Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony a 300 vs. canon 550d

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sony a 300 vs. canon 550d

    Hey
    Ik heb een vraag. Op dit moment fotografeer ik met een sony alpha 300. Super tevreden over.
    MAAR: we hebben hier twee kleine rakkers rondlopen en ik vind een camera met videofunctie wel handig. Daarom dachten we misschien aan de canon 550d.
    Nu maken we video's met een sony videocam (we zijn sonyfreaks :-)
    Dus nu het dilemma. Is het aangeraden om de sony in te wisselen voor de canon?
    Is de canon zoveel beter dan sony?
    Sony houden (heb er een telelens bij) of verkopen?
    Als we verkopen, wat kunnen we er dan nog voor vragen?

    Luxeprobleem, ik weet het...
    Alle reacties zijn welkom!
    Groetekes,

  • #2
    Re: Sony a 300 vs. canon 550d

    er zijn ook sony DSLR's met film functie
    a580, a55 en a33.
    (ik heb het nog niet opgezocht maar sinds de a560 het kleine broertje van de 580 is denk ik dat die dat ook wel heeft)

    zo kan je een camera met filmfunctie kopen en je sony lenzen (en sonyfreakheid) behouden

    Comment


    • #3
      Re: Sony a 300 vs. canon 550d

      De Canon 550d is beter als de alpha 300, ik denk vergelijkbaar met de A550/560/580. Vermits je al een sony lens hebt zou ik bij sony blijven. Mocht je toch willen overstappen is een Canon zeker een goede keuze.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

      Comment


      • #4
        Re: Sony a 300 vs. canon 550d

        Als je in Sony vertrokken bent, en Sony freak, dan blijf je toch bij Sony. Body upgraden.

        Comment


        • #5
          Re: Sony a 300 vs. canon 550d

          Maar is het niet zo dat Sony over het algemeen duurder dan Canon is?
          En wat met de vergelijkbare types: zijn sony en canon dan evenwaardig (ik denk dan aan sony 580 en canon 550)?
          En bedankt al voor de leuke reacties!

          Comment


          • #6
            Re: Sony a 300 vs. canon 550d

            Sony duurder ? Denk het niet. Bij Canon heb je meer keuze in lenzen en toebehoren, en de tweedehandsmarkt is veel groter, dat zijn voordelen. Maar je kan met beide merken kwaliteitsfoto's maken hoor.

            Comment


            • #7
              Re: Sony a 300 vs. canon 550d

              Oorspronkelijk geplaatst door Knolleke Bekijk bericht
              En wat met de vergelijkbare types: zijn sony en canon dan evenwaardig (ik denk dan aan sony 580 en canon 550)?
              Als je peren met peren vergelijkt, dan zijn ze evenwaardig. Als je een a900 met een 1000d of een 5dII met een a300 gaat vergelijken, dan gaat een van beide natuurlijk de mist in. Alhoewel, de prijs is dan ook in verhouding .

              Wat je ook vergelijkt, het ene toestel heeft altijd wel ergens een voordeel zowel als een nadeel tov het andere.
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

              Comment


              • #8
                Re: Sony a 300 vs. canon 550d

                Je kunt als je echt wil filmen ook nog altijd de sony nex video camera kopen met een ringetje erbij passen je alpha lenzen erop. dit is echt wel een dure optie (tussen de 1500 en 2000 euro) Je hebt dan wel een echte film camera vast!
                Greetz Twan

                http://500px.com/TwanGroenen

                Comment


                • #9
                  Re: Sony a 300 vs. canon 550d

                  Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
                  Sony duurder ? Denk het niet.
                  Ik heb net eens door de glaswinkel van Sony gescrollt en daar zijn de prijzen toch even iets hoger als bij Canon.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sony a 300 vs. canon 550d

                    Dacht ook al dat sony duurder dan canon was. En dan uiteraard het tweedehandsaanbod...
                    Maar wat kan ik nog voor de sony vragen als ik hem verkoop?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sony a 300 vs. canon 550d

                      Prijzen vergelijken is natuurlijk altijd interessant (maar zegt niet alles).

                      Gauw even op digitalstreet.nl gekeken :

                      Sony ---- Canon

                      35/1.4G: 1179 ---- 35/1.4: 1283
                      50/1.4: 329 ---- 50/1.4: 328
                      CZ85/1.4: 1235 ---- 85/1.2: 1899
                      CZ135/1.8: 1260 ---- 135/2 : 1008
                      100/2.8 macro: 637 ---- 100/2.8: 677 IS / 408
                      35/1.8: 221 ---- 35/2: 268
                      50/1.8: 134 ---- 50/1.8: 99
                      500/8: 697 ----
                      18-55: 57 ---- 18-55: 78 (IS) / 59
                      11-18: 570 ---- 10-22: 627
                      18-250: 458 ---- 18-200: 399
                      16-105: 524 ----
                      28-75/2.8: 615 ----
                      24-105: 364 ---- 28-135: 379
                      75-300: 229 ---- 100-300: 246
                      CZ16-80: 617 ----
                      CZ16-35: 1497 ---- 16-35: 1028
                      CZ24-70: 1591 ---- 24-70: 995
                      70-200G: 1793 ---- 70-200: 2078 (IS) / 1032
                      70-300G: 742 ----
                      70-400G: 1372 ---- 100-400: 1238

                      Niet voor alle Sony's die ik lijstte, vond ik meteen een gepaste tegenhanger.

                      Hou er ook rekening mee dat, als je echt dezelfde set wil, dus met beeldstabilisatie, je de niet-IS-lenzen eigenlijk al links mag laten liggen.

                      Vooral als je naar het high-end-glas gaat, zijn er duurdere bij Sony (maar ook omgekeerde gevallen). Ik weet niet of dat het soort glas is dat je op het oog hebt ?

                      Daarnaast is het zo dat heel wat van de Sony-lenzen heel recente ontwerpen zijn terwijl je bij andere traditioneel "grote" merken af en toe met iets oudere ontwerpen aan de slag gaat (bv. 100-400L of Nikon 80-400). En bv. een CZ135/1.8 is inderdaad duurder dan de Canon 135/2 maar wordt ook wel beschouwd als zowat de best prime die er op dit moment te vinden is (hoewel een Canon 200/2 ook niet mis is... Schijnbaar komt daarvoor volgend jaar ook een CZ alternatief, joepie ).

                      Voor alle duidelijkheid: ik wil hiermee helemaal niet aantonen dat Sony het beste is of dat Canon en anderen minder zijn. Ze zijn gewoon op sommige vlakken ietwat verschillend met elk voor- en nadelen.
                      Hou er gewoon rekening mee dat lenzen niet één op één te vergelijken zijn, ook al ken je de prijs, en dat je de verhouding prijs/kwaliteit van de hele set in beschouwing moet nemen. In sommige gevallen is dat in het voordeel van het ene merk, soms in het voordeel van het andere. En als vandaag merk A beter is, is dat met het nieuwe aanbod van morgen misschien wel merk B. Het hangt ook af van welke behoeften je zelf denkt te hebben. Zoals (edit: "zolang" moest hier staan) het bij een body, flitser, 3 consumer-lenzen en een tas blijft, dan maakt het eigenlijk nauwelijks uit wat je kiest.

                      Als je wil overstappen doe je natuurlijk best voordat je de volgende 10 lenzen in de kast staan hebt, en dan zou ik naast Canon ook eens met een open blik naar de andere merken kijken hoor. Zoals ik zei: bepaal eerst wat je echt wil, dan kan je daarna beslissen wat het beste aan je wensen beantwoordt.
                      Last edited by K-2; 8 december 2010, 00:21.
                      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sony a 300 vs. canon 550d

                        zou niet voor de a300 gaan maar voor de a33, a55, a560, of a580

                        als je spelende kinderen wil fotograferen, zul je zelf al wel ondervonden hebben, dat je een toestel met snelle Af nodig hebt, en dit gaat je vinden bij die vier sony's zekers de a33 en a55 hebben een zeer snelle AF.

                        hetzelfde geld als je wil filmen, dan heb je ook snelle AF nodig voor spelende kinderen, daar zijn 2 toestellen in heel het DSLR landschap die dit bieden met name de a33 en a55.

                        volgend filmpje toont het verschil tussen focus en belichtingcorrectie voor de canon 550d en de a55.

                        refer to http://www.focus-numerique.com/sony-alpha-33-55-deja-prise-mains-news-2091.html

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sony a 300 vs. canon 550d

                          Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                          Prijzen vergelijken is natuurlijk altijd interessant (maar zegt niet alles).
                          Wat een kromme vergelijkingstabel, lenzen met een vaste F-waarde van Canon vergelijken met veranderlijke waarden bij Sony, dat is appelen en peren door een blinde laten vergelijken. Het gamma lenzen van Canon en Nikon IS niet te vergelijken met dat van Sony, er is een inhaalbeweging, akkoord, maar daarom zijn ze nog niet op gelijke hoogte. En dan het IS argument er nog bovenop, triestig hoor, net of je met een niet-IS lens geen deftige foto's kan nemen.
                          Ach ja...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sony a 300 vs. canon 550d

                            Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
                            Wat een kromme vergelijkingstabel, lenzen met een vaste F-waarde van Canon vergelijken met veranderlijke waarden bij Sony, dat is appelen en peren door een blinde laten vergelijken. Het gamma lenzen van Canon en Nikon IS niet te vergelijken met dat van Sony, er is een inhaalbeweging, akkoord, maar daarom zijn ze nog niet op gelijke hoogte. En dan het IS argument er nog bovenop, triestig hoor, net of je met een niet-IS lens geen deftige foto's kan nemen.
                            Ach ja...
                            Ik heb die tabel zo eens bekeken en ik zie daar deze lenzen tussenstaan met een vaste F-waarde van Canon:
                            16-35
                            24-70
                            70-200

                            Deze worden alledrie vergeleken met het Sony equivalent dat even lichtsterk (f/2.8) is. Er wordt geen 24-105 f/3.5-4.5 vergeleken met een 24-105 f/4 ofzo hé...
                            Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sony a 300 vs. canon 550d

                              Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
                              Ik heb die tabel zo eens bekeken en ik zie daar deze lenzen tussenstaan met een vaste F-waarde van Canon:
                              16-35
                              24-70
                              70-200

                              Deze worden alledrie vergeleken met het Sony equivalent dat even lichtsterk (f/2.8) is. Er wordt geen 24-105 f/3.5-4.5 vergeleken met een 24-105 f/4 ofzo hé...
                              De 24-105 van Canon wordt vergeleken met ??? Niet teveel omdraaien hè.
                              En non-is met is vergelijken is objectief zeker?

                              Comment

                              Working...
                              X