Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

M43, Nex of Nikon upgrade?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • M43, Nex of Nikon upgrade?

    Op dit moment ben ik in bezit van een Nikon D50 met VR-kitlens, Tamron 70-300 en een Lensbaby 2.0. Een redelijke basic-setup dus, maar voldeed tot nu toe voor mij. De telelens gebruik ik zo goed als nooit, een 35mm equiv van 28-80mm wordt door mij het meest gebruikt.
    Ik had hiervoor een Tamron 17-50/2.8 en dat was een zeer fijne lens waar ik me prima mee kon vermaken.

    Wat ik nu zoek is een upgrade die me in ieder geval Live View en goede macro-mogelijkheden oplevert. Ik wil wat meer gaan doen met macro/close-up's (geen beesies, maar productfotografie, stillevens en verder wat indoor lichttent-gepruts), vandaar.
    Verder nog wat stadslandschappen, architectuur, familiefotootjes en straatfotografie.

    Live View omdat dat wel fijn is bij het macro-deel en handmatig focussen, zeker voor mij als brildrager die zich steeds meer ergert aan dat half door de bril getuur door de zoeker.

    Filmen is bijzaak; zou het leuk vinden, maar is geen uitgangspunt. Wel leuk zou ik vinden als ik wat vintage-lenzen zou kunnen gebruiken (o.a. om voor macro toe te passen omdat die nog niet voor de m43 en Sony E-mount beschikbaar zijn).

    Beschikbaar budget is max. ca. 750 euro, de evt. verkoop van de Nikon-set zit daar al bij in.

    Als opties heb ik nu de volgende mogelijkheden uitgevogeld:

    Nikon upgrade
    - Nikon D90 (2e hands) en dan de D50 houden/verkopen
    - Nikon D5000 (2e hands) en dan de D50 houden/verkopen en de Tamron-telezoom verkopen (/wisselen voor een telezoom die wel een AF motor heeft)

    De D90 is de wat betere camera denk ik, de D5000 heeft het kantelbare scherm als voordeel.

    Micro Four-thirds:
    Oly E-P(L)1 met 14-42 zoom en dan macro vanuit een vintage lens met adapter. Heb ook nog een Pentax 50/1.7 liggen die ik altijd erg fijn vond. Is wel 100mm op m43, maar goed...

    Sony NEX:
    NEX 3/5 met 18-55 kitlens en dan hetzelfde stuk als bij M43 hierboven.

    Vordeel van de Sony is de grotere sensor, het kantelbare scherm en dat de bediening redelijk te customizen is. Nadeel is dat er nog weinig voor beschikbaar is en er geen hotshoe voor een alternatieve flitser is.
    De Oly-M43 route heeft een wat kleinere sensor, langzamere AF en slechter scherm. Wel weer een zeer goede JPG-output, veel zelf in te stellen, veel accessoires en de Pana-pancake is ook wel nice-to-have.
    Ik heb het allemaal redelijk op een rijtje (qua mogelijkheden in dit geval), maar kan geen goede keuze maken. Het liefst zou ik alle opties een week uit willen proberen, maar dat kan helaas niet.

    Qua kosten zitten alle opties hierboven (excl. macro) op zo'n 400-500 euro, dus dat ligt redelijk op een lijn.

    Ergo: ik hoop dat er onder jullie wat meer ervaring is met deze keuze en systemen en ik hoop dat dat mij kan helpen met het maken van een keuze...

    Dank alvast voor het lezen van dit epistel, 't is wat langer geworden dan verwacht...
    www.lowspark.nl

  • #2
    Re: M43, Nex of Nikon upgrade?

    Voor zo'n 699,00 euro heb je een D5000 met objectief reken daar nog een snel SD kaartje bij en je zit binnen uw budget.
    Ik ben heel tevreden over mijn D5000 eigenlijk boven mijn verwachtingen. Voorheen had ik ook een D50 en de overstap was heel gemakkelijk de resultaten verbazend goed.
    De kantel/draaibare monitor is heel handig.

    Mvg
    Spogy
    Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

    Comment


    • #3
      Re: M43, Nex of Nikon upgrade?

      Is M43 een veel gebruikte afkorting voor micro four thirds? Brengt bij mij nogal verwarring namelijk met de echte m43 objectieven.
      Mijn objectieven zijn all round...

      Comment


      • #4
        Re: M43, Nex of Nikon upgrade?

        Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
        Brengt bij mij nogal verwarring namelijk met de echte m43 objectieven.
        Zijn die er dan?
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: M43, Nex of Nikon upgrade?

          Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
          Is M43 een veel gebruikte afkorting voor micro four thirds? Brengt bij mij nogal verwarring namelijk met de echte m43 objectieven.
          M42 bedoel je denk ik... en ja, M43 is de afkorting voor Micro FourThrids (net als MFT overigens)
          www.lowspark.nl

          Comment


          • #6
            Re: M43, Nex of Nikon upgrade?

            Denk dat je zelf al een vrij goede analyse gemaakt hebt, heb zelf een nex5 in bezit en zou het persoonlijk heel moeilijk vinden te moeten kiezen tussen panasonic g2 of de nex. Maar als flitsen belangrijk is zou ik de panasonic g2 kiezen. De oly weet ik weinig van maar zal ook wel een voordeel hebben wat flitsen betreft zoals je zelf aangeeft, buiten dat zou ik persoonlijk voor de nex gaan.

            Meen te begrijpen dat live view belangrijk is voor jou, in de DSLR wereld hebben de sony DSLR's als enige het voordeel alle functionaliteit alsook snelle AF te behouden in LV-mode.
            Raad je zekers af een toestel te kiezen zonder opklapbaar LCD scherm.

            Een echt buitenbeentje en mischien het best geschikt voor jou zijn de sony a33 en a55, dit zijn wat men noemt SLT's, hebeen geen opklapbare spiegel en hebben in plaats van een optische een elektronische zoeker. Die biedt het voordeel dat je je beeld op elk ogenblik kunt uitvergroten in de zoeker, kan handig zijn voor macro en ook als je minder goed ziet. De zoeker toont daarbij ook ongeveer wat je finaal gaat krijgen wat kleur en belichting betreft.

            die toestellen bieden functie zoals ook de nex van sweep panorama
            voorbeeld: http://www.flickr.com/photos/4520341...7390/lightbox/
            (beeld wordt volledig in camera geproduceerd)
            en dit

            volgels zijn telkens herhaald door toestel (sweep panorama is automatisch samenvoegen van beelden aan zeer hoge snelheid, 10fps)


            fotos met m43 g1
            http://www.flickr.com/photos/4520341...1612/lightbox/ is manueel uitgesneden
            of dit


            vergelijk tussen pany en A55 wat grootte betreft


            A55 heeft ook ingebouwde HDR functie voor hoog contrast opname, worden 3 beelden met verschillende belichting heel vlug achter elkaar genomen en dan verwerkt tot 1 beeld om te vermijden dat je witte of donkere uitgelopen vlekken hebt in je opnames.
            (vind je ook terug in NEX)

            Een gelijkaardige functie heb je voor 25000 ISo opnames waar ook verschillende opnames gemaakt worden, vermits ruis verschillend is in elke opname kan men deze gemakkelijk verwijderen en tot beter resultaten komen.
            (vind je ook terug in NEX)


            filmfunctie is minder belangrijk begrijp ik maar de a55/33 biedt de mogelijkheid om snel te focussen en belichting te corrigeren tijdens filmen.

            A55 is 16mp a33 14mp, enige verschil tussen 2 is de sensor.
            Last edited by puerte; 6 december 2010, 11:51.

            Comment


            • #7
              Re: M43, Nex of Nikon upgrade?

              Oorspronkelijk geplaatst door mikekiwi Bekijk bericht
              M42 bedoel je denk ik... en ja, M43 is de afkorting voor Micro FourThrids (net als MFT overigens)
              Het was al laat Ik dacht al....er klopt hier iets niet Bedoelde M42 idd...MFT ken ik wel en M42 ook...vandaar
              Mijn objectieven zijn all round...

              Comment


              • #8
                Re: M43, Nex of Nikon upgrade?

                Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
                Het was al laat Ik dacht al....er klopt hier iets niet Bedoelde M42 idd...MFT ken ik wel en M42 ook...vandaar
                Geeft niets, 't is ook allemaal verwarrend

                @puerte: dank voor je uitgebreide reactie! Flitsen is voor mij geen prio. Wel fijn om een kleine lampje erbij te hebben, maar op de D50 heb ik nu ook geen extra flitser erbij.
                Die SLT's heb ik ook naar gekeken, maar bieden niet heel veel meer dan de opties dan ik heb, maar kosten vooralsnog wel een redelijke duit extra.

                @spogy: dank voor je reactie, is zeker een goede optie!
                www.lowspark.nl

                Comment


                • #9
                  Re: M43, Nex of Nikon upgrade?

                  misschien goed om te weten

                  Comment


                  • #10
                    Re: M43, Nex of Nikon upgrade?

                    Over de Nex kan ik niet anders dan concluderen dat dit hem niet is voor mij. Leuk om te zien, maar voor mij te lastig om goed vast te houden heb ik inmiddels gemerkt.

                    Wat me wel redelijk beviel was de Olympus E-PL1; wel even wennen qua grip en toch ook een redelijk gewicht. Maar voelt wel degelijk aan en met een mooie prijs en een 30-dagen uitprobeer actie was dit eigenlijk een prima optie. Heb de Oly Pen dus gekocht en ga er de komende tijd eens mee testen.
                    Heb ook maar gelijk een Pentax-K adapter gekocht uit China samen met wat macro-tussenringen, kost niet veel dus het is de gok wel waard.

                    De Nikon D50 blijft nog even totdat ik overtuigd ben van de kwaliteit van de E-PL1, ik ga hem ondertussen wel verkoopklaar maken
                    www.lowspark.nl

                    Comment

                    Working...
                    X