Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe pc: fotobewerking

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe pc: fotobewerking

    Eindelijk maar eens een nieuwe pc uitzoeken.

    Ik gebruik hem puur voor fotoberwerking(raw) met photoshop en voor internet.

    Bewuste keuzes:
    1. Ik kies voor intel I7 en geen amd;
    2. Wil op dit moment nog geen SSD omdat dit nog te duur is.


    Graag ontvang ik van jullie opmerkingen en of aanbevelingen:
    • Processor: Intel Core I7 950 3.06 Ghz, Boxed, Excl. Videochip, Quad Core
    • Moederbord: GigaByte GA-X58A-UD3R
    • Voeding: Cooler Master Silent Pro M500 500 Watt, 20+24 Pins
    • Geheugen: Kingston HyperX Triple Channel 6 GB, PC3-12800, 1600 MHz, 9, Non-ECC, Kit Of 3
    • HDD voor OS: WD Caviar Black 640 GB, 7200 Rpm, 64 MB, Sata III/600
    • HDD: WD Caviar Black 1 TB, 7200 Rpm, 64 MB, Sata III/600
    • Videokaart: ?? Club3D GeForce GTX 460 1024 MB
    • Koeler: Scythe Yasya (processorkoeler)
    • Windows: 7 home premium 64 bit


    Weet alleen niet zo goed wat ik met mijn videokaart aan moet. Ik vind dit een behoorlijke dure kaart, hij kost € 190.
    De totaalprijs van dit systeem bedraagt op dit moment € 1.163,28 en dit is toch echt wel de max.
    Last edited by Ruudjuh; 17 december 2010, 13:13.

  • #2
    Re: Nieuwe pc: fotobewerking

    pak een iets mindere videokaart (richtprijs 100-110 € moet volstaan), doe jezelf een plezier en ruil die 640gig schijf om voor een 120gig SSD. Dat maakt ENORM veel snelheidsverschil...
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe pc: fotobewerking

      Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
      pak een iets mindere videokaart (richtprijs 100-110 € moet volstaan), doe jezelf een plezier en ruil die 640gig schijf om voor een 120gig SSD. Dat maakt ENORM veel snelheidsverschil...
      Heb inderdaad een mindere videokaart uitgezocht, namelijk de Asus GeForce GTS 450 DirectCU 1024 MB. Deze is € 50 goekoper en heb toch idd maar een SDD uitgezocht, namelijk de OCZ Vertex 2 90 GB, S-ATA II/300, 275 MB's, 285 MB's, 3.5 inch.

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe pc: fotobewerking

        Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
        pak een iets mindere videokaart (richtprijs 100-110 € moet volstaan), doe jezelf een plezier en ruil die 640gig schijf om voor een 120gig SSD. Dat maakt ENORM veel snelheidsverschil...
        Inderdaad, en met die 100 euro extra heb je dus je ssd al (bijna) betaald. De 4xx is dus al een oudere

        Lees dit topic eens. Er staan een aantal systeempjes in, waaronder het mijne. Dat snelle geheugen hoeft ook niet, tenzij je gaat overclocken.

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe pc: fotobewerking

          Je gaat een behoorlijke snelheidswinst merken met een SSD

          Zelf gebruik ik een vertex2 120GB in mijn MacBook Pro en opstarten van het OS met outlook 2011 16 seconden

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe pc: fotobewerking

            Zorgt zo'n SSD er eigenlijk ook voor dat je sneller werkt ?
            Want de opstarttijd van een PC/software is voor mij compleet irrelevant. Ik kom 's morgens toe, druk op de aan/uit knop, en tegen dat ik mijn vest heb geparkeerd, werkt die PC evengoed.
            De software die ik gebruik, start ik 1 keer op en blijft voor de rest van de dag openstaan... Ook zonder SSD start Autocad op in 10 seconden, en pro-e in een 15-tal...

            En zo'n SSD gebruik je blijkbaar beter niet om er je wisselbestand op te plaatsen.
            Waar zit die snelheidswinst dan eigenlijk ? Zo'n SSD is uiteraard een pak sneller, maar voel je dat ook bij het werken op je PC ?

            PS : het PC'tje dat je heb samengesteld, ziet er niet slecht uit .
            Groeten,

            Polleke

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe pc: fotobewerking

              FWIW ..

              Ik heb dus ook een Vertex 2 120Gb gekocht, mede op aanraden van de lezers hier.

              Na het lezen van menigvuldige reviews oa over het meest efficiente gebruik kom ik tot de conclusie dat de gemiddelde access tijd voor een SSD ong 10x kleiner is dan voor een klassieke HD.
              Over het al dan niet "wisselbestand" op de SSD lopen de meningen kompleet uiteen. Er is daar, maar dan ook absoluut geen enkele consensus. De basisidee die mij technisch aanspreekt is dat het wisselbestand, bij voldoende ram geheugen, maar zeer sporadisch aangesproken wordt en dan nog in zeer kleine "schijven" (zie link) ... ergo ik heb mijn wisselbestand terug op de SSD gezet.

              Via onze vriend, Theokus vond ik deze site ...
              SSD Optimierungen und FAQs

              Men moet wel een mondje Duits kennen, maar als goede Vlamingen trekken we toch onze plan zeker? .. en google translate is nog steeds uw goede vriend!
              Is overigens een degelijke site voor nog meer info ..

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe pc: fotobewerking

                In januari komt de intel 2600k uit welke minimaal sneller is maar een stuk zuiniger is en daardoor ook minder warmte afgeeft. Wat ten goede komt voor de werking van het systeem.

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe pc: fotobewerking

                  Ja .. oa de op "Sandy Bridge" gebaseerde spullen zijn al goed onderweg zo begrijp ik maar eer dat platform zich gestabiliseerd heeft in de markt en de kinderziekten er uit zijn dan mag je al rekenen op eind 2011, als er tenminste geen release vertragingen optreden wegen "onvoorziene omstandigheden" .. wie dus nu graag een "nieuw machien" heeft zal knopen moeten doorhakken ... ik heb alleszins zo lang niet gewacht
                  (zie oa http://be.hardware.info/reviews/1827...essors-preview)

                  Edit: http://en.wikipedia.org/wiki/Sandy_B...roarchitecture)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuwe pc: fotobewerking

                    Bedankt voor het opzoekwerk !

                    Dit vond ik nuttig:


                    Ivy Bridge

                    Voor wie er de pest in heeft dat Intel bij Sandy Bridge weer met twee nieuwe sockets komt is er goed nieuws: de Ivy Bridge processors zullen als het goed is van exact dezelfde Socket 1155 en Socket 2011 gebruik maken en er zal volledige compatibiliteit tussen de twee generaties gaan bestaan. Dat betekent dat, wanneer je bij introductie een bord met één van de nieuwe sockets koopt, je voor minimaal twee jaar onder de pannen zit.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuwe pc: fotobewerking

                      Ik vind dat men daar helaas weinig mee opschiet he, behalve dat de mobo fabrikanten nog eens een excuus hebben om eind 2011 of Q1 2012 een ganse reeks "nieuwe" moederborden op de markt te gooien zelfs al kan je je cpu "recycleren" .. en zoals je kan opmerken is het opgenomen vermogen voor de top cpu's van de nieuwe 1155 generatie (I5 & I7) krek hetzelfde als die van bvb de huidige I7-8xx reeks namelijk een TDP van 95W dus zoveel winst in verbruik zal het niet uitmaken zeker?
                      Nu ja, wie dan leeft, dan zorgt

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuwe pc: fotobewerking

                        Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                        Ik vind dat men daar helaas weinig mee opschiet he, behalve dat de mobo fabrikanten nog eens een excuus hebben om eind 2011 of Q1 2012 een ganse reeks "nieuwe" moederborden op de markt te gooien zelfs al kan je je cpu "recycleren" .. en zoals je kan opmerken is het opgenomen vermogen voor de top cpu's van de nieuwe 1155 generatie (I5 & I7) krek hetzelfde als die van bvb de huidige I7-8xx reeks namelijk een TDP van 95W dus zoveel winst in verbruik zal het niet uitmaken zeker?
                        Nu ja, wie dan leeft, dan zorgt
                        Zoals ik het lees past de latere Ivy Bridge processor ook op 1155 en de 2011 socket. Misschien lees ik het verkeerd ? Don't shoot me :-)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuwe pc: fotobewerking

                          Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                          Zorgt zo'n SSD er eigenlijk ook voor dat je sneller werkt ?
                          Want de opstarttijd van een PC/software is voor mij compleet irrelevant. Ik kom 's morgens toe, druk op de aan/uit knop, en tegen dat ik mijn vest heb geparkeerd, werkt die PC evengoed.
                          De software die ik gebruik, start ik 1 keer op en blijft voor de rest van de dag openstaan... Ook zonder SSD start Autocad op in 10 seconden, en pro-e in een 15-tal...

                          En zo'n SSD gebruik je blijkbaar beter niet om er je wisselbestand op te plaatsen.
                          Waar zit die snelheidswinst dan eigenlijk ? Zo'n SSD is uiteraard een pak sneller, maar voel je dat ook bij het werken op je PC ?

                          PS : het PC'tje dat je heb samengesteld, ziet er niet slecht uit .
                          Vergelijkende test - klik

                          Als wachten geen probleem is kan je natuurlijk je 486 weer van stal halen Die Vertex 2 kost 200 euro. Je kan beter een processor kopen die 200 euro goedkoper is met zo een ssd dan andersom. Het snelheidsverschil is gewoon groter.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Dirk007 Bekijk bericht
                          Zoals ik het lees past de latere Ivy Bridge processor ook op 1155 en de 2011 socket. Misschien lees ik het verkeerd ? Don't shoot me :-)
                          Meestal is de rest van je systeem zo verouderd dat je zelden een cpu gaan upgraden.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuwe pc: fotobewerking

                            Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                            Vergelijkende test - klik

                            Meestal is de rest van je systeem zo verouderd dat je zelden een cpu gaan upgraden.
                            Klopt, maar als er in de toekomst nog zoiets fantastisch als een ssd uitkomt kan je wel upgraden, en is het de moeite nog...


                            Nb: Ik spreek even voor mezelf. Zou ik de huidige cpu nu kunnen upgraden samen met het plaatsen van een ssd dan zou ik weer enkele jaren verder kunnen... Want de cpu is momenteel de zwakste schakel... dan dan kan je relatief goedkoop verder. Dus een ssd plaatsen is voor mezelf zinloos. (kostprijs tov de toegenomen prestatie, op de huidige configuratie)

                            Denk ook aan het geheugen/speciale koeling/moederbord dat je gewoon kan blijven gebruiken bij het plaatsen van een nieuwe cpu. (het is een de ingesteldheid: ofwel iedere 3 jaar een nieuwe of 6 jaar met een upgrade halverwege)

                            Maar ik begrijp je standpunt !!! Op een of andere manier wil ik de pc niet linken aan een wegwerpcultuur...
                            Last edited by Dirk007; 18 december 2010, 17:41.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nieuwe pc: fotobewerking

                              Oorspronkelijk geplaatst door Dirk007 Bekijk bericht
                              Klopt, maar als er in de toekomst nog zoiets fantastisch als een ssd uitkomt kan je wel upgraden, en is het de moeite nog...


                              Nb: Ik spreek even voor mezelf. Zou ik de huidige cpu nu kunnen upgraden samen met het plaatsen van een ssd dan zou ik weer enkele jaren verder kunnen... Want de cpu is momenteel de zwakste schakel... dan dan kan je relatief goedkoop verder. Dus een ssd plaatsen is voor mezelf zinloos. (kostprijs tov de toegenomen prestatie, op de huidige configuratie)

                              Denk ook aan het geheugen/speciale koeling/moederbord dat je gewoon kan blijven gebruiken bij het plaatsen van een nieuwe cpu. (het is een de ingesteldheid: ofwel iedere 3 jaar een nieuwe of 6 jaar met een upgrade halverwege)

                              Maar ik begrijp je standpunt !!! Op een of andere manier wil ik de pc niet linken aan een wegwerpcultuur...
                              Een netbook heeft zelfs voordeel met het plaatsen van een ssd, wat snelheid betreft. Ook tegen de schokken trouwens. Dit is echter meestal niet echt verantwoord economisch gezien.

                              En wat die wegwerp cultuur betreft. Het zijn eigenlijk vnl de softwaremakers die de wegwerp cultuur pushen, kwestie van elkaar in stand te houden. Je kan je oudere hardware een tweede leven met een linux distributie.

                              Comment

                              Working...
                              X