Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

analoog juist licht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • analoog juist licht

    hallo, ik vraag me al een tijdje af hoe je nu met een analoge camera de juiste belichting kunt verkrijgen. met een digitale hebje je ingebouwde lichtmeting maar hoe zit dat bij analoog?
    Nikon D300s 17-55 f2/8 70-200 f2/8 35 f1/8 SB-900 SB-600

  • #2
    Re: analoog juist licht

    een lichtmeter gebruiken?
    Al doende leert men...

    Flickr

    Comment


    • #3
      Re: analoog juist licht

      Bij analoog toestellen zit er ook lichtmeting ingebouwd altans toch bij de SLR toestellen van de laatste pakweg slordige 30 / 40 jaar.
      Deze die puur mechanisch werken moet je werken met een lichtmeter en op basis van je ervaring. Daar zijn hele tabellen van gemaakt die je dan maar best wat vanbuiten kende Goed inschatten was dan de boodschap.

      Het is wel zo dat onder of overbelichting van het negatief later in labo eenvoudig te fixen zijn met burning en dodging en de belichtingstijd te regelen naar de print toe natuurlijk.
      Beetje gelijkaardig met wat we nu doen in photoshop of dito postprocessing software.

      Comment


      • #4
        Re: analoog juist licht

        Oorspronkelijk geplaatst door michkezot Bekijk bericht
        hallo, ik vraag me al een tijdje af hoe je nu met een analoge camera de juiste belichting kunt verkrijgen. met een digitale hebje je ingebouwde lichtmeting maar hoe zit dat bij analoog?
        Die hebben dat ook, al jaren en de laatse vaak net zo goed als een digitale.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: analoog juist licht

          Oorspronkelijk geplaatst door michkezot Bekijk bericht
          hallo, ik vraag me al een tijdje af hoe je nu met een analoge camera de juiste belichting kunt verkrijgen. met een digitale hebje je ingebouwde lichtmeting maar hoe zit dat bij analoog?
          De belichting - analoog wordt als volgt bepaald
          Bij 100 iso en helder blauwe lucht is de belichting 1/125 bij f16, daar uit kun je alle situaties afleiden.
          Ik persoonlijk gebruik een manuele spotmeter van 1° (gecalivbreerd voor Zw/w). Altijd juist.
          Enne ik merk met de autoeverything van mijn Nikon D80 dat in 85% de gevallen ernaast zit
          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

          Comment

          Working...
          X