Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Digitale spiegelreflex voor binnen/portretten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Digitale spiegelreflex voor binnen/portretten

    Hallo allemaal,

    allereerst: wat een geweldig forum!

    ik ben op zoek naar mijn eerste digitale spiegelreflexcamera. Een van de zaken waar de camera voor mij aan moet voldoen is dat ik er binnen mooie foto's/portretten mee wil kunnen maken. Is er op dit vlak veel verschil tussen de bodies van canon, nikon en sony?
    Ik zat zelf te denken aan een camera een/twee niveaus hoger dan het instap model. Ik snap dat er meer bij komt kijken dan alleen de body, dus adviezen op andere vlakken zijn ook welkom.

    groeten,
    Freek
    Canon EOS 500D / 17-50 f2.8 OS HSM / EF 70-200 f4 IS / EF 50 f1.8 II
    Canon powershot s120

  • #2
    Re: Digitale spiegelreflex voor binnen/portretten

    De body zal niet veel uitmaken maar de optiek wel (objectief).
    Een goed objectief voor portretfotografie is niet goedkoop dat is één zaak en je moet in RAW formaat je foto's maken en daarna heb je goede software nodig voor de nabewerking. Niet te vergeten de nodige flitsers, lampen, slave units reflectie schermen etc..
    Ik zou maar eens een goed boek kopen over portretfotografie want het is niet zo eenvoudig als het lijkt.
    Photoshop is uiteraard de aangewezen software maar je zal ook enkele plug-ins nodig hebben van goede huize zolas NIK Software of Topaz.

    Mvg
    Spogy
    Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

    Comment


    • #3
      Re: Digitale spiegelreflex voor binnen/portretten

      Zoals reeds aangehaald zal de lens vooral bepalen of je foto's kan nemen in donkere omstandigheden. Een lichtsterke lens is deze die een groot diafragma heeft wat herkenbaar is aan een laag F getal.

      Wat je zou kunnen kopen is bijvoorbeeld een Canon EOS 500 of 550 met een lens 85 mm f 1.8 of 50 mm f1.8 een een Flits Speedlite 430.

      Wil je een zoomlens dan kan je opteren voor de Tamron 17-50 f2.8.
      Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

      Comment


      • #4
        Re: Digitale spiegelreflex voor binnen/portretten

        Eens de bal terugkaatsen
        Hoeveel denk je uit te willen geven zo +- ?
        En ook een belangrijke vraag is of je veel energy wil stoppen in het aanleren van de technische kant van fotografie. Wil je bv zelf alle touwtjes in handen houden of heb je liever dat het toestel daar een eenvoudig knopje voor heeft om bv portrets te maken.

        Comment


        • #5
          Re: Digitale spiegelreflex voor binnen/portretten

          Bedankt voor jullie repsons!

          Misschien heb ik het woord portret wat misbruikt. Ik bedoel eigenlijk dat ik binnen wil kunnen fotograferen aangezien ik binnenkort een kleine verwacht. Slave units/reflexie schermen e.d. gaat mij veel te ver. Momenteel heb ik een panasonic fz5 en vind ik het leuk om wat met instellingen te spelen. Ik wil graag mijn hobby iets verder uitbreiden en een digitale spiegel reflex camera kopen. Uiteraard wil ik de camera verder ook allround gaan gebruiken op vakantie e.d.

          Ik kan me voorstellen dat bepaalde bodies wat beter presteren bij hogere iso waarden of bv een ingebouwde image stabiliser hebben en daardoor net wat meer geschikt zijn voor binnenfotografie. Als het allemaal niet veel uitmaakt, dan hoor ik dat ook graag; dan koop ik waarschijnlijk een nikon omdat 2 goede vrienden van me er ook een hebben en we zo makkelijk tips en trics kunnen uitwisselen.

          Er is nu bv een aanbieding van een sony a450 voor 399 met kitlens en nikon d3100 voor 569 met kitlens.

          De standaard kitlens wilde ik erbij kopen, aangezien dat over het algemeen relatief goedkoop is. Daarnaast inderdaad een lichtsterke lens. f1.8 50 mm lijkt mij dan wel wat aangezien ik niet echt wil portretteren.

          Budget...tja.. klinkt misschien een beetje stom, maar dat heb ik niet echt. Goed is goed zou ik zeggen, maar rotzooi heb ik al genoeg.
          Last edited by Fritzer; 15 december 2010, 15:50.
          Canon EOS 500D / 17-50 f2.8 OS HSM / EF 70-200 f4 IS / EF 50 f1.8 II
          Canon powershot s120

          Comment


          • #6
            Re: Digitale spiegelreflex voor binnen/portretten

            Oorspronkelijk geplaatst door Fritzer Bekijk bericht
            Er is nu bv een aanbieding van een sony a450 voor 399 met kitlens en nikon d3100 voor 569 met kitlens.
            Voldoen beide niet aan je eis van 2 stappen boven instap.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Digitale spiegelreflex voor binnen/portretten

              Ik vergelijk het met canon, dus niet zozeer de eos1000, maar eerder de 450 of 550. Voor mijn gevoel zit de d3100 ook op dat niveau, maar ik kan er naast zitten. Het is natuurlijk een beetje raar van mij om te zeggen dat ik 1/2 tredes boven het instapmodel wil. Wat ik bedoel is niet de allereenvoudigste, maar zeker ook geen camera voor een pro. Als ik met de d3100 goed vooruit kan, dan is dat natuurlijk prima. Er is mij ook gezegd dat de sony a450 redelijk overeen komt met de eos450/550 en d3100; wel appart gezien het toch grote prijsverschil.
              Last edited by Fritzer; 15 december 2010, 11:38.
              Canon EOS 500D / 17-50 f2.8 OS HSM / EF 70-200 f4 IS / EF 50 f1.8 II
              Canon powershot s120

              Comment


              • #8
                Re: Digitale spiegelreflex voor binnen/portretten

                2 stappen boven het instapmodel bij Nikon zit je aan de D7000.
                kijk eens naar de D5000 met een 18-55 kit lensje, koop je een 50m F1.8 er bij en dan geraak je al aardig op weg.
                Na een tijdje weet je dan ook of je nog iets mist in je collectie (groothoek, telezoom,...)
                Racing Pics
                Motorcross ain't nothing without a woman's eye!

                Comment


                • #9
                  Re: Digitale spiegelreflex voor binnen/portretten

                  Oorspronkelijk geplaatst door Lies MX Bekijk bericht
                  2 stappen boven het instapmodel bij Nikon zit je aan de D7000.
                  Niet waar, hoor. De D90 zit daar nog tussen.
                  En die is misschien ook het overwegen waard?
                  Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                  Fujifilm X100V - Sony RX100M3

                  Comment


                  • #10
                    Re: Digitale spiegelreflex voor binnen/portretten

                    Oorspronkelijk geplaatst door Fritzer Bekijk bericht
                    Er is mij ook gezegd dat de sony a450 redelijk overeen komt met de eos450/550 en d3100; wel appart gezien het toch grote prijsverschil.
                    Bij sony is a290/a390 (of de eerder modellen a230-a330-a380) instap, of de a33 (met SLT-technologie).
                    Daarna komen a560 en a580 (of de eerdere a450-a500-a550), of de a55 SLT met 10fps...
                    Een a77 is onderweg (als vervanger voor de eerdere a700).

                    Dat die a450 nu zodanig interessant geprijsd is, is gewoon omdat er al een vervanger voor op de markt is.

                    Heel wat info ivm Sony-materiaal vind je op www.dyxum.com, www.mhohner.de en www.kurtmunger.com.
                    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                    Comment


                    • #11
                      Re: Digitale spiegelreflex voor binnen/portretten

                      Oorspronkelijk geplaatst door Wivo Bekijk bericht
                      Niet waar, hoor. De D90 zit daar nog tussen.
                      En die is misschien ook het overwegen waard?
                      Och serieus? ik dacht dat de D7000 de opvolger was van de D3000 - D5000 reeks en dat ze met een D90S ofzo op de proppen ginge komen maar ja D90 is idd het overwegen waard al ligt die toch iets hoger in prijs tov de instappers (D3000 & D5000)
                      Racing Pics
                      Motorcross ain't nothing without a woman's eye!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Digitale spiegelreflex voor binnen/portretten

                        Oorspronkelijk geplaatst door Lies MX Bekijk bericht
                        de D5000 met een 18-55 kit lensje, koop je een 50m F1.8 er bij en dan geraak je al aardig op weg.
                        Dan heb je net het grote probleem met de D5000 blootgelegd: geen AF met de 50mm.
                        Last edited by LesC; 15 december 2010, 17:19. Reden: Quote verbeterd
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Digitale spiegelreflex voor binnen/portretten

                          tja, dat is waar na een dag lezen ook tegenaan ben gelopen. De d3100/d5000 hebben dus blijkbaar geen ingebouwde autofocus motor. En die 50 mm lens wil ik nou juist gaan gebruiken. Of klopt dit toch niet helemaal?
                          Hoe zit dit voor de canon d500/550?

                          Maar is dit weer op te lossen met auto-focus lenzen? (Ik heb geen oude lenzen)
                          Wat kost een f 1.8, 50 mm lens met AF? en zonder AF?

                          ik zie dat het aantal vragen exponentieel toeneemt naarmate ik meer lees....bedankt voor al jullie geduld.
                          Last edited by Fritzer; 15 december 2010, 15:18.
                          Canon EOS 500D / 17-50 f2.8 OS HSM / EF 70-200 f4 IS / EF 50 f1.8 II
                          Canon powershot s120

                          Comment


                          • #14
                            Re: Digitale spiegelreflex voor binnen/portretten

                            Oorspronkelijk geplaatst door Fritzer Bekijk bericht
                            Hoe zit dit voor de canon d500/550?
                            Alles waar EF op staat (en dat is <24 jaar oud ) werkt 100% op alle EOS camera's

                            Comment


                            • #15
                              Re: Digitale spiegelreflex voor binnen/portretten

                              Oorspronkelijk geplaatst door Fritzer Bekijk bericht
                              Maar is dit weer op te lossen met auto-focus lenzen? (Ik heb geen oude lenzen)
                              Wat kost een f 1.8, 50 mm lens met AF? en zonder AF?
                              .
                              Voorzover mij bekend heeft Nikon geen 50mm AFS (met motortje dus) maar Sigma wel, maar die is nogal prijzig......

                              Het probleem bij de goedkopere Nikons zit hem niet in de lens, maar in de body....
                              Last edited by Keeskanon; 15 december 2010, 16:17.

                              Comment

                              Working...
                              X