Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Van canon 400D naar 7D, eerst een tussenstap?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Van canon 400D naar 7D, eerst een tussenstap?

    Een vraagje;

    Ik ben momenteel in het bezit van een canon 400D, een canon kitlens 18-55, een tamron telezoomlens 70-300, een canon 100mm macrolens en m'n nieuwste aankoop de canon 100-400.

    In ben van plan om mijn 400D te vervangen door een betere body... Vermoedelijk zal die op termijn door een 7D vervangen worden. Met op termijn bedoel ik binnen ongeveer een jaar... (afhankelijk van het aantal overuren dat ik mag presteren van m'n werkgever )

    Wat ik me nu afvraag... Zou het zinvol kunnen zijn om 'voorlopig' m'n 400D te koop te zetten en uit te kijken naar een tweedehands 40D of 50D... (de macrolens en de 100-400 doe ik uiteraard niet weg!) Doe ik daarmee al een grote stap vooruit of kan ik dan beter wat geduld hebben en verder doen met mijn 400D? Ik heb vooral wat betreft de iso's het gevoel dat de 400D het me dikwijls moeilijk maakt. Ik weet eigenlijk niet als de 40 of 50D op dit gebied (veel) beter presteren.
    Misschien nog even vermelden dat ik vooral bezig ben met wat je allround fotografie kan noemen, foto's van de kids, feestjes, wandelingen, vakantiefoto's,... Maar toch met een uitgesproken voorkeur voor macrofotografie en vogelfotografie. (vandaar de aankoop van de 100-400, al ben ik nog een groentje!)

    Iemand een idee wat ik zou kunnen vragen voor m'n 400D, incl de kitlens, de tamron 70-300, een batterijgrip, 4 batterijen (waarvan 1 origineel), een draadontspanner, een statief (ik heb er toch één teveel), een cf-kaartje van 2 gig... Alles in vrij goede staat, zonder gebreken alleszins...

    En iemand een idee wat een goede tweedehands 40D of 50D nog zou moeten kosten?

    Als ik niet té veel moet bijleggen kan dit misschien een goede tussenoplossing zijn in afwachting van een 7D, of wie weet nog beter...?

    Iemand zinvolle tips?
    Bedankt!
    Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

  • #2
    Re: Van canon 400D naar 7D, eerst een tussenstap?

    Ik zou blijven werken met de 400 D tot er centjes zijn voor een 7 D, in verkoop ga je der niet veel meer voor krijgen dus bijhouden.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: Van canon 400D naar 7D, eerst een tussenstap?

      Ik zie niet in waarom je een 'tussen'toestel van de reeks 40 of 50 zou moeten kopen.

      Beter centjes sparen.

      t Verschil in bediening tussen een 7D en 400D is niet zo groot, uiteindelijk is t allebei Canon.
      Canon-man. Concerten en natuur.
      Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

      Comment


      • #4
        Re: Van canon 400D naar 7D, eerst een tussenstap?

        Waarom zou je een tussentoestel nodig hebben? Dat is alleen maar geldverspilling

        blijven sparen voor die 7D
        5DmkIII en wat glas

        Comment


        • #5
          Re: Van canon 400D naar 7D, eerst een tussenstap?

          Stel je rijdt nu in een Citroen C1...maar je wil eigenlijk een citroen C5 kopen...


          Ga je dan ook eerst een Citroen C3 kopen als tussenstap? Zie je daar enig nut van in?
          Mijn objectieven zijn all round...

          Comment


          • #6
            Re: Van canon 400D naar 7D, eerst een tussenstap?

            Ik volg de anderen, een tijdelijk toestel als tussenstap is enkel geldverspilling.
            De 400D is tweedehands niet meer zoveel waard, en voor een goede tweedehands 50D zal je toch nog een redelijk bedrag betalen.
            Beter even verder sparen en ineens de 7D kopen.
            Canon 7D - EF 17-40mm f/4L USM - EF 70-200mm f/4L USM - EF 50mm f/1.8 II - Sigma 50mm f/2.8 DG Macro

            Comment


            • #7
              Re: Van canon 400D naar 7D, eerst een tussenstap?

              Persoonlijk zou ik ook voor de 7D gaan.

              Comment


              • #8
                Re: Van canon 400D naar 7D, eerst een tussenstap?

                Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht

                t Verschil in bediening tussen een 7D en 400D is niet zo groot, uiteindelijk is t allebei Canon.
                Genomineerd voor 'understatement van het jaar'
                't Verschil in bediening tussen de 400D die ik had en de 50D die ik nu heb was een meer dan aangename ervaring qua verbetering en comfort. Zo heb je de joystick en het instelwiel achteraan als bijkomende instelmogelijkheden, een veel betere zoeker, ligt de body beter in de hand en is steviger, krijg je een LCD scherm bovenaan waar je in één blik de instellingen kan aflezen. Kortom, het gebruikscomfort gaat met een aantal sprongen vooruit (en ik vergeet microadjust en nog wat dingen).
                Dit gezegd zijn de zou ik de TS wel aanraden om nog even door te sparen, en voor de 7D te gaan, die heeft alles wat de 50D heeft en meer.

                Comment


                • #9
                  Re: Van canon 400D naar 7D, eerst een tussenstap?

                  Ik weet niet of je nu de automatische programma's gebruikt (portret, landschap...), die zitten niet op een 7D.
                  Je kan dan nu al beginnen te werken in de AV/TV/M standen zodat je direct aan de slag kan met de 7D.

                  Er is niet echt een reden om voor een "tussenstap" te kiezen, tenzij je de 400D echt beu bent.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Van canon 400D naar 7D, eerst een tussenstap?

                    Zonder tussenstap overschakelen.

                    Ikzelf ben ook van een 500d naar een 1d Mk III gegaan, af en toe moet ik nog wel eens de handleiding bovenhalen om te zien hoe sommige zaken ook alweer gaan. Maar ja, elk toestel moet je gewoon worden en de basis zal je wel van je 400d kennen.
                    Fotografie is leren kijken.
                    http://johanluyckx.weebly.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: Van canon 400D naar 7D, eerst een tussenstap?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      ...........
                      Je kan dan nu al beginnen te werken in de AV/TV/M standen zodat je direct aan de slag kan met de 7D.
                      en helemaal mee eens.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: Van canon 400D naar 7D, eerst een tussenstap?

                        Ik heb zelf die tussenstap gemaakt, nl. van een 350D naar een 50D en vandaar naar een 7D. Van stap (1) naar (2) was een aardige sprong voorwaarts: grotere camera, makkelijker te bedienen met z'n twee wieltjes, schitterend LCD scherm (met nog een extra schermpje bovenaan). Van de 50D naar de 7D was een veel kleinere stap voorwaarts, omdat qua bediening de toestellen gelijkaardig zijn. Inwendig is er heel wat veranderd, maar uitwendig niet zo veel.
                        Nu was ik wellicht veel langer bij m'n 50D gebleven, ware het niet dat:
                        - mijn vrouw dit toestel 'ontdekt' had, met de schitterende Live View mogelijkheden voor haar macro's
                        - ik 'toevallig' 60 jaar werd dit jaar en eigenlijk 'niks speciaals voor m'n verjaardag wenste'

                        Dus mijn idee: gaan voor die 7D. De tussenstap heb je niet nodig.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Van canon 400D naar 7D, eerst een tussenstap?

                          Ok, dat is duidelijk denk ik... Die 40 of 50D uit m'n hoofd zetten en volle bak beginnen sparen voor een 7D...

                          De automatische programma's als portret etc heb ik nooit gebruikt (dat was les 1 bij ons op de avondschool ).

                          Echt beu ben ik m'n 400D niet denk ik, maar het is soms frustrerend dat ik bij het 'grijze weer' van de voorbije weken amper fatsoenlijke vogeltjesfoto's getrokken krijg. Dit komt deels door m'n sluitertijden die niet kort genoeg zijn en ongetwijfeld ook gedeeltelijk door het gebrek aan ervaring. Als ik met de iso's één of 2 stops kon winnen, zou het al beter gaan... Maar het zal ook wel eens ooit terug beter weer worden zeker?

                          Iedereen bedankt voor de snelle reacties!
                          Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Van canon 400D naar 7D, eerst een tussenstap?

                            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                            Ik heb zelf die tussenstap gemaakt, nl. van een 350D naar een 50D en vandaar naar een 7D. Van stap (1) naar (2) was een aardige sprong voorwaarts: grotere camera, makkelijker te bedienen met z'n twee wieltjes, schitterend LCD scherm (met nog een extra schermpje bovenaan). Van de 50D naar de 7D was een veel kleinere stap voorwaarts, omdat qua bediening de toestellen gelijkaardig zijn. Inwendig is er heel wat veranderd, maar uitwendig niet zo veel.
                            Nu was ik wellicht veel langer bij m'n 50D gebleven, ware het niet dat:
                            - mijn vrouw dit toestel 'ontdekt' had, met de schitterende Live View mogelijkheden voor haar macro's
                            - ik 'toevallig' 60 jaar werd dit jaar en eigenlijk 'niks speciaals voor m'n verjaardag wenste'

                            Dus mijn idee: gaan voor die 7D. De tussenstap heb je niet nodig.
                            Ben ik nog niet zo zeker van

                            Ik heb ongeveer dezelfde stap gemaakt van 400D naar 50D en 7D, ik heb pas in de 7D de snelle AF gevonden die de 400D helemaal niet had (zeker met de 100-400 werkte het niet goed)
                            Omdat de 400D als backup nooit meer gebruikt werd heb ik hem vervangen door een 40D
                            Dit toestel presteert merkelijk beter met de 100-400
                            Het is zeker geen 7D, maar de dubbel zo grote fps, het gebruiksgemak en de net iets betere sensor zijn de 150 EUR die ik heb opgelegd dubbel en dik waard

                            Comment


                            • #15
                              Re: Van canon 400D naar 7D, eerst een tussenstap?

                              Ik vind dat die keuze vooral af hangt van de reden waarom je nu denkt een 7D nodig te hebben... Als je zeker bent dat die 7d een aantal eigenschappen heeft die je echt nodig hebt en die een 50d niet biedt, dan moet je natuurlijk meteen naar een 7D gaan. Maar blijkbaar ben je daar niet zo zeker van.

                              Aangezien je beide niet kent, zou ik persoonlijk wel eerst een tweedehands 50d op kop proberen te tikken, ook al vinden anderen hier dat net niet.

                              Met wat geluk bevalt dit toestel je zodanig dat je er rustig een paar jaar verder mee kan tot de 8d er is.
                              Is dat niet zo, dan hou de je aan de 50d nog altijd een goede back-up body over naast een 7d.

                              En eerlijk, als je je 400d verkoopt, dan is de uiteindelijke oplegsom voor een 50d op dit moment toch niet zo reusachtig. Ik vind dat op het vlak van kwaliteit en gebruiksgemak een serieuze stap voorwaarts zonder al te veel kosten.

                              Veel succes met je keuze.
                              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                              Comment

                              Working...
                              X