Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SB 700 auto white balance

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • SB 700 auto white balance

    De kleurenfilters die bij de flits komen passen de WB automatisch aan.

    Kun je die WB manueel overschrijven als je bewust de verkeerde WB wil hebben?

  • #2
    Re: SB 700 auto white balance

    zitten er contactjes op de kapjes??
    anders er iets tussen plaatsen!

    of gewoon flash gells bestellen! vind dit kapjes maar niks!
    op mijn sb900 is't gelukkig nog niet zo en gells zijn toch makkelijker op dat gebied.

    waar kopen: klik goede en vlotte winkel.
    nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: SB 700 auto white balance

      Je kunt in NEF achteraf altijd de witbalans nog aanpassen.
      Sony en Olympus
      Fotoseries

      Comment


      • #4
        Re: SB 700 auto white balance

        filter er verkeerd om indoen, dan herkent hij het filtertje niet...of de "sensor" onderop de flitskop afplakken.
        Mijn objectieven zijn all round...

        Comment


        • #5
          Re: SB 700 auto white balance

          Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
          Je kunt in NEF achteraf altijd de witbalans nog aanpassen.
          Nee dank je. Ik doe het liever meteen goed.

          Dank je Jeroen, maar ik wil niet prullen met kapjes en ze beschadigen.

          Mag ik afleiden dat de auto WB niet kan worden overschreven? Als dat zo is, koop ik liever de sb-600 want dit is een ernsitge handicap. De sb-900 valt te groot uit.

          Comment


          • #6
            Re: SB 700 auto white balance

            Oorspronkelijk geplaatst door Hocus Focus Bekijk bericht
            Nee dank je. Ik doe het liever meteen goed.

            Dank je Jeroen, maar ik wil niet prullen met kapjes en ze beschadigen.

            Mag ik afleiden dat de auto WB niet kan worden overschreven? Als dat zo is, koop ik liever de sb-600 want dit is een ernsitge handicap. De sb-900 valt te groot uit.
            Je prult ook niet met het kapje, maar met het filter dat je erin steekt (althans dit is bij de SB900 zo...heeft bij de SB700 het kapje zelf de kleur?

            Bij de SB900 heb je het harde plastieke kapje, deze is doorzichtig. Hierin doe je een kleurenfilter (verschillende verkrijgbaar) dit filter is een verbruiksgoed. Zal naar verloop van tijd minder werken, met name door de warmte van de flitser en door het gebruikte materiaal, soort zacht kunststof. Ik kan, zonder iets echt te beschadigen, makkelijk het filtertje omdraaien en in het harde plastieke kapje plaatsen zodat de merktekens niet tegen de sensor komen en de senor dus niet weet welk filter ik geplaatst heb.

            Anders zijn "universele" gels inderdaad dé oplossing.

            Aan de andere kant, als je toch al bewust een andere WB wil pakken, kun je de filters ook gewoon in zijn geheel weglaten
            Mijn objectieven zijn all round...

            Comment


            • #7
              Re: SB 700 auto white balance

              jep sb700 heeft gekleurde kapjes (uitleg op nikon site: gaat langer mee dan gells!! of iets in die aard)
              nikon stuff

              Comment


              • #8
                Re: SB 700 auto white balance

                Je prult ook niet met het kapje, maar met het filter dat je erin steekt (althans dit is bij de SB900 zo...heeft bij de SB700 het kapje zelf de kleur?
                Ja, sb700 heeft twee harde plastic kaps: oranje en groen. Als je ze erop zet, past de camera de witbalans aan. Je doet er dus geen filter meer in.

                Bij de SB900 heb je het harde plastieke kapje, deze is doorzichtig. Hierin doe je een kleurenfilter (verschillende verkrijgbaar) dit filter is een verbruiksgoed. Zal naar verloop van tijd minder werken, met name door de warmte van de flitser en door het gebruikte materiaal, soort zacht kunststof. Ik kan, zonder iets echt te beschadigen, makkelijk het filtertje omdraaien en in het harde plastieke kapje plaatsen zodat de merktekens niet tegen de sensor komen en de senor dus niet weet welk filter ik geplaatst heb.
                Kun je een kleurenfilter gebruiken zonder de diffuser?

                Heeft nikon geen harde palstieken filters die je op flit kunt plaatsen zonder velcro?

                Aan de andere kant, als je toch al bewust een andere WB wil pakken, kun je de filters ook gewoon in zijn geheel weglaten
                Nee het zit zo: voor leuke effecten stel je de WB verschillend in voor voorgrond (flits, evt. met filter) en achtergrond (in camera). Net voor zo'n effecten wil ik niet dat de camera de WB bijstelt.

                Comment


                • #9
                  Re: SB 700 auto white balance

                  je kan met een elastiekje werken!

                  sb900 heeft een doorzichtig kapje en de meegeleverde filters hebben een "code".
                  flits leest die en geeft door aan de camera! haal je die "code" weg kan je doen wat je wilt.
                  zijn de meegeleverde gells om zeep knip je gewoon nen andere op maat en die gooi je in't kapje

                  een beeldje dat duidelijkheid schept (gevonden via google)


                  die witte kotjes op de gells worden door de flits herkend en zo aan camera doorgegeven! doe je die eraf dan is't gedaan.
                  nikon stuff

                  Comment


                  • #10
                    Re: SB 700 auto white balance

                    Bedankt David! Kun je de code makkelijk bedekken ipv ze weg te werken? Ik wil die auto WB wel benutten maar soms wil ik geen auto stand. Hoeft dus niet definitief weg.

                    Kun je de diffuser over de filterhouder plaatsen op sb 900 en sb 700 ?

                    Comment


                    • #11
                      Re: SB 700 auto white balance

                      Bovenstaande plaatje is waar ik het ook over had.

                      Ja, de diffuser past over de filterhouder.

                      Filtertje omdraaien en de camera herkent hem niet. Past niet helemaal perfect, maar gaat prima.
                      Mijn objectieven zijn all round...

                      Comment


                      • #12
                        Re: SB 700 auto white balance

                        Hoi Jeroen, de filters van de SB700 zijn anders dan op SB900.

                        Trouwens nog een idee: past de camera de WB aan als je NIET flitst maar de filters er WEL opzet? Dat zou handig zijn om de juiste WB te kiezen zonder te moeten zoeken in het menu. Gewoon filter erop en klaar.

                        Last edited by Hocus Focus; 20 december 2010, 19:27.

                        Comment


                        • #13
                          Re: SB 700 auto white balance

                          Als die filters met een zelfde soort herkenning werken als de gels...dan zou ik er gewoon aan de onderkant een papiertje tussen steken om te zorgen dat de merktekens niet gelezen worden...
                          Mijn objectieven zijn all round...

                          Comment


                          • #14
                            Re: SB 700 auto white balance

                            Zou dat niet alleen in AWB werken, dan weet de camera met welke kleur geflits wordt en kan hij dar met de pre-flashes rekening meehouden en de wb goed afstellen, echter volgens mij logika zou dat toch niet zijn in alle andere standen en zeker niet als je een temperatuur ingeeft.

                            Waarom zou je voor wb-instellingen het menu in moeten? Er zit gewoon een knopje WB op.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment

                            Working...
                            X