Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop eerste spiegelreflex.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankoop eerste spiegelreflex.

    Beste fotokenners,

    Ik ben van plan om mij een nieuwe camera aan te schaffen.
    Ik ben op vlak van fotografie een echte leek, en weet niet welk toestel voor
    mij het meest geschikt zou zijn. Er zijn namelijk zoveel merken en types op de markt
    waardoor ik de bomen door het bos niet meer zie.

    Het toestel zou hoofdzakelijk moeten dienen om te gebuiken tijdens m'n hobby, namenlijk de hengelsport. Ik zou graag vlijmscherpe foto's kunnen maken van m'n vangsten op werkelijke grote. Evenals maak ik graag sfeerfoto's, van passerende boten en dergelijke.
    Ik zou ook graag filmpjes kunnen maken met het toestel.

    Echter wil ik me ook een klein beetje gaan verdiepen in fotografie.

    Dus ben ik op zoek naar een spiegelreflex voor beginners, maar waar je toch echt mooie foto's kan mee maken. En ''de kneepjes van het vak'' te leren.
    Prijs laat ons zeggen, maximum rond de 600 euro.

    Hopelijk kunnen jullie me wat verder helpen met mijn keuze.

    Mvg, Heyerick.

  • #2
    Re: Aankoop eerste spiegelreflex.

    Vlijmscherpe foto's maak je met een goede lens, geen enkele body maakt scherpe foto's, daarmee wil ik dus zeggen dat de body ondergeschikt is aan het glaswerk. De sterkte van een reflex is dat je de lenzen kan wisselen, om ze dus meer op je gewenste fotografie te kunnen afstemmen. Het nadeel is dat goed glas duur is, het voordeel is dat glas zijn waarde behoudt, tegen een body die na het uitkomen van een nieuw model pijlsnel van zijn waarde verliest, dat is misschien een voorname reden om een tweedehands body te kiezen, het verlies in waarde kan je der een beetje mee beperken.
    Kies daarom niet voor een instapmodel maar kies een wat oudere body tweedehands voor 1/3 de van de nieuwprijs, die maakt nog altijd dezelfde kwaliteit van foto's als de eerste dag. Scherpte van je beelden zit ook in de nabewerking die je geeft aan je beelden, en beelden uit een reflex hebben nabewerking nodig, pas als alles op hetzelfde hoge niveau ligt haal je het maximum uit je toestel, waar ook dus Uw niveau van ervaring bij hoort.

    Bij een keuze gaat het tussen Nikon of Canon, die zijn beiden zeer goed en hebben een ruim aanbod aan optiek. Ik werk al 12 jaar met Canon , bijgevolg kan ik je dus alleen maar adviseren over Canon.

    Je budget van 600 Euro is niet echt ruim te noemen, veronderstel dat je 300 euro geeft aan een tweedehandse body type 40D of 30D dan heb je nog 300 Euro over voor een lens, dat is te weinig voor een echte top lens, maar wel voldoende voor een tweedehandse 28-135 mm , dan nog een CF kaart van voldoende capaciteit en je kan voorlopig starten.

    MVG, Jeff c.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: Aankoop eerste spiegelreflex.

      Ik snap niet hoe je kan fotograferen tijdens het vissen ?

      Ga je je visgerief dan laten liggen als je ergens een mooie vogel ziet ?

      Fotografie is zo dikwijls al moeilijk genoeg, laat staan dat je het kan combineren met een andere hobby op t zelfde moment.
      Canon-man. Concerten en natuur.
      Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

      Comment


      • #4
        Re: Aankoop eerste spiegelreflex.

        @ Digipics357: Bedankt voor uw uitgebreide antwoord, kan ik zeker en vast iets mee aanvangen.

        @ Johan De Man: Het is niet de bedoeling om die twee hobby's samen uit te oefenen.
        Ik koop een nieuwe camera voor m'n hobby (vissen) te kunnen vastleggen op de digitale plaat. Fotografie op zich is geen hobby voor mij. Wat niet is kan nog komen natuurlijk, want ik denk dat als ik éénmaal het toestel een beetje onder de knie ga hebben ik me wel degelijk zal amuseren. Plaatjes kijken hier op het forum is alleszinds echt tof, ik hoop dat ik ooit dergelijke foto's zal kunnen nemen. No offence hé, was gewoon even verduidelijken waarom ik een nieuwe camera wil aanschaffen.

        Mvg, Heyerick

        Comment


        • #5
          Re: Aankoop eerste spiegelreflex.

          Dit lijkt me wel iets, presteert ook goed op hoge ISO en je hebt ook een telezoomlens erbij.

          http://www.cameranu.nl/artikel/11857...55-200_VR.html

          Bij Canon kan je deze kiezen,

          http://www.cameranu.nl/artikel/49943...55-250_IS.html

          Voor Sony denk ik aan deze, moet je wel nog een telezoomlens achteraf aanschaffen.

          http://www.camera.nl/Catalogus/Bekij...4905524529517/

          Deze Sony 55-200mm kan je er nog bij nemen om de kit compleet te maken.

          http://www.kamera-express.nl/Objecti...Nederlands.htm
          Last edited by alex606; 15 december 2010, 17:45.
          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
          Mijn bird foto's en urbex foto's

          Comment


          • #6
            Re: Aankoop eerste spiegelreflex.

            Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
            Vlijmscherpe foto's maak je met een goede lens, geen enkele body maakt scherpe foto's, daarmee wil ik dus zeggen dat de body ondergeschikt is aan het glaswerk. De sterkte van een reflex is dat je de lenzen kan wisselen, om ze dus meer op je gewenste fotografie te kunnen afstemmen. Het nadeel is dat goed glas duur is, het voordeel is dat glas zijn waarde behoudt, tegen een body die na het uitkomen van een nieuw model pijlsnel van zijn waarde verliest, dat is misschien een voorname reden om een tweedehands body te kiezen, het verlies in waarde kan je der een beetje mee beperken.
            Kies daarom niet voor een instapmodel maar kies een wat oudere body tweedehands voor 1/3 de van de nieuwprijs, die maakt nog altijd dezelfde kwaliteit van foto's als de eerste dag. Scherpte van je beelden zit ook in de nabewerking die je geeft aan je beelden, en beelden uit een reflex hebben nabewerking nodig, pas als alles op hetzelfde hoge niveau ligt haal je het maximum uit je toestel, waar ook dus Uw niveau van ervaring bij hoort.

            Bij een keuze gaat het tussen Nikon of Canon, die zijn beiden zeer goed en hebben een ruim aanbod aan optiek. Ik werk al 12 jaar met Canon , bijgevolg kan ik je dus alleen maar adviseren over Canon.

            Je budget van 600 Euro is niet echt ruim te noemen, veronderstel dat je 300 euro geeft aan een tweedehandse body type 40D of 30D dan heb je nog 300 Euro over voor een lens, dat is te weinig voor een echte top lens, maar wel voldoende voor een tweedehandse 28-135 mm , dan nog een CF kaart van voldoende capaciteit en je kan voorlopig starten.

            MVG, Jeff c.
            En een 550D?

            Comment


            • #7
              Re: Aankoop eerste spiegelreflex.

              Oorspronkelijk geplaatst door Ans.B Bekijk bericht
              En een 550D?

              Voor mij te klein van Body !
              Ook niet praktisch werken in vergelijk met een 30 of 40 D

              MVG, Jeff C.
              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

              Comment


              • #8
                Re: Aankoop eerste spiegelreflex.

                600 is redelijk aan de krappe kant. Maar ik vraag me af of u voor uw doel wel een DSLR
                nodig heeft. Met een degelijke compact a la Canon G12 of Lumix LX5 kunt u voldoende
                vlijmscherpe foto's trekken. Bovendien kleiner om mee te nemen en een goede macro
                functie zonder daar ook nog eens geld voor extra glas aan te besteden. Het is maar een
                idee hoor.

                Comment


                • #9
                  Re: Aankoop eerste spiegelreflex.

                  Bedankt voor de reacties.

                  @ Doudeke: Die canon g12 ziet er inderdaad ook een leuke camera uit.
                  Heb nu enkele revieuws van gelezen, ga deze eens bekijken in de fotozaak.

                  Mvg, Heyerick

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aankoop eerste spiegelreflex.

                    Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                    600 is redelijk aan de krappe kant. Maar ik vraag me af of u voor uw doel wel een DSLR
                    nodig heeft. Met een degelijke compact a la Canon G12 of Lumix LX5 kunt u voldoende
                    vlijmscherpe foto's trekken. Bovendien kleiner om mee te nemen en een goede macro
                    functie zonder daar ook nog eens geld voor extra glas aan te besteden. Het is maar een
                    idee hoor.
                    Ik sluit mij hierbij aan....
                    Deze is bv genomen met een simpel olympus compactje,en nu moet ik erbij zeggen dat dit zeker niet de beste compact is die je vindt,integendeel.Toch vindt ik deze kwaliteit zeker voldoende(niet vlijmscherp) om wat "viskes" te trekken.ik heb trouwens een scherpere die getrokken is met een gsm....zegt genoeg over die oly hé.Ik bedoel ook maar met bv een G12 ofzo ga je zeker scherpe foto's van je vissen kunnen maken zonder al te veel rondzeulen met fotomateriaal...

                    Uploaded with ImageShack.us
                    Marc

                    Nikon D50 + Nikkor AF-S DX 18-70mm f3.5-4.5 ED + Tamron 70-300+1GB SD card

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aankoop eerste spiegelreflex.

                      Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                      Ik snap niet hoe je kan fotograferen tijdens het vissen ?

                      Ga je je visgerief dan laten liggen als je ergens een mooie vogel ziet ?

                      Fotografie is zo dikwijls al moeilijk genoeg, laat staan dat je het kan combineren met een andere hobby op t zelfde moment.
                      Serieus....je hangt overal de wijsneus uit, maar leest niet eens wat de TS schreef:

                      Het toestel zou hoofdzakelijk moeten dienen om te gebuiken tijdens m'n hobby, namenlijk de hengelsport. Ik zou graag vlijmscherpe foto's kunnen maken van m'n vangsten op werkelijke grote. Evenals maak ik graag sfeerfoto's, van passerende boten en dergelijke.
                      Ik zou ook graag filmpjes kunnen maken met het toestel.
                      Het lijkt mij een ideale combinatie....foto's trekken terwijl je rustig wacht tot je dobber onder water schiet.
                      dat fotografie moeilijk genoeg is, ben ik niet met je eens. Het is een uitdaging, maar met een beetje feeling en enthousiasme kom je een heel eind.


                      Heyerick,
                      Is de Canon 500D met kitlens EF-S 18-55 IS voor 529 euro geen optie voor je?
                      Bij cameranu.nl is deze combi te koop voor 529 Euro. (Ik denk dat dat wel een scherpe prijs is, maar heb niet verder gezocht)
                      Een geheugenkaartje, beschermtasje en poetsdoek erbij en je bent er klaar voor. Kom je wel net boven de 600 euro uit...ik schat zo rond de 620 euro.
                      Ik ben geen Nikon, Pentax of Sony kenner....misschien hebben die ook wel leuke setjes die aan je "eisen" voldoen?
                      Anders zul je moeten kijken naar een goede tweedehands set.

                      Succes!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Aankoop eerste spiegelreflex.

                        Dank je wel allemaal voor de duidelijke reacties.

                        Ik ben dankzij deze paar uitgebreide reacties al meer te weten gekomen in
                        welke categorie ik moet gaan zoeken.
                        De toestellen die jullie naar voor brengen spreken me aan.

                        Op de websites van winkels, en webshops, is er gewoon zo veel keuze uit verschillende toestellen met enkel kleine details die verschillend zijn, voor een fotograaf zeer belangrijk, maar voor een beginner als mij niet zo relevant. Deze details maken de keuze natuurlijk wel moeilijker.

                        Eén van de komende dagen ga ik naar een fotozaak gaan en nog wat inlichtingen
                        vragen. Zo kan ik hopelijk een goede keuze maken.

                        Mvg, Heyerick

                        Comment


                        • #13
                          Re: Aankoop eerste spiegelreflex.

                          @Monica...inderdaad Afgelopen jaar door tijdgebrek niet echt kunnen vissen, maar als ik zit te vissen zit ik toch vaker te wachten (lees: genieten van de rust en natuur) dan met mijn hengel in de handen. Heb dab dikwijls gedacht....had ik de SLR maar bij me.


                          Een prima te combineren hobby...!

                          Persoonlijk, zou ik voor TS ook voor een toestel als de G12 of Panasonic LX5 gaan. Compact mee te nemen en zeer goede kwaliteit.

                          Wel oppassen dat je camera niet in het water valt als je beet hebt
                          Mijn objectieven zijn all round...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Aankoop eerste spiegelreflex.

                            Na de reacties hier en na geïnformeerd te hebben in de fotozaak ben ik dan toch
                            voor een compactcamera gegaan. Namelijk de Canon Powershot G11.

                            Hopelijk ga ik er veel plezier aan beleven.

                            Mvg, Heyerick.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Aankoop eerste spiegelreflex.

                              Succes ermee en laat af en toe eens een visje zien

                              Comment

                              Working...
                              X