Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ruis bij Iso 400 ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ruis bij Iso 400 ?

    Ik heb een week geleden enkele foto's genomen op een familie feestje en kwam bij het bekijken van mijn foto's tot de rare constatatie dat er op sommige foto's ruis zit...
    Ik heb foto's genomen aan iso 400 maximum en met sluitertijden 1/20 en geflitst met een 580 EX II die van kracht geminderd was naar de helft en meestal gebounced...
    De ruis komt meestal voor op de rood-bruine stukken...

    Kan dit liggen aan de witbalans ? Deze stond op 6000k...
    Beter op automatisch zetten of op flits ?

    Toestel waarmee ik trok is 40D met 17-85 kitlens en 580 EX II flits...

    Alvast bedankt...

  • #2
    Re: Ruis bij Iso 400 ?

    jpeg of raw?


    je kunt zelf ruis hebben op ISO 100...
    Mijn objectieven zijn all round...

    Comment


    • #3
      Re: Ruis bij Iso 400 ?

      S RAW-M
      Hoe kom je dan aan die ruis ?

      Comment


      • #4
        Re: Ruis bij Iso 400 ?

        ruis komt voor bij verkeerde belichting. Meestal door onderbelichting.

        Het licht dat in die delen op de sensor viel was zo zwak dat de signaal/ruis verhouding te zwaar richting ruis doorweegt. Dat kan je zelfs voor hebben op 100 ISO, 50 ISO film. Meestal is dat in donkere kleuren of schaduwen.
        The Knight That Says Ni...kon

        Comment


        • #5
          Re: Ruis bij Iso 400 ?

          Oorspronkelijk geplaatst door Bekylicious Bekijk bericht
          S RAW-M
          Hoe kom je dan aan die ruis ?
          Ik vermoed dat de S-stand hier de "schuldige" is geweest, je sluitertijd was waarschijnlijk te kort ingesteld. Korter dan het diafragma van je objectief aankan. Daardoor onderbelichten, resultaat: zie post hierboven van Putor.

          Nu staat "schuldige" tussen haakjes, want de echte schuldige is dat natuurlijk het mannetje achter de camera

          edit: het zou dus heel goed kunnen dat je op ISO800 minder ruis had gehad
          Mijn objectieven zijn all round...

          Comment


          • #6
            Re: Ruis bij Iso 400 ?

            Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
            Ik vermoed dat de S-stand hier de "schuldige" is geweest, je sluitertijd was waarschijnlijk te kort ingesteld. Korter dan het diafragma van je objectief aankan.
            Daarvoor had hij nu juist die flits in gebruik. Ik denk dat de flits te zwaar gedimd was, kan deze flits na de foto de ondervonden onderbelichting aangeven?
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Ruis bij Iso 400 ?

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Daarvoor had hij nu juist die flits in gebruik. Ik denk dat de flits te zwaar gedimd was, kan deze flits na de foto de ondervonden onderbelichting aangeven?
              De flits gemakshalve vergeten...inderdaad. Dan stond de flits te laag...
              Mijn objectieven zijn all round...

              Comment


              • #8
                Re: Ruis bij Iso 400 ?

                Bedankt voor de reacties, blijkbaar is combinatie flits-camera iets wat je goed moet afstellen als je op M gaat trekken...
                Pff, niet evident , had de flits van kracht verminderd om niet het "witte" gevoel te krijgen maar blijkbaar krijg ik dan ruis...
                Raar, maja kzal blijven zoeken, ooit kom ik er wel...

                Comment


                • #9
                  Re: Ruis bij Iso 400 ?

                  Foto's zonder ruis zal sowieso niet lukken hoor....ben anders wel benieuwd naar een voorbeeldje. Vaak wordt van ruis een veel groter probleem gemaakt dan het werkelijk is.
                  Mijn objectieven zijn all round...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ruis bij Iso 400 ?

                    Wel ja dat is nog zoiets raars, als je de foto's gewoon bekijkt in Windows Media Viewer dan is de ruis echt rood en als je die dan gaat openen in Photoshop dan verdwijnt die grotendeels en daarna is die er terug...
                    Is een 40D gevoelig aan ruis ofzo voor binnen ?
                    Sportfotografie is perfect maar binnen, altijd probs...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ruis bij Iso 400 ?

                      Elke camera is gevoelig voor ruis.

                      Nogmaals...zonder voorbeeld (liefst ook een link naar volle grootte) is er niet veel zinnigs over te zeggen.
                      Mijn objectieven zijn all round...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ruis bij Iso 400 ?

                        Open uw foto met de originele raw converter van het merk van uw toestel.
                        Dit kan ook al een merkbaar verschil opleveren.
                        Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                        Comment

                        Working...
                        X