Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Instelling nikon D90

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Instelling nikon D90

    Hallo,

    Ik zou graag foto's nemen van een toneelgroep.Maar aangezien ik geen flitser kan gebruiken(zeer storend voor de spelers en het publiek rondom je) had ik gedacht om de camera op automatisch te zetten zonder flits.Maar dan is de sluitertijd zeer lang.En aangezien ik ver moet uitzoomen is dit bij de minste beweging dit te zien in de foto.
    Mijn lens is een 18-105 lens (standaard bij mijn camera). Met andere woorden,hoe stel ik mijn camera het best in om de kleinste sluitertijd te hebben zonder flits.Alvast op voorhand bedankt.
    Met vriendelijke groeten,
    Stefaan

  • #2
    Re: Instelling nikon D90

    Grootste diafragma en iso hoog genoeg dat je nog een aanvaardbare sluitertijd krijgt.

    Comment


    • #3
      Re: Instelling nikon D90

      Camera op: A, spotmeting, auto iso(hoogste iso- wat jij acceptabel vindt, max sluitertijd-hangt af van de lens, met 105 VR zou ik berginnen met 1/60 en dan naar het resultaat kijken en beslissen-korter, langer), AFC, RAW, wb auto of gloeilampen.

      De afstandmeetspot is nu ook de lichtmeetspot geworden, dus die richten op een gezicht, focussen en de belichting controleren, maar door de auto iso is die bijan altijd goed), afdrukken en foto(beweging) en histrogrammen controleren. Goed: en het licht is constant, deze waarde M in de camera instellen en bij iedere foto de belichtingsmeter controleren, Goed: en licht is niet constant->alles zo laten.

      Slecht(bewogen) en je zit al op de laagste sluitertijd en hoogste iso: camera weg en genieten van de voorstelling.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Instelling nikon D90

        De 18-105 is een goede lens als er voldoende licht is ,maar voor toneel te fotograferen denk ik dat je toch een lichtsterke lens nodig hebt.

        mvg Yves.
        What you see is what you get

        Comment


        • #5
          Re: Instelling nikon D90

          ik zou een afspraak proberen te maken om te fotograferen op een repetitie waarbij ze in kostuum en met belichting oefenen.
          The Knight That Says Ni...kon

          Comment


          • #6
            Re: Instelling nikon D90

            Schaf een Tamron 17-50mm2.8f aan als je kan in de toekomst...nu zou ik de stand diafragmakeuze nemen de "A" stand van je D90 en dan het grootste diafragma nemen(kleinste getal) plus de iso gemakkelijk opschroeven naar 800iso zo zijn je foto's nog zeer goed...een paar foto's nemen en zien of ze niet zijn bewogen.

            Grtz templar
            D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
            Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

            Comment


            • #7
              Re: Instelling nikon D90

              Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
              plus de iso gemakkelijk opschroeven naar 800iso
              Warom niet hoger? Een D90 kan makkelijk veel hoger aan tot 3200 iso is mogelijk.
              D300 3200 iso 2.8 1/125


              Dus met een 105 VR->5.6 2 stoppen minder dus dat 1/30 moet worden, dat moet mogelijk zijn met VR aan.

              Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
              zo zijn je foto's nog zeer goed
              Hoe weet je dat? Ken je de zaal en de verlichting?
              Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
              een paar foto's nemen en zien of ze niet zijn bewogen.
              Dat kan je eigenlijk al van te voren zien aan je sluitertijd. Controle histogrammen is vaak nuttiger.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Instelling nikon D90

                iso 3200 op D90?? zal geen topper zijn hoor die foto
                nikon stuff

                Comment


                • #9
                  Re: Instelling nikon D90

                  Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                  iso 3200 op D90?? zal geen topper zijn hoor die foto
                  Wat is er mis met bovenstaande foto? D90 kan hetzelfde als een D300 met isoos.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Instelling nikon D90

                    Ok bedankt iedereen voor de tips.Zal ze uitproberen.Moet me zeker lukken met die tips.
                    Met vriendelijke groeten,
                    Stefaan

                    Comment

                    Working...
                    X