehoek doet...ofwel sluitertijd, diafragma en ISO waarde als drie-eenheid om een correcte belichting te bepalen.sluitertijd te laag? Diafragma en/of ISO omhoog...ISO te hoog? Diafragma verder open of sluitertijd omlaag...etc...
                    Mijn objectieven zijn all round...

                    Comment


                    • #11
                      Re: beginnersprobleem

                      Misschien kan je de P-stand eens uitproberen. Dan bepaald de camera de sluitertijd en diafragma maar kan je indien mogelijk deze nog veranderen. Iso kan je idd op automatisch zetten.
                      Je hoeft niet dadelijk te panikeren hoor maar ik begrijp je gevoel, heb ook ooit zo thuis gezete van WTF waarom lukt dit niet
                      Racing Pics
                      Motorcross ain't nothing without a woman's eye!

                      Comment


                      • #12
                        Re: beginnersprobleem

                        Oorspronkelijk geplaatst door Stéphanie D Bekijk bericht
                        Inderdaad, ik heb een 18-135
                        heb gisteren ook een nikkor 70-200mm 2.8 VRII gekocht, mijn kerstcadeau
                        Daar zal het een stukje makkelijker meegaan.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Stéphanie D Bekijk bericht
                        auto-iso ik zal vanavond eens mijn boekje er moeten bijnemen p88 zeg je hé! Moet ik dan op "S" staan en een sluitertijd kiezen van bv 1/135?
                        Nee in de A-stand, dan kun je het volgende ingeven(menu): laagste iso(dit is de waarde waar de camera op staat, dus waarschijnlijk 100), de hoogste die je wil gebruiken, dus bv 800 en de de maximale sluitertijd waarbij de camera de iso gaat verhogen.

                        Bij de 70-200 zou dat dan iets van 1/80ste kunnen zijn, afgezien de snelheid van je kinderen.

                        PS nu in de sneeuw moet iets van 1 á 2 +EV instellen op de camera, één van de twee knopjes naast de sluiterknop.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: beginnersprobleem

                          Oorspronkelijk geplaatst door Lies MX Bekijk bericht
                          Misschien kan je de P-stand eens uitproberen. Dan bepaald de camera de sluitertijd en diafragma maar kan je indien mogelijk deze nog veranderen. Iso kan je idd op automatisch zetten.
                          Zou ik niet doen in de P-stand, dan zijn er zo veel dingen waar je geen controle overhebt.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: beginnersprobleem

                            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                            Zou ik niet doen in de P-stand, dan zijn er zo veel dingen waar je geen controle overhebt.
                            Inderdaad, en bovendien is dit zeker geen garantie voor scherpe foto's (bvb in het bos)...
                            Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

                            Comment


                            • #15
                              Re: beginnersprobleem

                              Oorspronkelijk geplaatst door Stéphanie D Bekijk bericht
                              hihi, heb deze week ook gekeken bij IVO Sint-Andries maar dat begint zo vroeg zeg 's avonds!! Met twee kindjes en een man die zelfst is is dat voor mij nt echt haalbaar plus de vraag blijft bij mij dan of het niet erg traag gaat in zo'n grote groep!! Heb ooit eens zo'n cursus gevolgd overdag bij SNT en ik zat daar veel met mijn vingers te draaien Wil die juf toevallig niet privé les geven à twee of drie mensen? (ik heb wel nog enkele vriendinnen) Wil je dat eens vragen?! Ik denk dat je toch veel sneller kan bijleren op enkele middagen of avonden dan in zo'n grote groep. Je hebt altijd mensen die 10x iets moeten vragen of constant de aandacht trekken....
                              Ik hoop dat je met leuk nieuws komt!
                              Een grote groep heeft inderdaad zijn nadelen, maar los daarvan ben ik toch blij met hetgeen ik al opgestoken heb... Ik denk niet dat het veel zin heeft om te vragen of mijn juf tijd heeft voor privé-les, aangezien ze nog een andere job heeft en ook kindjes... Anders moet je eens een mailtje sturen naar IVO met dezelfde vraag. Zij spelen dat dan door naar de leerkracht.
                              Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

                              Comment

                              Working...
                              X