Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tips reportage pilotenschool

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • tips reportage pilotenschool

    hoi

    ik ga binnen een paar dagen een reportage op een luchtvaartschool (oostende) maken. waarschijnlijk terwijl ze een soort van onderhoud aan een vliegtuig aan het doen zijn.

    nu mijn vraag: ik weet totaal niet hoe ik hier tegoei aan moet beginnen of wat ik allemaal moet verwachten. hebben jullie tips voor mij? wat moet ik allemaal meenemen? (ik ga met de trein een reis van int totaal 6 uur)

    gr Leen

    (ik heb een canon 550 met 18-135mm lens, reflectie scherm, statief, lens hood, uv filter, afstandbediening, euh ... tot mijn beschikking.)

  • #2
    Re: tips reportage pilotenschool

    Ik zou voornamelijk de aandach proberen te leggen op het (toekomstig) vakmanschap door de focus te leggen op de blik, de handen en ingewikkelde instructies, gereedschap ed, verplichtte vastlegging van alle handelingen(volgens mij ongeveer het belangrijkste in dit beroep) plus natuurlijk een vliegend iets waar iedereen aan zit te sleutelen en instructie ter plekke of in de klas.

    Maar het kan natuurlijk ook een pilotenopleiding zijn.

    PS heb je echt een UV flitser?
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: tips reportage pilotenschool

      bedankt hjanssen nu ben ik er toch al iets geruster in. ik hoop dat alles goed gaat

      ps op het doosje stond toch duidelijk uv filter (wat het precies allemaal voor nut heeft ben ik nog niet helemaal uit)

      Comment


      • #4
        Re: tips reportage pilotenschool

        Ik denk dat je voor een grote uitdaging kan komen te staan als je binnen technische zaken moet gaan vastleggen.
        Je zit niet met een sterke lens dus licht is een probleem dan. Of je werkt met statief of moet je dus gaan flitsen en dat is een probleem op technische zaken omdat die graag blinken.

        Als ik je een tip mag geven, probeer eens thuis in de keuken met het aanwezige licht wat metalen voorwerpen te schieten met en zonder flits, potten/pannen, het maakt niet uit. Je zal zien dat dat niet eenvoudig is.

        Je lens gaat ook breedhoek, probeer zoveel mogelijk toch boven de 35 a 50mm te blijven om je perspectief natuurlijk aanvoelend te houden.
        Af en toe eentje nemen op 18mm kan geen kwaad hoor, maar neem ze niet allemaal zo.

        Je staat nu natuurlijk kortbij de opdracht dus moet je werken met wat je hebt. Je flits kan je bv in de menu wat harder laten werken +1 of zo en dan een wit papiertje er voor gaan houden/plakken met tape om meer difuus licht te maken. Tis verre van ideaal maar tis toch iets.
        Dat zal handig zijn als je bv even in de cabine of zo mag komen ook.

        Veel is natuurlijk giswerk want je weet zelf al niet wat je juist zal te zien krijgen.

        Probeer thuis ook wat slachtoffers te vinden die even voor je lens willen komen, oefen daar ook maar even op. Fotos van de mensen in actie is ook altijd leuk.
        Een geleerd man is er 2 waard

        Comment


        • #5
          Re: tips reportage pilotenschool

          bedankt voor al jullie tips. ik hoop dat het allemaal gaat lukken.

          ben als soort van voorbereiding vandaag met een vriendin weggeweest naar een piercer (voor haar reportage)

          Comment


          • #6
            Re: tips reportage pilotenschool

            voor de geïnteresseerde het is redelijk goed gegaan daar op de luchthaven.
            ik had vreselijk slecht licht en de eerste foto's waren echt slecht maar na een tijdje had ik door welke instellingen het beste waren voor deze omgeving. ik heb het grootste deel in zwart wit getrokken (ik weet dat je dat normaal op de computer moet doen maar voor deze omstandig heden was het nu eenmaal de beste oplossing). alleen buiten niet. ik kreeg van mijn 2 begeleiders echt super veel uitleg over de vliegtuigen en wat ze aan het doen waren, ... echt super. de school ligt ook vlak aan de luchthaven en juist toen we onder de vleugels van een klein vliegtuig lagen om iets aan de wielen te doen was er buiten heel veel lawaai en was het rennen naar boven om een vliegtuig te zien opstijgen. ik ben ook op plaatsen geweest waar je normaal absoluut niet mag komen (zelf de leerlingen niet) en ze hebben mij ook gevraagd of ik nog is terug wil komen binnen kort voor de eerste vlucht van hun zelfgemaakte helikopter/vliegtuig achtig iets te komen fotograferen.
            kortom het was echt super en bedankt voor jullie tips ik heb er toch redelijk veel aan gehad

            Comment

            Working...
            X