Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe 's avonds fotograferen bv kerstboom

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe 's avonds fotograferen bv kerstboom

    beste,
    hoe kan ik nu bv de kerstboom savonds fotograferen zoals wij hem savonds zien,
    zo mooi met de lichtjes aan in het donker

    Want ik krijg nooit een foto zoals ik het zie, ofwel is hij bijna zwart ofwel is hij helemaal geel en niet realistisch

    Ik heb de canon 500d met standaart lens en de 55-250

  • #2
    Re: Hoe savonds fotograferen bv kerstboom

    Ik zou denken ISO 100, statief, diafragma instellen op gewenste scherptediepte en dan de sluitertijd verlengen tot je het gewenste effect krijgt.

    Gele kleur is dat te wijten aan omgevingslicht? Witbalans aanpassen?
    Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

    Comment


    • #3
      Re: Hoe savonds fotograferen bv kerstboom

      probeer je witbalans eens te verzetten naar 'tunsten' of zo'n kaarslichtje, als je dat vindt. Dat zou de kleur al heel wat witter moeten maken.
      Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens :)
      Flickr album Homepage

      Comment


      • #4
        Re: Hoe savonds fotograferen bv kerstboom

        Alle vorige tips waren goed. Iso 100, statief, zelfontspanner. Zorg verder dat je steeds in
        RAW trekt. Dan kun je die witbalans nog makkelijk aanpassen.

        Comment


        • #5
          Re: Hoe savonds fotograferen bv kerstboom

          Het hangt ook een beetje af van de afstand tot het onderwerp. ISO100 kan maar als de afstand te groot wordt zal dit al snel te weinig zijn. 1/60 ook goed als de kerstboom binne staat of buiten uit de wind bij een beetje wind zullen de lictjes en versieringen al snel gaan bewegen en heb je onscherpe beelden.
          Maar zeker een statief gebruiken. Ik heb er uit de hand genomen op zo'n 80m afstand.
          ISO1600 1/30 met VR objectief en dat was op het randje af nog net presenteerbaar.
          Wel in RAW(NEF) en daarna de witbalans wat aangepast.

          In de beginners rubriek kan je eens kijken onder de titel 40.000 geen kerstboom maar wel veel lampjes.

          Mvg
          Spogy
          Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

          Comment


          • #6
            Re: Hoe savonds fotograferen bv kerstboom

            Oorspronkelijk geplaatst door spogy Bekijk bericht
            Het hangt ook een beetje af van de afstand tot het onderwerp. ISO100 kan maar als de afstand te groot wordt zal dit al snel te weinig zijn. 1/60 ook goed als de kerstboom binne staat of buiten uit de wind bij een beetje wind zullen de lictjes en versieringen al snel gaan bewegen en heb je onscherpe beelden.
            Maar zeker een statief gebruiken. Ik heb er uit de hand genomen op zo'n 80m afstand.
            ISO1600 1/30 met VR objectief en dat was op het randje af nog net presenteerbaar.
            Wel in RAW(NEF) en daarna de witbalans wat aangepast.

            In de beginners rubriek kan je eens kijken onder de titel 40.000 geen kerstboom maar wel veel lampjes.

            Mvg
            Spogy
            ISO 100 gaat binnen geen probleem zijn als je sluitertijd lang genoeg is. Mocht je een kerstboom buiten willen trekken en de wind staat er op dan gaat dit men een lange sluitertijd niet lukken en zal je je iso moeten verhogen.

            ISO 1600 gaat te veel ruis geven op een EOS 500D. Proberen niet boven ISO 800 te gaan.
            Om ruis te vermijden is bij klassieke nachtfotografie ISO 100 aangewezen.
            Last edited by LesC; 9 december 2010, 15:26. Reden: Quote verbeterd
            Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

            Comment


            • #7
              Re: Hoe savonds fotograferen bv kerstboom

              Deze tips over avond/nachtfotografie zijn ook bruikbaar als je een kerstboom wil fotograferen:



              -Zet de camera op een statief.
              -iso 100 (of 200 als je niet lager kan), de belichtingstijd speelt geen rol met een statief, daarom moet je geen hoge iso instellen
              -AV stand (diafragmavoorkeuze)
              -diafragma op f8-f16 (f16 geeft grotere stervorming rond lichtpunten, maar het diafragma te ver dichtzetten geeft minder scherpe foto's, verder dan f16 ga je daarom best niet)
              -Timer of afstandsbediening gebruiken om trillingen te vermijden als je op het knopje drukt.
              -Als je de mogelijkheid hebt voor "Mirror Lock Up" dan gebruik je die ook om trillingen van de opklappende spiegel te vermijden.
              -Soms kan het moeilijk zijn om scherp te stellen, richt dan de camera op een lichter punt, druk de ontspanknop half in, en zet dan de camera weer op de juiste plaats en druk de ontspanknop dan verder in (One Shot AF gebruiken).
              -Zet de "noise reduction bij lange sluitertijden" aan, (het duurt dan wel langer voor je de volgende foto kan maken).
              -Gebruik geen UV-fliter, want daarmee krijg je veel sneller last van flare (rare lichtvlekken op de foto).
              -Gebruik een zonnekap als je die hebt, ook om flare te vermijden.
              -Probeer ook foto's te maken als het nog net niet helemaal donker is, die zijn meestal het mooist ("blauwe uurtje" noemen ze dat, maar dat duurt zo lang niet).
              -Ik zet de witbalans altijd op automatisch voor nachtfoto's, daarmee behoud je de sfeer het best.
              -Als je in de AV (A) stand werkt, hou dan wel de maximale sluitertijd in het oog, want die is bij de meeste camera's beperkt tot 30 sec. Als je dan het diafragma te ver dicht zet, wordt de foto onderbelicht omdat de sluiter niet langer dan 30 sec open blijft.
              -Je zal wat moeten spelen met de belichtingscompensatie, want door de scherpe contrasten tussen de verlichte gebouwen en de zwarte achtergrond is de belichting niet altijd optimaal (bekijk de foto's op het schermpje om ze te beoordelen, en pas eventueel de belichtingscompensatie aan).
              -Zorg voor een goed geladen akku, want bij lange sluitertijden verbruikt een camera een stuk meer.
              -Als je IS of VR-lenzen gebruikt, zet dan de beeldstabilisatie uit, want ik heb zelf al een paar keer ondervonden dat die zorgt voor bewogen foto's als de camera op een statief gemonteerd is. Zonder beeldstabilisatie zijn de foto's dus scherper in dit geval.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Hoe savonds fotograferen bv kerstboom

                Danku allemaal voor de tips!! Dan zal ik maar eens een statief kopen hé !

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe savonds fotograferen bv kerstboom

                  In plaats van een statief kun je ook een tafel, kruk, kist enz. gebruiken.
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe savonds fotograferen bv kerstboom

                    Wat ik meestal doe is, met flits een wit blad fotograferen en dat instellen als witbalans
                    en dan wat de rest hier zegt.
                    Photography is a way to see the world in detail.
                    Fotograaf op rust

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoe savonds fotograferen bv kerstboom

                      Lange slluitertijd en 1/4 bijflitsen

                      De Club

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoe savonds fotograferen bv kerstboom

                        Oorspronkelijk geplaatst door corre1980 Bekijk bericht
                        Wat ik meestal doe is, met flits een wit blad fotograferen en dat instellen als witbalans
                        en dan wat de rest hier zegt.
                        Volgens mij is dat hetzelfde als je witbalans instellen op 'flitslicht'.
                        Je meet op dat moment namelijk de kleur van je flits.
                        Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens :)
                        Flickr album Homepage

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hoe savonds fotograferen bv kerstboom

                          Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                          In plaats van een statief kun je ook een tafel, kruk, kist enz. gebruiken.
                          Als er niets anders voorhanden is gebruik ik soms mijn vrouw.
                          http://users.telenet.be/patric/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hoe savonds fotograferen bv kerstboom

                            Oorspronkelijk geplaatst door tkpatric Bekijk bericht
                            Als er niets anders voorhanden is gebruik ik soms mijn vrouw.
                            Ik ook. Maar ze heeft niet altijd goesting.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hoe savonds fotograferen bv kerstboom

                              Oorspronkelijk geplaatst door bahu Bekijk bericht
                              Volgens mij is dat hetzelfde als je witbalans instellen op 'flitslicht'.
                              Je meet op dat moment namelijk de kleur van je flits.
                              Dat weet ik niet, gebruik heeel zelden een flits, als men witbalans niet goed is doe ik het altijd zo. Ook omdat ik geen externe flits heb . Die interne flitser dat is miserie vind ik.
                              Is juist goed om een zachte flits te geven, zet hem hard en je heb de kans dat je een schaduw van je lens hebt.
                              Photography is a way to see the world in detail.
                              Fotograaf op rust

                              Comment

                              Working...
                              X