Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SSD voor WIN7 en NX2

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • SSD voor WIN7 en NX2

    Ik ben sinds een jaartje in het bezit van een PC die ik speciaal voor fotobewerking gebruik. Het is een Intel i7-920 met een Raptor HD voor OS en NX2 en een een trage 1 TB schijf om de bulk op de slaan. Die Raptor is een (zeer) rappe schijf als het om sequentieel schrijven gaat. Ze zijn alleen niet zo snel als er veel 'gezocht' dient te worden.

    Om nu de boel nog wat sneller te maken wil ik twee SSD's (OCZ Vertex 2, 60GB) installeren. De eerste SSD moet het OS gaan dragen en op de tweede SSD worden de applicaties geinstalleerd. Zo zitten ze elkaar niet in de weg voor als het OS en apllicatie geraadpleegd dient te worden. Voor NX2 is het advies om de temp-file op een andere HD te plaatsen dan NX2 zelf staat. Daarvoor wil ik de Raptor gebruiken. Hier worden grote files op geschreven zowel de swap als de te bewerken RAW-foto.
    De vierde schijf ga ik gebruik om de bulk op te zetten.

    Kan iemand deze aanpak onderschrijven of verder aanvullen met advies?

  • #2
    Re: SSD voor WIN7 en NX2

    Lijkt me een goed idee, op 1 punt na. Ik zie niet goed in waarom je NX2 op een aparte SSD zou zetten. Dat ding wordt toch in het geheugen geladen en blijft daar, niet?
    Om je SSD te sparen lijkt het me inderdaad een goed idee om de scratch disk op die raptor te zetten.
    Ik heb zelf de 120 GB versie aangeschaft. Dit komt wat goedkoper uit dan 2 van die 60 GB gevallen en het geeft je wat meer ruimte om mee te spelen.
    Wat je ook kiest, het zal zeker geen trage setup worden.

    Comment


    • #3
      Re: SSD voor WIN7 en NX2

      Persoonlijk zou ik ook gewoon 1 SSD nemen, waar je windows en de meest gebruikte applicaties op zet.
      Het wisselbestand van windows zou ik ook elders plaatsen (bij voorkeur op een aparte kleine partitie, in het begin van je raptor (een harddisk leest en schrijft sneller aan het begin (buitenste sectoren) dan op het einde van een harde schijf).
      Groeten,

      Polleke

      Comment


      • #4
        Re: SSD voor WIN7 en NX2

        Dank voor jullie reactie.
        Tijdens het werken wordt volgens mij zowel Windows als de applicatie regelmatig geraadpleegd. Volgens mij staat NX2 niet altijd helemaal in geheugen en windows wordt regelmatig geraadpleegd. Als beide dan op één SSD staan heb je daar nog steeds vertraging. Indien je ze van elkaar gaat scheiden hebben ze beide hun eigen IO. Dat moet wederom sneller zijn.

        Het is een goed idee om zowel de swapfile van NX2 én Windows op de Raptor te plaatsen

        Comment


        • #5
          Re: SSD voor WIN7 en NX2

          je gaat meer winst halen door je pagefile op je ssd te laten staan dan door NX2 op een andere ssd te zetten.
          Pagefile is extensie van geheugen, dat wil je liefst zo snel mogelijk beschikbaar houden, zet dat maar op je SSD.
          2 SSDs vind ik sowieso wat overkill, er is maar 1 SATA chip op de meeste moederborden, dus je hebt niet echt 2 volledig gescheiden IO kanalen. En zelfs dan zal JIJ dat verschil niet merken.
          het tweede is dat SSD's heel snel naar beneden gaan in de prestaties wanneer ze +75% vol zijn, dus beter 1 grote ssd. Dit heeft te maken met de manier waarop SSD schrijven en verwijderen (en in mindere mate lezen)


          Ter vergelijking: ik heb een raid0 array draaien die 250mb/s kan versluizen (met pieken naar 300mb/s), applicaties die daarop staan starten voelbaar trager op en zijn minder reactief (vooral bij schijfoperaties) dan applicaties die op m'n SSD staan.
          Voorbeeld uit de praktijk: Lightroom start op onder de 10 seconden vanaf SSD, terwijl firefox toch rap 15 seconden en meer duurt vanaf de raid0 array.


          ps: over dat verslijten van SSD, want dat is de reden dat je je pagefile daar niet wil zetten neem ik aan, ga ik kort zijn: verschil tussen 10(/15?) jaar en 5 jaar uw SSD houden, en binnen 5 jaar is uw SSD toch te klein om nog bruikbaar te zijn.
          ps2: als je 6gb RAM of meer hebt moet je eens proberen die pagefile op 1024mb te zetten, scheelt terug wat onnodig swappen. Vergroten als je problemen krijgt met geheugen tekorten in photoshop of andere geheugenvreters. (geen problemen hier, maar ik heb 8gb zitten)
          Beginner met een Nikon D60, 18-55, 55-200VR, 35 f1.8

          Comment


          • #6
            Re: SSD voor WIN7 en NX2

            Oorspronkelijk geplaatst door dredalious Bekijk bericht
            ps: over dat verslijten van SSD, want dat is de reden dat je je pagefile daar niet wil zetten neem ik aan, ga ik kort zijn: verschil tussen 10(/15?) jaar en 5 jaar uw SSD houden, en binnen 5 jaar is uw SSD toch te klein om nog bruikbaar te zijn.
            ps2: als je 6gb RAM of meer hebt moet je eens proberen die pagefile op 1024mb te zetten, scheelt terug wat onnodig swappen. Vergroten als je problemen krijgt met geheugen tekorten in photoshop of andere geheugenvreters. (geen problemen hier, maar ik heb 8gb zitten)
            Vanaf 4GB wel zorgen dat je een 64bit systeem hebt, liefst Windows 7 omwille van trim support. En inderdaad, je kan beter wat meer ram steken en de swap afzetten of beperken tot 1GB en vervolgens zoals gezegd kijken of je probleem hebt. Tripple channel bordjes kunnen tot 24GB ram aan.

            Comment


            • #7
              Re: SSD voor WIN7 en NX2

              Wederom dank voor het advies.

              Allereerst een kleine aanvulling: mijn machine heeft 6 GB RAM en ik gebruik WIN7 64 bits.
              Eens even kijken of ik het nu nog begrijp. Jullie stellen:
              • Neem één SSD die liever wat groter is (een OCZ Vertex2 120 GB?)
              • De Pagefile van Windows op de SSD plaatsen (ik neem aan i.p.v. plaatsen op een HDD)
              • Pagefile verkleinen naar 1024 MB

              Wat is dan nog een goede toepassing voor de Raptor HDD?
              Het bericht over het verslijten van SSD wist ik eigenlijk nog niet eens. Dat is wat mij betreft ook geen zorg. Nog nooit een PC gehad die langer dan 8 jaar mee is gegaan.......

              Comment


              • #8
                Re: SSD voor WIN7 en NX2

                Oorspronkelijk geplaatst door Hannes Bekijk bericht
                Wederom dank voor het advies.

                Allereerst een kleine aanvulling: mijn machine heeft 6 GB RAM en ik gebruik WIN7 64 bits.
                Eens even kijken of ik het nu nog begrijp. Jullie stellen:
                • Neem één SSD die liever wat groter is (een OCZ Vertex2 120 GB?)
                • De Pagefile van Windows op de SSD plaatsen (ik neem aan i.p.v. plaatsen op een HDD)
                • Pagefile verkleinen naar 1024 MB

                Wat is dan nog een goede toepassing voor de Raptor HDD?
                Het bericht over het verslijten van SSD wist ik eigenlijk nog niet eens. Dat is wat mij betreft ook geen zorg. Nog nooit een PC gehad die langer dan 8 jaar mee is gegaan.......
                /nerdalert!

                Pagefile zou ik niet op een SSD zetten (nefast voor de levensduur en performantie van je SSD) en zeker niet verwijderen ook al heb je een ****load aan RAM zitten.

                Laat je pagefile ergens op 1GB staan op je Dataschijf.
                Ten eerste: Windows is een 'paging' OS en zal altijd pagen ook al heb je geen pagefile gedefinieerd want dan doet hij het maar @random.
                Ten tweede: het kan gebeuren dat bepaalde programma's gewoonweg niet willen opstarten zonder pagefile ook al heb je nog genoeg RAM.

                Leesvoer: http://www.tomshardware.com/forum/25...-file-indexing
                Sommigen zeggen ja, anderen weer nee.

                Ik heb volgende Config:

                C:\ (SSD) : Boot/System partition
                D:\ (1TB SATA II): DATA
                E:\ (300GB Velociraptor 2 = 10000RPM): Swapdisk (incl pagefile).



                Can the Virtual Memory be turned off on a really large machine?
                Strictly speaking Virtual Memory is always in operation and cannot be ‘turned off’. What is meant by such wording is ‘set the system to use no page file space at all’.

                This would waste a lot of the RAM. The reason is that when programs ask for an allocation of Virtual memory space, they may ask for a great deal more than they ever actually bring into use - the total may easily run to hundreds of megabytes. These addresses have to be assigned to somewhere by the system. If there is a page file available, the system can assign them to it - if there is not, they have to be assigned to RAM, locking it out from any actual use.
                ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                Comment


                • #9
                  Re: SSD voor WIN7 en NX2

                  Weet niet als het uitsluitend mijn probleem is, maar ik heb veel miserie met die Vertex 2 van 120GB. Krijgt af en toe tikken en word bij de boot niet meer herkend. Al heel wat geprobeerd (meest recente boot, ssd-firmware,..), maar blijft moeilijk doen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: SSD voor WIN7 en NX2

                    @ Destn

                    Ondanks je nerdalert toch een begrijpelijk verhaal.
                    Dankjewel voor de suggestie van inrichting voor drives.
                    Dan ga ik nu toch voor de 120 GB van OCZ

                    @Lennert
                    Ik lees er wel vaker over. Maar wellicht is het handig om ook te vemelden wat de overige componenten van je systeem zijn. En, ondanks ik je waarschuwing erg op prijs stel, moet het wellicht in een ander topic.
                    Wellicht kan deze link je verder op weg helpen: http://www.9lives.be/forum/aankoopad...dvies-ssd.html
                    Alle goede forums komen uit Belgie!

                    Comment


                    • #11
                      Re: SSD voor WIN7 en NX2

                      Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
                      Weet niet als het uitsluitend mijn probleem is, maar ik heb veel miserie met die Vertex 2 van 120GB. Krijgt af en toe tikken en word bij de boot niet meer herkend. Al heel wat geprobeerd (meest recente boot, ssd-firmware,..), maar blijft moeilijk doen.
                      Voorlopig geen last met die van mij, maar ze is recent. Misschien toch eens terugsturen dan?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                      /nerdalert!

                      Pagefile zou ik niet op een SSD zetten (nefast voor de levensduur en performantie van je SSD) en zeker niet verwijderen ook al heb je een ****load aan RAM zitten.
                      Ik heb al eens zonder pagefile gewerkt, maar ik doe dan ook niet echt veel fotobewerking. Ik ga hem in ieder geval ook naar de andere hd verplaatsen en zetten op 1GB, bedankt voor de tip.

                      Een SSD wist ook niet direct data, maar gebruikt vrije ruimte. Ook weer een reden meer om een grotere versie te gebruiken zodat de verschillende cellen minder vaak gebruikt wordt.

                      Comment


                      • #12
                        Re: SSD voor WIN7 en NX2 (reeds geinstalleerd)

                        Beste lezer,

                        Inmiddels is de Vertex 120 GB geinstalleerd als primaire disk. Het is toch de 120 GB versie geworden zodat de 70%-vol niet overschreden wordt.
                        De temp-directory is evenals de "mijn documenten"op een andere HD geplaatst. De pagefile is toch op de HD blijven staan puur vanwege de snelheid. De levensduur zien we dan wel weer......
                        De WD Raptor doet nu dienst als schijf voor mijn foto's.

                        En het gaat rap...... heel rap!
                        Even een paar cijfertjes:
                        - opstarten van windows (na het indrukken van de aan-uit knop tot en met de welkomst tune van windows >> eerst 51 seconden, nu 29 seconden;
                        - opstarten IE 8>> eerst 8 seconden, nu 1 seconden;
                        - opstarten NX2 >> eerst 11 seconden, nu 3 seconden;
                        - opstarten PS elements >> eerst 8 seconden, nu 2-3 seconden.

                        Omdat nu de foto's op de Raptor staan en de processor al nooit een bottle neck was staan nu de foto's in NX met veel bewerkingen in no-time op het scherm.
                        Lekker hoor. Mocht je nog wat centen over hebben na de kerst (of juist gekregen hebben) dan is dit een fijne investering.
                        Last edited by Hannes; 27 december 2010, 16:58.

                        Comment

                        Working...
                        X