Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoe maak je een goede portfolio?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hoe maak je een goede portfolio?

    ik moet voor school een portfolio maken.

    nou was mijn vraag waar ik op moet letten en hoe hebben jullie de keuze gemaakt hebben welk foto's het mooist zijn om in je portfolio te verwerken?
    digitaal of op papier? of allebei?

    hoor het graag en zien is ook leuk

    Danny.
    A snap shot is a two-dimensional piece of paper. A photograph is a three-dimensional work of art.

  • #2
    Re: hoe maak je een goede portfolio?

    Een goeie fotograaf is eerlijk en kritisch voor zichzelf en kan toegeven dat van een bepaalde sessie er maar 5% goeie foto's zijn.

    Ik zie soms sites van bepaalde fotografen waar 100 foto's van hetzelfde event of shoot staan, waarvan ik er maar 10 zou weerhouden.

    En t is niet omdat ze een site hebben of een portfolio dat ze daarom heel goed zijn.
    Canon-man. Concerten en natuur.
    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

    Comment


    • #3
      Re: hoe maak je een goede portfolio?

      oke, ik hou er ook niet van om van een shoot of onderwerp 100 foto's telaten zien het liefst 2 van elk ding die ik heb gedaan, maar dat is dus niet raar om tedoen?
      A snap shot is a two-dimensional piece of paper. A photograph is a three-dimensional work of art.

      Comment


      • #4
        Re: hoe maak je een goede portfolio?

        Ik ben geen kenner of pro, ik bedoel maar dat je van je eigen foto's moet kunnen zien of ze goed zijn of niet, anders maak je geen vorderingen.

        Er zijn fotografen die denken dat alles wat ze doen geweldig is, maar waar het niet zo is.

        En ivm aantal foto's : t heeft geen zin om 30 foto's van hetzelfde onderwerp te posten die maar in detail verschillen, anders is het net 'zoek de 7 verschillen'.

        Veel succes ermee.
        Canon-man. Concerten en natuur.
        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

        Comment


        • #5
          Re: hoe maak je een goede portfolio?

          Ik denk dat een goed portfolio moet "groeien". Tenzij je ergens een deadline hebt wanneer het klaar moet zijn. Dan moet je bewust voor je portfolio gaan fotograferen.
          Aan jou de keus, ga je voor 1 specifiek onderwerp, maak daar dan zoveel mogelijk verschillende foto's van: per gefotografeerd object selecteer je 1 of 2 "grote" en een paar details. En dan zou, volgens mij, een 30 - 40 foto's meer dan genoeg zijn.
          Ga je voor verschillende onderwerpen (architectuur, model, macro,...) maak er dan geen overdreven kermis van maar hou het simpel; slechts een klein aantal foto's per onderwerp.
          Heb je de kans om te kiezen uit wat je al gemaakt hebt dan zou ik voor iets meer gaan en verschillende onderwerpen.
          Mijn "portfolio" is digitaal. Ik geef mijn foto's sterren (in lightroom) en selecteer dan alle "5 stars". met een maximum van 80 foto's. In de loop van een jaar zullen er foto's plaats moeten maken voor anderen. Op het eind van het jaar zet ik dan de 40 beste foto's in een album. Zo heb ik dan na verloop van tijd een verzameling albums met "the best off" van elk jaar.

          Uiteraard, maar dat moet eigenlijk niet gezegd worden, komen alleen technisch perfect verzorgde foto's in aanmerking (voor mij toch)

          Groeten, Bert
          Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
          www.bertofotografie.be

          Comment


          • #6
            Re: hoe maak je een goede portfolio?

            super mijn foto archief is nog niet groot, dus niet veel keuze. moet ik wel toegeven dat ik Perfectionist ben, ben daarom ook niet gouw tevreden
            A snap shot is a two-dimensional piece of paper. A photograph is a three-dimensional work of art.

            Comment


            • #7
              Re: hoe maak je een goede portfolio?

              Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
              Een goeie fotograaf is eerlijk en kritisch voor zichzelf en kan toegeven dat van een bepaalde sessie er maar 5% goeie foto's zijn.
              Als dat zo is....dan heb je serieus te vaak op het knopje geduwd

              TS: Wat ik me afvraag...als je voor school een portolio moet maken, geeft de school dan geen richtlijnen mee? Wat wel en wat niet? Naast het feit dat een portfolio ook vooral persoonlijk is (het is "de folder" voor jou als fotograaf) is het ook maar net wat je wil laten zien.

              In ieder geval is selectief zijn in je portfolio geen slecht idee.
              Mijn objectieven zijn all round...

              Comment


              • #8
                Re: hoe maak je een goede portfolio?

                Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                Een goeie fotograaf is eerlijk en kritisch voor zichzelf en kan toegeven dat van een bepaalde sessie er maar 5% goeie foto's zijn.
                5%???
                Dat is ook een leuke manier om snel van je sluiter af te komen
                Ik denk dat de eerlijke kritische fotograaf waar jij het over hebt Johan, beter een cursus digitale fotografie kan volgen

                En t is niet omdat ze een site hebben of een portfolio dat ze daarom heel goed zijn.
                De klant kan aan de hand van het portfolio zelf bedenken of de fotograaf goed is of niet. Dat is nou zo handig van die portfolio
                Zonder portfolio of website kom je als fotograaf zeker nergens.

                TS:
                Middels een portfolio laat jij aan mensen zien wat jij op fotografisch gebied kunt. Je kunt dus beter een paar foto's hebben waarvan mensen zeggen: WAUW...dan veel foto's waarvan mensen zeggen: Mwah. Het gaat echt om kwaliteit, niet om kwantiteit. Een portfolio is ook niet iets wat je even in elkaar stampt...je bouwt het geleidelijk aan op. Tenzij je een echte pro bent en superveel shoots draait.
                Of je het nu digitaal of op papier doet (ik zou voor beiden gaan) zorg voor een mooie pakkende layout die bij jouw stijl van fotografie past.
                Als je tips, templates of albums nodig hebt, kan je me even pm-en.

                Comment


                • #9
                  Re: hoe maak je een goede portfolio?

                  5% portfolio waardig is niet hetzelfde als 5% goede.

                  Ik heb in de trouwalbum van mijn broer een 30tal goede foto's geplakt. Van die 30 zijn er twee die ik in een eventueel portfolio zou steken.

                  Er is een verschil tussen een goede foto die je trots aan een klant (of andere opdrachtgever afgeeft) of een foto die je in je portfolio steekt waarmee je laat zien wat je in je mars hebt.

                  Een portfolio moet representatief zijn voor jou werk. Er kan wat verscheidenheid in onderwerpen inzitten, maar de klant/school/opdrachtgever moet er vanuit kunnen gaan dat als er architectuurfoto's inzitten dat het geen toevaltreffer was en men je kan vertrouwen met een opdracht ivm architectuur. Ik heb zo een foto van een landende reiger die ik zelf bijzonder geslaagd vind, maar ik kan geen enkele garantie geven dat ik nog meer van dat uit mijn camera kan persen.

                  Over de vorm denk ik niet der niets boven een mooie map gaat waarin afdrukken (20x30) op een mooi stuk papier zijn gekleefd.

                  mijn mening over portfolio's
                  The Knight That Says Ni...kon

                  Comment


                  • #10
                    Re: hoe maak je een goede portfolio?

                    Een portfolio zou eigenlijk niet meer dan 16 beelden mogen bevatten vind ik, en dit zijn echt de 1% beste shots die je ooit gemaakt hebt ... en je portfolio moet leven, haal er telkens een beeld uit als je er een nieuwe foto insteekt.

                    Er is een gigantisch verschil tussen een portfolio en een webpagina waar je beelden van een event laat zien ... een portfolio bevat beelden die je na tien keer bekijken nog niet moe gezien bent.

                    Telkens als je naar een bepaalde foto kijkt en je denkt 'die is echt goed' ... en je hebt dit minstens vijf keer op vijf verschillende dagen gedaan ... dan kan ie pas in je portfolio.

                    Of je nu een digitaal portfolio hebt of 16 20x30 afdrukken in een luxe map steekt ... de inhoud moet dezelfde zijn ... je laat een klant geen 100 beelden zien op je laptop ... na het tiende beeld begint die zich al te vervelen en na 20 beelden ben je hem gewoon kwijt ... na 50 foto's begint je klant zich af te vragen hoe lang nog ... en na 75 beelden kijkt ie je bijna buiten

                    Ik kom ook met 1000 beelden van een event terug, en daar zit misschien zelfs geen enkel beeld dat in mijn portfolio zou kunnen belanden tussen ... dat is een andere manier van werken, doe je een studio setup dan is 1 beeld op de 10 misschien goed genoeg om als portfolio shot dienst te doen, dat is dan 10% en dat vind ik zelf al veel hoor.

                    Dus kijk naar je beelden en kies de beste er uit, kijk dan twee dagen later nog eens naar deze selectie en verwijder diegene die je wat minder vindt, na enkele dagen doe je hetzelfde ... en dit hou je minstens vijf keer vol ... de beelden die dan overblijven zijn van voldoende kwaliteit om in je portfolio te gaan ... heb je na vijf van deze selectierondes nog honderd beelden over dan zijn er twee mogelijkheden :
                    ofwel ben je een verdomd goede fotograaf
                    ofwel ben je niet streng genoeg voor jezelf

                    Door net iets te streng op jezelf te zijn zorg je ervoor dat alleen de superbeelden gezien worden

                    Mark
                    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                    Comment


                    • #11
                      Re: hoe maak je een goede portfolio?

                      zo daar weten we wel raad mee! echt super dit ik leer hier al meer dan op school maar wat we wel op school leren is dat je niet te veel moet laten zien. mensen zijn snel verveeld, en onthouden niet veel beelden. dus 16 beelden die echt goed zijn vind ik een goed plan. super bedankt voor jullie commentaar

                      hopen dat ik de beste van de klas ben

                      Danny
                      A snap shot is a two-dimensional piece of paper. A photograph is a three-dimensional work of art.

                      Comment


                      • #12
                        Re: hoe maak je een goede portfolio?

                        Oorspronkelijk geplaatst door DvdBfotografie Bekijk bericht

                        hopen dat ik de beste van de klas ben

                        Danny
                        strever!
                        The Knight That Says Ni...kon

                        Comment

                        Working...
                        X