Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

5d markII of 1d markIII???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 5d markII of 1d markIII???

    zoek binnen aanzienbare tijd te upgraden naar....

    werk nu met de 50d, waar ik in het algemeen zéér content van ben.

    Wordt vooral gebruikt voor concerten, en 4x4-wedstrijden, 2 totaal verschillende dingen.
    Bij concerten merk ik dat iso1600 echt wel de max is, in combinatie met de 70-200L f2.8 en 17-55 f2.8.

    Wat zou voor mij een goede overstap zijn, een nieuwe (of bijna nieuwe) 5D markII of een tweedehands 1D markIII?

    Bij de 1D zou ik dan nog het voordeel hebben van 1.3crop, komt goed van pas op challenges/4x4-wedstrijden...

    thx voor de info

    groeten, Marc
    1Dx & 5DIV*16-35L f4.0*24-70L II f2.8*70-200L II f2.8 * Sigma sports 150-600mm
    www.facebook.com/photographympictures[/COLOR][/I]

  • #2
    Re: 5d markII of 1d markIII???

    Ik zit al een maand te twijfelen over deze keuze 1D mkIII of 5D mkII
    ff mijn résumé:

    1D mkIII:
    + 10 fps
    + full weathersealed
    + stevig gebouwd
    - niet de beste iso prestaties
    - geen FF ( breedhoek moet al met speciale lenzen )
    - 10MP

    5D mkII:
    + FF
    + goeie iso prestaties
    + 21MP
    + valt minder op en roept niet "PROFESSIONEEL"
    - 3.9 fps
    - geen full weathersealing

    Ik spreek niet over de videofunctie want persoonlijk voor mij heeft dit geen belang. Ik twijfel voor deze twee body's omdat tweedehands ze wel nog "goedkoop" te vinden zijn. Maar ik wil kwaliteit op feestjes/huwelijk/events/reportage. Vandaar mijn twijfels Ik volg dit dus met veel aandacht ^^ vermits het toch twee totaal andere toestellen zijn hoor ik graag ook een paar meningen van anderen die deze toestellen gebruiken.
    Last edited by Oli; 7 december 2010, 20:54.
    UnicornPictures on Facebook & Flickr

    Comment


    • #3
      Re: 5d markII of 1d markIII???

      thx Olli,

      voor mij gaat voorlopig de voorkeur naar de 1d, ik heb meer voordeel van de bouw van de body,full weathersealing en crop (1.3) bij 4x4-evenementen, iso zal ook wel hoger gaan dan die van de 50d...

      als ik enkel portret/concerten deed, was de keuze vrij simpel denk ik ---> 5D

      groeten, Marc
      1Dx & 5DIV*16-35L f4.0*24-70L II f2.8*70-200L II f2.8 * Sigma sports 150-600mm
      www.facebook.com/photographympictures[/COLOR][/I]

      Comment


      • #4
        Re: 5d markII of 1d markIII???

        Oorspronkelijk geplaatst door tundra4ever Bekijk bericht
        als ik enkel portret/concerten deed, was de keuze vrij simpel denk ik ---> 5D
        Daar heb ik pas geleden 2 heel andere topics over gelezen.....
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: 5d markII of 1d markIII???

          Ik heb ze allebei gehad, en heb ze ook samen gebruikt. Ook al gaat mijn voorkeur sterk uit naar sportfotografie, zou ik geen microseconde moeten twijfelen en zou ik mij een 5DmkII aanschaffen.
          Redenen:
          beeldkwaliteit is ongelooflijk in vergelijking met de 1DmkIII (zowel scherpte als resolutie)
          De 1,3 crop wordt tenietgedaan door de heerlijk hoge resolutie van de 5dmkII
          Na aankoop van de 5dmkII, kon ik geen foto meer bekijken op het scherm van de 1DmkIII. Ik weet het, het heeft niet meteen iets met de beeldkwaliteit te maken, maar geen enkele foto op het scherm van de 1DmkIII kon me nog bekoren en gaf me een heel slecht gevoel tijdens het fotograferen (ik dacht constant dat ik focusproblemen had...)

          het komt er gewoon op neer dat de beeldkwaliteit van de 5DmkII het mij deed tov de 1DmkIII

          als je trouwens twijfelt aan de snelheid van de 5DmkII, dat lukt eigenlijk echt nog aardig. Zelfs met wat minder licht deed ie het hier nog heel goed:

          @MODS: ik weet niet wat het is met het forum, maar deze foto is wel degelijk 900 pixels aan de langste zijde, zoals je kan zien bij de image details op imageshack
          Last edited by Matthias; 7 december 2010, 21:50.
          5DmkIII en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: 5d markII of 1d markIII???

            @ matthias

            thx voor de reply,

            ik ga er nog eens serieus over moeten nadenken (en een beetje sparen ook)

            vorige week was ik bij konijnenberg (turnhout) om wat info te vragen, en die verkoper praatte niet slecht over de 5dII , maar ook niet wauw, let wel hij werkte zelf met Nikon

            groeten, Marc
            1Dx & 5DIV*16-35L f4.0*24-70L II f2.8*70-200L II f2.8 * Sigma sports 150-600mm
            www.facebook.com/photographympictures[/COLOR][/I]

            Comment


            • #7
              Re: 5d markII of 1d markIII???

              Matthias, dank je voor je reactie Maar je zit nu met een 7D ? How comes?
              UnicornPictures on Facebook & Flickr

              Comment


              • #8
                Re: 5d markII of 1d markIII???

                heb je bij 4x4 wedstrijden heel weinig licht?
                heb je bij 4x4 wedstrijden veel fps nodig voor de goeie foto te hebben?
                Heb je bij 4x4 wedstrijden een bliksemsnelle AF nodig?

                Bij het beeld dat ik heb van 4x4 wedstrijden lijkt het mij dat je geen 1DmkIII nodig hebt.
                5DmkIII en wat glas

                Comment


                • #9
                  Re: 5d markII of 1d markIII???

                  heb je bij 4x4 wedstrijden heel weinig licht?
                  heb je bij 4x4 wedstrijden veel fps nodig voor de goeie foto te hebben?
                  Heb je bij 4x4 wedstrijden een bliksemsnelle AF nodig?
                  Meestal goed licht, enkel af en toe eens een avond- of nachtproef...
                  Heb met de 50d nog maar zelden de max fps gebruikt
                  Af van de 50d voldoet ook, dus zal de 5d ook zeker voldoen

                  thx again

                  groeten, Marc
                  1Dx & 5DIV*16-35L f4.0*24-70L II f2.8*70-200L II f2.8 * Sigma sports 150-600mm
                  www.facebook.com/photographympictures[/COLOR][/I]

                  Comment


                  • #10
                    Re: 5d markII of 1d markIII???

                    Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                    ...
                    @MODS: ik weet niet wat het is met het forum, maar deze foto is wel degelijk 900 pixels aan de langste zijde, zoals je kan zien bij de image details op imageshack...
                    [Mod-LesC]Deze is inderdaad 900 px langste zijde, 625 px kortste zijde. Twijfelde je daaraan? [/Mod]
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: 5d markII of 1d markIII???

                      Oorspronkelijk geplaatst door tundra4ever Bekijk bericht
                      Meestal goed licht, enkel af en toe eens een avond- of nachtproef...
                      Heb met de 50d nog maar zelden de max fps gebruikt
                      Af van de 50d voldoet ook, dus zal de 5d ook zeker voldoen

                      thx again

                      groeten, Marc
                      Dan zou ik zeker voor de 5DmkII gaan

                      Comment


                      • #12
                        Re: 5d markII of 1d markIII???

                        Ik ga voor de 1D mkIII gaan omdat die op alle vlakken beter is dan mijn 5D mk I
                        Later koop ik er dan een 5d mkII bij.
                        Mijn actiefotografie vereist wel een deftige autofocus van de 1D, maar in de andere gevallen zou een 5d volstaan.
                        Trouwens, een Nikon D700 lijkt mij nog altijd het best of both worlds.

                        Comment


                        • #13
                          Re: 5d markII of 1d markIII???

                          De 5D Mark II heb ik niet gebruikt en kan daar uit eigen ervaring niets over zeggen. Wel heb ik nu circa 2 jaar de 1D Mark III gebruikt en kan daarover het volgende kwijt:

                          - AF is zeer goed en flexibel (via gebruikersinstellingen aan te passen; laat dit je niet afschrikken want je kan heel goed starten met de default-instellingen)
                          - alle AF-punten zijn goed bruikbaar. Ikzelf gebruik vaak een niet centraal punt en zou niet graag vast zitten aan het centrale AF-punt. Croppen achteraf kan natuurlijk, zeker met 21 MP, maar kost tijd en liever probeer ik het beeld/compositie meteen goed te hebben
                          - ergonomie is top; pakt lekker beet en alle knoppen zijn goed te bereiken. Verder vind ik de weathersealing een pro omdat ik nogal eens in "Hollands weer" foto's moet maken
                          - 2 geheugenkaarten (CF en SD): handig maar geen dealbreaker wat mij betreft
                          - shutter kan (theoretisch) 300.000 clicks aan; practisch misschien niet zo'n punt als je geen veelschieter bent
                          - 10 fps is soms overkill, maar is uiteraard geen nadeel om achter de hand te hebben.
                          - beeldkwaliteit is zeer goed. Die van de 5D Mark II zal, afgaande op de enthousiaste berichten van gebruikers, misschien wat beter zijn, maar ik vermoed dat het verschil in real life situaties niet duidelijk merkbaar zal zijn.
                          - hoge ISO-prestaties: 3200 ISO prima bruikbaar en zelfs 6400 ISO (mits juist belicht en noise reduction toegepast) kan in goede platen resulteren. De 5D Mark II is waarschijnlijk iets beter op dit punt.
                          - 10 MP is voor mij vrijwel altijd meer dan genoeg genoeg. Een hele enkele keer zou ik graag meer (21 MP bijvoorbeeld) willen hebben maar dat is een uitzondering.
                          - LCD-scherm is redelijk; een scherm met meer pixels (5D mark II, 1D Mark IV en 7D) is toch wel een genot maar zal je natuurlijk geen mooiere foto's opleveren.

                          Succes met je keuze ...

                          Comment


                          • #14
                            Re: 5d markII of 1d markIII???

                            Hier ook een sinds enkele maanden zeer tevreden gebruiker van een 1d MkIII.
                            10 Mp is inderdaad genoeg om zelfs nog te croppen en een mooie afdruk te kunnen maken.
                            De zoeker dat deze camera heeft is dag tegen nacht verschil van de 500d waarvan ik kom.
                            Sinds deze week een CF card (600x) van 16 GB bij aangeschaft en tesamen met SDHC card (class6) van 16 GB erbij gestoken. Jpeg's worden nu op de SD en RAW's op de CF geschreven.

                            Ik kan maar 1 ding zeggen : I love this camera.
                            Fotografie is leren kijken.
                            http://johanluyckx.weebly.com

                            Comment


                            • #15
                              Re: 5d markII of 1d markIII???

                              Ik kon ook niet kiezen, en daarom heb ik ze allebei.

                              Voor actiefoto's gebruik ik altijd de 1D MKIII, ook als ik foto's wil maken tijdens een regen of sneeuwbui zal ik eerder de 1D gebruiken dan de 5D MKII.


                              Maar de 5D MKII heeft wel een duidelijk betere beeldkwaliteit, zeker op de hoge iso-waarden.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X