Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

autofocus : enkelvoudig of continu ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • autofocus : enkelvoudig of continu ?

    Standaard staat mijn toestel op enkelvoudige autofocus. Ik lees dat bij bewegende beelden continu-focus beter is.
    Is het sowieso niet beter om je toestel standaard op continu-focus in te stellen ?
    Ik weet dat sommigen gaan zeggen dat zoiets afhangt van het soort beelden die je wilt schieten, maar ik zou graag eens vernemen van ervaren fotografen in welke stand zij hun autofocus bij voorkeur instellen.
    Ervaring is de som van je fouten.
    Nikon D7000 - Nikon 18-200 VR II - Nikon 50 1.8 - Nikon SB 910

  • #2
    Re: autofocus : enkelvoudig of continu ?

    Als het onderwerp niet in beweging is, dan is "one shot" AF de beste keuze, voor onderwerpen die je fotografeert terwijl ze in beweging zijn geeft continu-AF meestal de grootste kans op scherpe foto's.

    Er is dus geen "beste keuze" voor alle mogelijke onderwerpen, daarom heb je gelukkig ook de mogelijkheid om zelf de juiste keuze te maken...
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: autofocus : enkelvoudig of continu ?

      Of de gulden middenweg kiezen, AF-A. Detecteert automatisch of het onderwerp stilstaat of beweegt, deze mode staat zo goed als altijd aan bij mij. Hoewel ik bij natuurfotografie( vogels ed.) de camera op AF-C zet, ook bij stilstaande onderwerpen, omdat ik met mijn 500mm lens zo een kleine dof heb, vergroot ik zo de kans op scherpe foto's.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

      Comment


      • #4
        Re: autofocus : enkelvoudig of continu ?

        Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
        Of de gulden middenweg kiezen, AF-A. Detecteert automatisch of het onderwerp stilstaat of beweegt, deze mode staat zo goed als altijd aan bij mij.
        juist, maar dan kun je wel pech hebben bij herkadreren...
        Sony α450[/B] ~ 50 F1.4 ~ 85 F2.8 ~ 16-80 F3.5-4.5 ZA ~ 70-300 F4.5-5.6 G ~ Minolta 70-210 F3.5-4.5 | HVL-F20AM ~ HVL-F58AM | FDA-ME1AM ~ STP-GB1AM ~ MC protector VF-62MPAM ~ e.a. te koop

        Comment


        • #5
          Re: autofocus : enkelvoudig of continu ?

          Wat is het voordeel bij een stilstaand onderwerp om enkel focus te gebruiken?

          Als het stil staat en met continu focus staat scherp veranderd het toch niks meer, of mis ik hier echt een stuk?
          Greetz Twan

          http://500px.com/TwanGroenen

          Comment


          • #6
            Re: autofocus : enkelvoudig of continu ?

            Op AF one shot kan ik bv met somige van mijn lenzen een "manual overide" doen.
            Concreet betekend dit dat de camera mij brengd tot waar het scherp moet zijn en ik kan dan manueel corigeren, dit zou niet mogelijk zijn met AF servo.
            Anderzijds trekt een continue AF ook aan de batterijen.

            Comment


            • #7
              Re: autofocus : enkelvoudig of continu ?

              Ik heb die vraag destijds in school ook gesteld. Kon me toch niemand duidelijk een goed
              antwoord op geven. Veel verder dan one-shot is voor een stilstaand beeld kwam men ook
              daar niet. Zo kreeg ik de indruk dat de meeste mensen hun toestel instellen op one-shot
              voor een stilstaand beeld omdat het zo in de handleiding staat.
              Zelf heb ik al wel eens op statief getrokken in one-shot modus en in de continue modus.
              Achteraf kon ik toch enkel maar aan de exif zien welke foto in die of de andere modus
              was getrokken.
              Dus ja, ik blijf ook nog wel met die vraag zitten. Vandaar: zijn er nog die geprobeerd
              hebben stilstaande beelden in continue modus te trekken en hun ervaring daarmee?

              Comment


              • #8
                Re: autofocus : enkelvoudig of continu ?

                Vergeef mij als ik ernaast zit:


                One shot lijkt mij het beste voor stilstaande onderwerpen. Ik stel eerst scherp op mijn onderwerp en pas dan kadreer ik. Dan houd de camera ook dit onderwerp gefocust. Mocht ik hier de camera op continu zetten, dan zou de camera elders focussen op het moment dat ik herkadreer.

                Continu lijkt mij dan idd het beste voor bewegende onderwerpen omdat je scherpstelpunt (op je onderwerp) ook continu veranderd. Als je hier one shot gebruikt is je onderwerp reeds uit focus eenmaal je afdrukt.


                Mis ik iets?
                Last edited by Tom V; 12 december 2010, 06:46.

                Comment


                • #9
                  Re: autofocus : enkelvoudig of continu ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tom V Bekijk bericht
                  One shot lijkt mij het beste voor stilstaande onderwerpen. Ik
                  stel eerst scherp op mijn onderwerp en pas dan kadreer ik. Dan houd de camera ook dit
                  onderwerp gefocust. Mocht ik hier de camera op continu zetten, dan zou de camera elders
                  focussen op het moment dat ik herkadreer.
                  Interessant... indien het klopt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: autofocus : enkelvoudig of continu ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                    Interessant... indien het klopt.
                    Voorbeeld:

                    Zet een potje op tafel.

                    Zet je camera op one shot AF.
                    Focus op dat potje.
                    Kadreer nu zoals je wil (bv potje in de linkeronderhoek).

                    Resultaat: Potje 1 blijft in focus.


                    Zet je camera op continu AF
                    Focus op het potje.
                    Kadreer opnieuw zoal daarnet (potje in linkeronderhoek)

                    Resultaat: Je camera stelt opnieuw scherp, maar hetgeen scherp moet zijn (dat potje) is het niet.

                    Beetje simpel voorgesteld maar hoop dat het duidelijk is.

                    Comment


                    • #11
                      Re: autofocus : enkelvoudig of continu ?

                      Heel duidelijk! En dank u wel.

                      Comment


                      • #12
                        Re: autofocus : enkelvoudig of continu ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                        Heel duidelijk! En dank u wel.
                        Tis graag gedaan

                        Comment


                        • #13
                          Re: autofocus : enkelvoudig of continu ?

                          Wat makkelijk eigenlijk ik speelde dan eigenlijk altijd met mijn focus punten zodat ik scherp stel en niet meer hoef te kaderen. Maar hierbij heb je meer vrijheid!
                          Greetz Twan

                          http://500px.com/TwanGroenen

                          Comment


                          • #14
                            Re: autofocus : enkelvoudig of continu ?

                            Stilstaande onderwerpen: AF-S met 1 scherpstelpunt (dat je zelf kiest...ofwel kies je meteen het juiste, ofwel het centrale en ga je opnieuw kadreren).

                            Bewegende onderwerpen: AF-C, alle AF-punten actief, behalve als je zoals bij de hogere Canon- en Nikontoestellen 19-, 39- of 51-puntssystemen hebt. Van mensen die dit laatste gebruiken (zowel op D300(S), D700, D3S en D3X) heb ik gehoord dat ze veelal 9 of 21 punten gebruiken .

                            Voor bijvoorbeeld een Sony A580 (het toestel met het meest recent AF-systeem van Sony) zou ik alle AF-punten gebruiken (je kan er 11 selecteren, maar er zijn nog 4 'hulppunten' die gebruikt worden volgens zowel de Nederlandstalige als de Engelstalige handleiding).
                            Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                            Comment


                            • #15
                              Re: autofocus : enkelvoudig of continu ?

                              Concreet op vraag van TS...als er maar één instelling de beste zou zijn...dan had de beste camera ook maar twee knoppen. Een aan/uit knop en een knop om foto's te maken. Het is hier dus ook gewoon zo, net als met andere instellingen, dat het afhankelijk is van het te fotograferen onderwerp. Een ander antwoord is er dus eigenlijk niet.


                              Over de continu of single focus.

                              Waarom is single focus beter voor stilstaande onderwerpen?

                              Heel simpel. Om te beginnen....de camera stelt "beter" scherp in deze modus. Ten tweede ben je hierdoor minder gebonden aan de positie van je (goede) scherpstelpunten. Zouden we enkel op continu focus focussen dan hebben alle foto's van hetzelfde type camera de scherpe delen / het onderwerp op identieke punten hebben liggen. Single focus geeft dus de mogelijkheid om te herkaderen indien onze AF punten niet daar zitten waar wij ze willen hebben. Natuurlijk is gewoon meteen het juiste AF punt pakken wel de beste oplossing, aangezien je er met herkaderen en een beperkte DOF nog wel eens naast kan zitten.

                              Waarom continu beter voor bewegend? Je camera stelt sneller scherp en blijft het onderwerp volgen voor zover mogelijk. Indien alle andere instellingen correct zijn ingevoerd kun je zo de beweging of het bewegende onderwerp zo goed vastleggen. Bij continu AF is het prettig om veel AF punten te hebben die goed verspreid over je beeld liggen, zodat de meeste composities mogelijk zijn...een snel focussende lens is het tweede wat hier prettig is (of kan zijn).
                              Mijn objectieven zijn all round...

                              Comment

                              Working...
                              X