Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wazige foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • wazige foto's

    Kan er mij iemand raad geven ivm met wazige foto's
    tijdens judowedstrijden heb iksteeds last van wazige foto's,dit is met een Nikon D60 en steeds in een sporthal

  • #2
    Re: wazige foto's

    Iets meer info zou welkom zijn, zoals een voorbeeldfoto, met gebruikte instellingen.

    Een mogelijkheid is dat de sluitertijd te hoog zijn door het beperkte licht waardoor er bewegingsonscherpte te zien is (kan veroorzaakt zijn door zowel fotograaf als onderwerp).
    Canon 7D - EF 17-40mm f/4L USM - EF 70-200mm f/4L USM - EF 50mm f/1.8 II - Sigma 50mm f/2.8 DG Macro

    Comment


    • #3
      Re: wazige foto's

      Oorspronkelijk geplaatst door Quinck Bekijk bericht
      Iets meer info zou welkom zijn, zoals een voorbeeldfoto, met gebruikte instellingen.

      Een mogelijkheid is dat de sluitertijd te hoog zijn door het beperkte licht waardoor er bewegingsonscherpte te zien is (kan veroorzaakt zijn door zowel fotograaf als onderwerp).
      Inderdaad...(nu zou ik ipv "hoog" spreken van te lang om verwarring te voorkomen... )

      Voor TS...post eens een voorbeeldfoto (met EXIF data)...één foto zegt hier meer dan duizend woorden
      Mijn objectieven zijn all round...

      Comment


      • #4
        Re: wazige foto's

        zaalsporten hebben een snelle lens nodig en hoge iso's zie hier

        indien je hier niet overbeschikt wordt je belichtingstijd te lang en heb je bewogen foto's, ofwel van jezelf maar zeker ook van de sporter...

        je kan dit oplossen door beter materiaal, of gebruik te maken van een statief en enkel tijdens stilstaande momenten te fotograferen.

        gebruik de S mode en zet je sluitertijd op de 1/250.
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: wazige foto's

          Gewoon een van je fotos online zetten en we gaan al snel zien waar het jeukt

          Comment


          • #6
            Re: wazige foto's

            Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
            Gewoon een van je fotos online zetten en we gaan al snel zien waar het jeukt
            Niet echt nodig eigenlijk
            Sluitertijd minimaal boven 1/125 houden, continu autofocus "aan" en continu afdrukken op "aan".
            Om die sluitersnelheid te bereiken zal je minstens het diafragma moeten vergroten en de iso naar omhoog brengen.
            α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
            Flickr____No place to be

            Comment


            • #7
              Re: wazige foto's

              Het is een moeilijk onderwerp, actie gecombineerd met te weinig licht.
              Als je dan een niet-lichtsterke kitlens gebruikt, dan zal je nooit echt mooie foto's kunnen maken.

              Ofwel moet de iso dan zo hoog dat de kwaliteit van de foto daardoor veel minder wordt, of de sluitertijd wordt te lang en dan heb je bewogen foto's.
              Als je zelf een te korte sluitertijd instelt, dan worden de foto's te donker omdat bij zo'n kitlens de maximale diafragma-opening niet erg groot is.
              Een te donkere foto op hoge iso, daar kan je niet veel mee doen. Als je die nog wil oplichten, dan versterk je de ruis nog eens en blijft er niet veel meer over.

              In de sluitertijdvoorkeuzestand werken doe ik in die omstandigheden nooit, ik gebruik liever de diafragmavoorkeuzestand + lichtsterke lenzen. In de diafragmavoorkeuzestand kies ik dan voor een grote diafragma-opening zodat er altijd veel licht binnen komt. De iso pas ik dan aan tot de sluitertijd aanvaardbaar wordt voor het onderwerp dat op de foto moet komen.
              Als ik het dan heb over lichtsterke lenzen, dan gaat het over een 70-200 f2,8 en als het daarmee niet lukt dan haal ik de 85mm f1,8 of 135mm f2 uit de fototas.
              Met zo'n grote diafragma-opening wordt juist scherpstellen wel heel belangrijk, want de scherptediepte zal heel beperkt zijn.

              Alleen als er echt heel veel licht is zal je met een kitlens zulke foto's kunnen maken...
              Last edited by Black B@ndit; 18 december 2010, 08:17.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment

              Working...
              X