Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D7000 - Pentax K-5

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D7000 - Pentax K-5

    Even een vraag aan de Nikon- en Pentax-collega's :

    Als ik in paralel met mijn Sony-spullen een D7000 of K-5 zou willen proberen (wat nog maar een eerste zot idee is, niets meer), wat is dan het beste hiermee vergelijkbaar (en wat is ruwweg het prijskaartje) :

    a700 ~ D7000 ~ K-5
    Sigma 8-16 (alternatief hoeft dus geen f/2.8 te zijn, vooral compact en heel goede IQ wijdopen: scherp, kleuren, contrast)
    CZ 16-80 (alternatief hoeft dus geen f/2.8 te zijn, vooral compact en heel goede IQ wijdopen: scherp, kleuren, contrast)
    M 28/2.0 (evt. 24 à 30mm, geen 35mm, compacte lens voor jaszak, heel goede IQ wijdopen centrum tot rand)
    M 100/2.0 (evt. 85mm, f/1.4 hoeft niet, liefst compacter dan 85/1.4, heel goede IQ wijdopen centrum tot rand)

    Dat ik de Sigma ook voor andere merken kan vinden, weet ik wel, maar misschien is er van Pentax en Nikon een minstens even goed eigen-merk-alternatief ?

    Alvast bedankt !
    Last edited by K-2; 7 december 2010, 15:42.
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

  • #2
    Re: Nikon D7000 - Pentax K-5

    Wat is het nut van de K5 in de titel?

    Sigma 8-16
    Nikkor 16-85 VR
    ?
    Nikkor 85/1.8
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D7000 - Pentax K-5

      Al bedankt.

      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Wat is het nut van de K5 in de titel?
      Die heb ik er op het laatst aan toegevoegd omdat ik net bedacht dat die ook niet slecht lijkt op basis van wat ik er tot nu toe over gelezen heb.
      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D7000 - Pentax K-5

        Pentax heeft schattige Limited lenzen, dat heeft "bij mij" zwaar het verschil gemaakt.

        Limiteds




        Waarom zou je; Sony is toch best voortreffelijk?

        Stone
        Last edited by Raf'ken; 7 december 2010, 19:21.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D7000 - Pentax K-5

          Oorspronkelijk geplaatst door Raf'ken Bekijk bericht
          Waarom zou je; Sony is toch best voortreffelijk?
          Ik zeg ook niet dat ik Sony verkoop. Ik denk gewoon dat het best wel eens interessant kan zijn twee merken naast elkaar te gebruiken .
          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D7000 - Pentax K-5

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Wat is het nut van de K5 in de titel?

            Sigma 8-16
            Nikkor 16-85 VR
            ?
            Nikkor 85/1.8
            Dat is de beste prijs prestatie heden. Een betere keuze voor zo weinig geld is er op dit moment niet.
            Verzamelaar van digitale Canon en Nikon toestellen en lenzen

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D7000 - Pentax K-5

              En over welke keuze heb je het dan specifiek als ik vragen mag :
              De K-5, of het lijstje van lenzen ?
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D7000 - Pentax K-5

                Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                Ik zeg ook niet dat ik Sony verkoop. Ik denk gewoon dat het best wel eens interessant kan zijn twee merken naast elkaar te gebruiken .
                Nu ja, dat kan mooi complementair werken, natuurlijk en interessant is het zeker.

                Het prijskaartje; dat weet ik nog niet zo direct.

                Raf'ken

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D7000 - Pentax K-5

                  Hier vind je een redelijk overzicht van de actuele Pentax lenzen.
                  Over de kwaliteit kan je hier beoordelingen vinden.
                  Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D7000 - Pentax K-5

                    Prijsgewijs is dit ook mss interessant; mocht je dan toch voor Pentax gaan.
                    Veel DA-limiteds en een DA-star.

                    De Club van 29

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D7000 - Pentax K-5

                      Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                      Ik zeg ook niet dat ik Sony verkoop. Ik denk gewoon dat het best wel eens interessant kan zijn twee merken naast elkaar te gebruiken .
                      Alleen als een bepaalde camera of lens iets heel specifieks kan, zie ik iets interessants in 2 verschillende merken naast elkaar gebruiken, verder zit je vinger alleen op het verkeerde knopje. Ik vind verschillende plaats van de AF-on knop op de D2h vertikaal en de D700 grip al lastig.

                      Voorbeeld: MP-E 65 zou voor mij een reden kunnen zijn om een Canon body aan te schaffen of een Sigma om heel makkelijk het IR-filter te kunnen verwijderen.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D7000 - Pentax K-5

                        Oorspronkelijk geplaatst door Otto Knap Bekijk bericht
                        Dat is de beste prijs prestatie heden. Een betere keuze voor zo weinig geld is er op dit moment niet.
                        is al altijd zo geweest bij pentax dat ze zeer goede kwaliteit leveren voor weinig geld, in het verleden was de Af iets zwakker dan vd concurrentie met de k-5 zitten ze wat dat betreft op niveau.

                        Daar was in het verleden door sommige reviewers kritiek op jpeg, alhoewel dat ik persoonlijk van een heel ander idee ben, maar sinds de pentax k-x hebben ze de beste jpeg verwerking in gans DSLR landschap en dit is ook terug te vinden in de k5. Reviewers die daar nog over zeveren maken zich zelf gewoon belachelijk.

                        pure onbewerkte RAW van de k-5 is ook zuiverder op hoge ISO dan van bvb de d7000 niet tegnestaande ze quasi dezelfde sensor gebruiken, ofwel passen ze heel goede ruisonderdrukking algoritmen toe op hun RAW-files zonder veel verlies aan detail, of mogelijk gebruiken ze betere aa-filter.

                        buildkwaliteit van pentax en nikon is altijd zeer goed geweest, de k-5 is, zelfs onafgezien de prijs, en buildkwaliteit mee in beschouwing genomen, het betere toestel in zijn class.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D7000 - Pentax K-5

                          Die Nikon D7000 lijkt me wel een fijn toestel. Ik vraag me af hoeveel verschil het 39-punts AF systeem zal maken bij het tracken van vogels bv. in vergelijking met het 9-punts systeem wat ik heb op mijn A550.
                          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                          Mijn bird foto's en urbex foto's

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D7000 - Pentax K-5

                            Bedankt voor de reacties.
                            Dat de toestellen meer dan OK zijn, dat wist ik wel al.
                            Ik ga me nu vooral eens in de lenzen verdiepen als ik wat meer tijd heb.

                            Mijn vraag bovenaan was eigenlijk wel beknopt als ik het zo zie.
                            De achtergrond erbij is de volgende :
                            Ik ben op zoek naar een pakketje dat eventueel biedt wat ik bij Sony heb.
                            Dwz. een vrij compacte oplossing (vooral wat lensvolume en aantal lenzen betreft), maar tegelijk heel gebruiksvriendelijk (comfort dat de a700 biedt) en met lenzen die naast compact ook top zijn en ultrabreed tot beperkte tele en snelheid bieden, dus zoals nu bv.: twee uitstekende en niet te grote zooms, twee nog betere, compacte en lichtsterke primes.
                            En het doel is om eens iets nieuws grondig te leren kennen, te vergelijken, en vooral om me te amuseren .
                            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D7000 - Pentax K-5

                              Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                              Die Nikon D7000 lijkt me wel een fijn toestel. Ik vraag me af hoeveel verschil het 39-punts AF systeem zal maken bij het tracken van vogels bv. in vergelijking met het 9-punts systeem wat ik heb op mijn A550.
                              volgens testen van fnac (tracken voertuig bij zeer hoge snelheid) heeft de a55/a33 snelste AF en uiteraard ook meeste hits. Verschil tussen k5 en d7000 waren heel beperkt en praktisch gelijk volgens die tests.

                              A33/a55 is ook het toestel dat het snelst focust (1ste opname) gevolgd door de pentax k-5. De resultaten van de a580/a560 zullen waarschijnlijk hier op het niveau van de a55 liggen (a560/a580 niet opgenomen in test maar gebruiken quasi zelfde AF-systeem als a55)

                              AF-systemen zijn sterk verbeterd met laatste generatie toestellen. Verschil tussen de verschillende producenten binnen zelfde class is heel beperkt geworden.
                              Grootste verschillen in AF vind je in LV en filmmode, daar kan het verschil dag en nacht zijn.

                              Comment

                              Working...
                              X