Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wireless flitsen: Nikon CLS vs RF602

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wireless flitsen: Nikon CLS vs RF602

    Verleden week-en heb ik een fashion-shoot gedaan in een groot leegstaand pand gewapend met met m'n Nikon D300s en 2 x SB900 met staander en pluutje. Ik gebruikte m'n pop-up flash om via Nikon CLS m'n 2 SB-900's manueel aan te sturen, wat me toch vrije goede resultaten heeft opgeleverd. Ik gebruik graag Nikon CLS omdat alles zo makkelijk in te stellen is vanop m'n Nikon-camera. Ik gebruik geen TTL.

    Maar nu enkele vraagjes,

    Verschillende keren heb ik problemen gehad, vanals m'n SB-900 meer dan 5 meter verwijderd was van mijn toestel, of als ik in portrait-positie fotografeerde, was er toch wel altijd een SB-900 die niet mee wilde. Maw, ik vind het gebruiksgemaks super, maar het bereik wat minnetjes, heb dan geprobeerd m'n SB-900 wat beter te richten in het "zicht" van mijn camera, maar da's niet altijd ideaal met doorschijn-pluutjes.

    Zijn de "in de hemel geprezen" R602 triggers dan zoveel beter ? Rekeninghoudend met het nadeel dat ik de flitssterkte dan niet kan sturen vanaf mijn camera overweeg ik om zo'n set aan te schaffen. Goed idee of niet ?
    en dan ook nog een praktische vraag:

    Kan ik die R602 triggers ergens kopen in een winkel in Vlaanderen, of zijn deze enkel online te bestellen. Dit vraag ik omdat ik heel weinig thuis ben en moeilijk een leveradres kan opgeven, of kunnen die op een afhaalpunt geleverd worden ?

    Voorbeeldfoto, waar ik na veel problemen, dan toch één goeie sync heb gehad, SB900's op ongeveer 6 meter



    Alvast bedankt voor tips en reacties
    www.davidbarbe.be

  • #2
    Re: Wireless flitsen: Nikon CLS vs RF602

    Voor zover ik weet, zijn de RF-602's enkel online te bestellen. Ik zou zeggen, aangezien ze zo goedkoop zijn: koop een setje en test het es uit, je zal gauw genoeg merken of je er tevreden van bent, of niet.

    L.
    http://lievendevlaminck.wordpress.com/

    Comment


    • #3
      Re: Wireless flitsen: Nikon CLS vs RF602

      Als je echt zeker wil zijn van je triggering, dan is er nog (wel wat duurder, maar voor wat hoort wat) de PocketWizard. Het is een radio gestuurd systeem dat een bereik van 300m heeft, ongeacht de plaats van je flits of je toestel. Het werkt 100% zeker en kan in de toekomst uitgebreid worden met een ZoneController waarmee je je flitsen individueel van op je fototoestel kan bij regelen. Is dat niet de max ???

      Comment


      • #4
        Re: Wireless flitsen: Nikon CLS vs RF602

        Oorspronkelijk geplaatst door dbar Bekijk bericht

        Zijn de "in de hemel geprezen" R602 triggers dan zoveel beter ? Rekeninghoudend met het nadeel dat ik de flitssterkte dan niet kan sturen vanaf mijn camera overweeg ik om zo'n set aan te schaffen. Goed idee of niet ?
        en dan ook nog een praktische vraag:

        Kan ik die R602 triggers ergens kopen in een winkel in Vlaanderen, of zijn deze enkel online te bestellen. Dit vraag ik omdat ik heel weinig thuis ben en moeilijk een leveradres kan opgeven, of kunnen die op een afhaalpunt geleverd worden ?
        ik heb zelf ook lange tijd met CLS gewerkt, doch na eens geproefd te hebben van de radiotriggers, gebruik ik CLS alleen nog als ik m'n radiotriggers vergeten ben...

        de RF602 leveren veel kwaliteit voor hun geld, gewoon proberen dus! Bestel een set of 2, dat komt via de post en dan ga je het gewoon bij je postpunt gaan ophalen... dat is vandaag ook al veel makkelijker als vroeger, die zijn dikwijls tot 8u open...
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: Wireless flitsen: Nikon CLS vs RF602

          Soms helpt gewoon om je flitskop 180graden te draaien, zodat het oogje wel in de richting van de flits staat.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Wireless flitsen: Nikon CLS vs RF602

            Ik heb ze hier gekocht, Aalten ZNl en alles werkt prima, en geen last met douane, natuurlijk rekening houden met de oplaattijd van allerhande flisers, ik betrap mezelf ook om te snel af te drukken,maar wat zijn twee sec ? mvg guido

            http://www.fotoshopaalten.nl/afstand...-c-23_186.html
            Last edited by guido.g; 7 december 2010, 12:37.
            https://ggpics.be/

            Comment


            • #7
              Re: Wireless flitsen: Nikon CLS vs RF602

              Als er een SB-900 op je toestel staat werkt het zeker.

              - Je kan je pop-up flits op maximum zetten.
              - je kan je body van je flitser zo draaien dat het oogje in jouw richting staat.
              - Als er een SB-900(of gelijkaardig) op je toestel staat werkt het zeker.
              www.nowforever.be We are your reflection from the past for the future

              Comment


              • #8
                Re: Wireless flitsen: Nikon CLS vs RF602

                Oorspronkelijk geplaatst door guido.g Bekijk bericht
                Duur!

                L.
                http://lievendevlaminck.wordpress.com/

                Comment


                • #9
                  Re: Wireless flitsen: Nikon CLS vs RF602

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Soms helpt gewoon om je flitskop 180graden te draaien, zodat het oogje wel in de richting van de flits staat.
                  Inderdaad, maar bijvoorbeeld 90 graden draaien lukt niet als je wil flitsen in een parapluutje en dat was soms mijn probleem
                  www.davidbarbe.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wireless flitsen: Nikon CLS vs RF602

                    Oorspronkelijk geplaatst door stach Bekijk bericht
                    Als er een SB-900 op je toestel staat werkt het zeker.

                    - Je kan je pop-up flits op maximum zetten.
                    - je kan je body van je flitser zo draaien dat het oogje in jouw richting staat.
                    - Als er een SB-900(of gelijkaardig) op je toestel staat werkt het zeker.
                    1 - wist niet dat ik de sterkte kon aanpassen terwijl deze in "niet meeflitsen in foto" staat (---), zal ik zeker 's proberen
                    2 lukt niet in alle situaties als je wil flitsen in pluutje
                    3 vind een SB-900 te duur om te gebruiken als aansturing
                    www.davidbarbe.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wireless flitsen: Nikon CLS vs RF602

                      Oorspronkelijk geplaatst door guido.g Bekijk bericht
                      Ik heb ze hier gekocht, Aalten ZNl en alles werkt prima, en geen last met douane, natuurlijk rekening houden met de oplaattijd van allerhande flisers, ik betrap mezelf ook om te snel af te drukken,maar wat zijn twee sec ? mvg guido

                      http://www.fotoshopaalten.nl/afstand...-c-23_186.html
                      goedkoper hier in de UK
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wireless flitsen: Nikon CLS vs RF602

                        Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                        goedkoper hier in de UK
                        Bedankt direkt nog een setje besteld,
                        https://ggpics.be/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wireless flitsen: Nikon CLS vs RF602

                          Beste,

                          Ik heb altijd problemen gehad met het infrarood systeem van Nikon.
                          Bij de minste reflectie, te grote afstand, etc..werd de flits niet getriggerd.

                          Sinds enkele dagen bezit ik 1 transmitter en twee reveivers van PocketWizard (Flex TT5), blijkbaar zijn het de eerste exemplaren in Belgie en sindsdien werkt alles perfect!

                          grtz,

                          Bram

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wireless flitsen: Nikon CLS vs RF602

                            Oorspronkelijk geplaatst door guido.g Bekijk bericht
                            Ik heb ze hier gekocht, Aalten ZNl en alles werkt prima, en geen last met douane, natuurlijk rekening houden met de oplaattijd van allerhande flisers, ik betrap mezelf ook om te snel af te drukken,maar wat zijn twee sec ? mvg guido

                            http://www.fotoshopaalten.nl/afstand...-c-23_186.html
                            Bedankt voor de reacties!
                            Ik zal dergelijk kitje RF602 met 2 x RX toch bestellen via fotoshopaalten, klopt het dat in deze set ook een kabeltje steekt om op afstand de sluiter te laten afgaan, lijkt me mooi meegenomen, dat in tegenstelling tot voorgestelde 'ebay-setjes' ?
                            www.davidbarbe.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wireless flitsen: Nikon CLS vs RF602

                              Oorspronkelijk geplaatst door dbar Bekijk bericht
                              Bedankt voor de reacties!
                              Ik zal dergelijk kitje RF602 met 2 x RX toch bestellen via fotoshopaalten, klopt het dat in deze set ook een kabeltje steekt om op afstand de sluiter te laten afgaan, lijkt me mooi meegenomen, dat in tegenstelling tot voorgestelde 'ebay-setjes' ?
                              welke tegenstelling? wat fotoshopaalten aanbiedt, is net hetzelfde als in de UK en als in china... alleen kost het meer... als je een snelle levering wilt, dan bestel je in de UK, netzoals in NL, maar de helft goedkoper...
                              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                              Comment

                              Working...
                              X