Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax K-5 VS Nikon D7000

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Pentax K-5 VS Nikon D7000

    Beide zelfde nieuwe generatie sensor, maar wat ik tot nu al toe gelezen heb is de Pentax momenteel de beste APC-S DSLR.

    De nieuwste Nikon D7000 daarentegen gebruikt dezelfde sensor, iets minder goed in de hoge iso's in vergelijken met de pentax, maar heeft daarentegen wel een arsenaal aan lenzen. En mogelijks misschien ook de waarde meer behouden dan de Pentax.

    Ik dacht te kiezen voor de grote twee (Canon / Nikon), maar ben nu sterk aan het twijfelen naar het kamp van deze nieuwe Pentax.

    Wat zijn jullie bevindingen?

    When the K10D was launched in September 2006 it was Pentax's first foray into the 'enthusiast' DSLR market, competing at the time with rivals such as the Canon EOS 30D and the Nikon D200. Four years later in 2010 the enthusiast sector of the market is as competitive as ever and the K-5, Pentax' latest offering to the 'serious amateur photographer', will have to fight for consumers' attention with the likes of the Canon 7D, Nikon D7000 and D300S, and the Olympus E-5. At a launch RRP of $1600 (body only) the K-5 is currently at a similar price point as its main competitors but we would expect the street price to go down sooner rather than later.
    Fuji XPRO1

  • #2
    Re: Pentax K-5 VS Nikon D7000

    Als ik de conclusie op dpreview lees, ben ik toch eerder geneigd om voor de D7000 te gaan:
    • AF systeem D7000 is heel wat performanter
    • Afmetingen K-5 aan de kleine kant
    • K-5 heeft geen AF bij video
    • Prijs? K-5 zou een stuk duurder zijn
    Maar voor andere mensen kunnen er andere argumenten in het voordeel van de K-5 zijn.
    Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
    Fujifilm X100V - Sony RX100M3

    Comment


    • #3
      Re: Pentax K-5 VS Nikon D7000

      heb test even gelezen, hoge iso's zijn idd beter bij pentax ... 'k vind het raar dat er zo'n verschil is ... mss iets met lenzen of zo ?
      idd, nikon heeft grotere keuze aan lenzen, vooral 2é hands ... en AF vind ikzelf ook belangrijk maar zo slecht zal die pentax nu ook ni zijn ... hangt beetje van je gebruik af ... nikon heeft ook steengoed flits systeem, van pentax weet ik het niet ...
      waardebehoud is relatief ... na 3-4 jaar zal waarde van beide serieus gedaald zijn ...
      en grootte is persoonlijk ... mss eens ergens proberen vastnemen en even door zoeker kijken en focussen ... ?

      Comment


      • #4
        Re: Pentax K-5 VS Nikon D7000

        De reden waarom ik bij pentax gestart ben:

        http://www.youtube.com/watch?v=TpjPqIE7e6s&feature=fvw

        Comment


        • #5
          Re: Pentax K-5 VS Nikon D7000

          Voordelen Pentax zijn de Limited kroonjuwelen

          Voor mij was dat het punt om pentax te nemen + het tegendraadse inzicht en gebruiksgemak.
          verschillende bronnen zoals DXO en DPR melden hem als the best ever.. zodus dat is ook meegenomen.

          Het is een kanjer van een toestel, die K-5;;; mah, de nikon zal ook wel ok zijn, hoor.
          Niet voor meeloper'kes, dus

          Stonefree
          Last edited by Raf'ken; 18 december 2010, 21:36.

          Comment


          • #6
            Re: Pentax K-5 VS Nikon D7000

            Persoonlijk heb ik liever compacter dan een zware body (laat staan met een lantaarnpaal van een telelens er nog op)

            Die AF daar is veel discussie rond, veel reviews zeggen dat de AF beter is dan de Nikon D7000 dewelke al extreem goed is uiteraard. Het is 11 punten waarvan maar liefst 9 cross. Nikon D7000 heeft er idd wel 39 maar blijkt niet zo accuraat te zijn als die van de pentax (blijkt hun nieuw AF systeem vanuit hun grote broer 645D te zijn). Maar idd dpreview zelf schrijft wel dat deze van Nikon D7000 veelzijdiger is (doelend op de meerdere AF punten wss)

            Video knop vind ik niet zo erg, ik vind wel jammer dat er geen AF op de video zit, maar eigenlijk vind ik dat voor mijzelf niet erg, ik zou het kopen als fotocamera.

            Wat de prijs betreft is er wel goed nieuws. In Europa is hij quasi even duur als de Nikon D7000 of D300s: 1200 euro. Er is nu zelfs nog cashback actie van december tot januari (- 120 euro).

            De kit met een 15-85 is slechts 50 euro duurder dan de body (1250 euro), en heeft dan nog een cashback van 150 ipv 120 euro.
            1100 euro voor de complete kit, dat maakt het totaal plaatje qua kostprijs ook al veel interessanter. (goedkoper dan D7000 met kitlens 18-105 à 1260 euro). Niet dat het verschil zo groot is, maar is toch niet duurder dan zijn grote concurrent.

            Ook niet vergeten dat Pentax beeldstabilisator in de body heeft, als je daarop een 35mm 1.4 of 2.0 op zet (sorry ken hun lensgamma nog niet), en je kan tot 1/10 uit de hand fotograferen bij weinig licht ... (goed met die extreme iso's maakt dat nu misschien ook weeral niet meer het verschil)
            Last edited by frankyds; 18 december 2010, 21:44.
            Fuji XPRO1

            Comment


            • #7
              Re: Pentax K-5 VS Nikon D7000

              Oorspronkelijk geplaatst door frankyds Bekijk bericht
              Persoonlijk heb ik liever compacter dan een zware body (laat staan met een lantaarnpaal van een telelens er nog op)

              Die AF daar is veel discussie rond, veel reviews zeggen dat de AF beter is dan de Nikon D7000. Het is 11 punten waarvan maar liefst 9 cross. Nikon D7000 heeft er idd wel 39 maar blijkt niet zo accuraat te zijn (althans in vergelijking, natuurlijk is die ook retegoed).

              Video knop vind ik niet zo erg, ik vind wel jammer dat er geen AF op de video zit, maar eigenlijk vind ik dat voor mijzelf niet erg, ik zou het kopen als fotocamera.

              Wat de prijs betreft is er wel goed nieuws. In Europa is hij quasi even duur als de Nikon D7000 of D300s: 1200 euro. Er is nu zelfs nog cashback actie van december tot januari (- 120 euro).

              De kit met een 15-85 is slechts 50 euro duurder dan de body (1250 euro).
              Dat maakt het totaal plaatje qua kostprijs ook al veel interessanter.

              Ook niet vergeten dat Pentax beeldstabilisator in de body heeft, als je daarop een 35mm 1.4 of 2.0 zet, en je kan tot 1/10 uit de hand fotograferen bij weinig licht ... (goed met die extreme iso's maakt dat nu misschien ook weeral niet meer het verschil)
              De mijne body only, was juist: 1070 all included
              Life view AF is verbazend snel <<klik>>
              Last edited by Raf'ken; 18 december 2010, 21:44.

              Comment


              • #8
                Re: Pentax K-5 VS Nikon D7000

                Raf'ken, die 18-55 kitlens, is dat al iets behoorlijks? (los van de lichtsterkte)
                Fuji XPRO1

                Comment


                • #9
                  Re: Pentax K-5 VS Nikon D7000

                  Als ik het geld had, ging ik voor de Pentax.
                  - beter in hoge iso als ik de commentaren van degenen die de tests hebben gelezen mag geloven
                  - beeldstabilisatie in de body
                  - elke Pentax-K lens past er op, dus ook de 1.7 50mm van de Pentax ME die ik 2de hands kocht, en met een M42=> K adapter ook de 28 mm Osawa groothoek die ik ooit voor mijn Praktica LB kocht.


                  P.S.
                  Voor video koop ik liever een video-camera.
                  Het lijkt me iets dat de levensduur van mijn DSLR enorm gaat bekorten (sluiter ! )

                  Oorspronkelijk geplaatst door frankyds Bekijk bericht
                  Raf'ken, die 18-55 kitlens, is dat al iets behoorlijks? (los van de lichtsterkte)
                  Wat ik me herinner van het lezen van een test voor de K-x, is dat de Pentax kitlens naar verhouding beter presteert dan de kitlenzen van andere merken.
                  Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Pentax K-5 VS Nikon D7000

                    ik heb een aantal beelden verzameld tijdens het lezen van reviews over deze pentax

                    www.groovix.be/tmp/pentax.zip

                    ik kom van een 5D mkI, maar deze kwaliteit heb ik persoonlijk nog niet gezien uit een APS-C

                    ook die hoge iso's (zitten een paar bij in de zip) vind ik geweldig

                    denk dat dit de reden zal worden dat ik voor pentax zal kiezen
                    Fuji XPRO1

                    Comment


                    • #11
                      Re: Pentax K-5 VS Nikon D7000

                      Oorspronkelijk geplaatst door frankyds Bekijk bericht
                      Raf'ken, die 18-55 kitlens, is dat al iets behoorlijks? (los van de lichtsterkte)
                      Ik heb de WR en die is echt zijn prijs waard (geen bulk, hé van 50€ CameraNu.nl)
                      steekschrep mooi contrast compact en discreet zoomeken

                      Stonefree

                      Comment


                      • #12
                        Re: Pentax K-5 VS Nikon D7000

                        Oorspronkelijk geplaatst door Raf'ken Bekijk bericht
                        Ik heb de WR en die is echt zijn prijs waard (geen bulk, hé van 50€ CameraNu.nl)
                        steekschrep mooi contrast compact en discreet zoomeken

                        Stonefree
                        allé vooruit, heb hem net besteld, nieuwsgierig om er volgende week eens mee aan de slag te gaan
                        Fuji XPRO1

                        Comment


                        • #13
                          Re: Pentax K-5 VS Nikon D7000

                          Oorspronkelijk geplaatst door frankyds Bekijk bericht
                          allé vooruit, heb hem net besteld, nieuwsgierig om er volgende week eens mee aan de slag te gaan
                          Het is echt de eerste maal dat ik foto's zie die 'emulsion' evenaren
                          Zeker Qua frail or delicate shadows.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Pentax K-5 VS Nikon D7000

                            welke lenzen gebruiken jullie eigenlijk?
                            Fuji XPRO1

                            Comment


                            • #15
                              Re: Pentax K-5 VS Nikon D7000

                              Oorspronkelijk geplaatst door frankyds Bekijk bericht
                              welke lenzen gebruiken jullie eigenlijk?
                              klik hieronder op link.... daar staan ze allemaal!

                              Comment

                              Working...
                              X