Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DSLR voor 'beginner' (mijn zoon)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • DSLR voor 'beginner' (mijn zoon)

    Ik zit met een 'klein' probleempje :

    Ik zou voor mijn zoon een DSLR willen aankopen maar weet op dit moment eigenlijk niet goed wat ik zou kopen...
    Hij heeft weinig of geen ervaring met fotografie op het moment maar heeft zich op school wel ingeschreven voor een fotografieproject. De enige ervaring die hij heeft is het maken van enkele foto's met mijn 5D.
    Ik heb nu de kit 550D met 18-55 IS en 55-250 IS ontdekt maar heb een beetje mijn twijfels of dit geen 'overshoot' is en of de kwaliteit van de lenzen goed is. Van het toestel ben ik overtuigd ...

    Ikzelf heb nog een EOS5 liggen met std 50 lens en een 100-300, alsook een AE-1 program, maar het nadeel daarvan is natuurlijk het analoge. Voor de rest zijn die toestellen nog in perfecte staat.

    Dus, trug naar de vraag, is dit toestel een overshoot of niet? (ook met de toekomst rekening gehouden uiteraard)

    Groeten
    Canon EOS5D - 24-105mm f/4L IS USM - EF 70-200mm f/2.8L IS USM - Speedlite 580EX II - Canon S2is

  • #2
    Re: DSLR voor 'beginner' (mijn zoon)

    Hallo

    De canon 550D met 18-55IS en 55-250IS zijn zeker een goede starter voor je zoon...en ik kan je persoonlijk de twee lenzen aanbevelen want heb deze vroeger ook gehad op mijn 450D ik mag zelf zeggen dat de 55-250IS van canon één van hun beste kitlenzen is die ze hebben uitgebracht ze is gewoon heel scherp over het gans bereik dus prijs/kwaliteit TOP!!!
    De Canon 550D is ook een super goede beginnerscamera...dus ik zou zeggen doen.

    Voor Nikon zou ik de nieuwe D3100 aangeraad hebben omdat daar een guide inzit voor beginners.

    Grtz

    Templar
    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

    Comment


    • #3
      Re: DSLR voor 'beginner' (mijn zoon)

      wat is overschot al we niet weten wat je zoon wil/gaat fotograferen?
      lenzen zijn nogal gebonden aan behoeften.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: DSLR voor 'beginner' (mijn zoon)

        Templar,
        Dank voor de reactie ... zeker vanuit ervaringsoogpunt met de lenzen.

        Bouk,
        Mja, een vraag die gesteld mag worden uiteraard, maar waar ik op dit moment ook niet echt een antwoord heb. De eenvoudige reden is dat ik niet echt weet wat ze in eerste instantie met het project op school zinnes zijn ...
        Ik ga van de veronderstelling uit dat hij ze bijvoorbeeld natuur en/of stadsfotografie gaan doen en ook eerst gaan leren 'spelen' met configuratie, sluitersnelheid en diafragma etc ...
        Daarom dat, naar mijn mening, de 2 lenzen die in de kit zitten toch al een hele waaier aan mogelijkheden bevatten, althans van groothoek naar tele toe.

        Ik zit gewoon met de vraag omdat ik ook niet weet of hij er verder wel iets mee gaat doen. Ik kan hem natuurlijk ook gewoon mijn toestel laten gebruiken, maar vind het persoonlijk wel een beetje te duur om toestel en lenzen zomaar mee te geven. Tenslotte is hij 15.

        Groeten,
        Peter
        Canon EOS5D - 24-105mm f/4L IS USM - EF 70-200mm f/2.8L IS USM - Speedlite 580EX II - Canon S2is

        Comment


        • #5
          Re: DSLR voor 'beginner' (mijn zoon)

          Oorspronkelijk geplaatst door u10 Bekijk bericht
          ...........
          Daarom dat, naar mijn mening, de 2 lenzen die in de kit zitten toch al een hele waaier aan mogelijkheden bevatten, althans van groothoek naar tele toe.
          ga daar mee mee.
          en je zoon kan meteen wat oefenen in het wanneer en hoe wisselen van lenzen.
          grt,.bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: DSLR voor 'beginner' (mijn zoon)

            moest het mijn zoon zijn ik zou hem een vast 35mm meegeven. Dat hij eerst maar eens leert zijn standpunt te benutten voordat hij gaat zoomen.
            The Knight That Says Ni...kon

            Comment


            • #7
              Re: DSLR voor 'beginner' (mijn zoon)

              Hoe oud is je zoon?
              Mijn objectieven zijn all round...

              Comment


              • #8
                Re: DSLR voor 'beginner' (mijn zoon)

                Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
                Hoe oud is je zoon?
                Ik stel me die vraag ook. Vooral indien hij oud genoeg is om zelf te lezen en ergens over
                na te denken.
                Dan zou ik hem zijn eigen keuze laten maken. Misschien heeft hij liever een compact met
                veel zoom of net geen. Je kunt hem daarbij bij staan met wijze raad, maar het kiezen
                zelf zou ik aan hem overlaten, ook al zou ik die ietwat vreemd vinden.

                Comment


                • #9
                  Re: DSLR voor 'beginner' (mijn zoon)

                  lezen jullie niet.....Jeroen.k....Doudeke?
                  er staat toch duidelijk dat de zoon 15 jaar is!!!
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: DSLR voor 'beginner' (mijn zoon)

                    Mijn zoon is dus 15 ...

                    Hem laten kiezen, heb ik op zich geen probleem mee, maar was vorige week
                    aan het vertellen dat er iemand die ook meedoet aan het project een 7D mee
                    had en dat het toch zo'n formidabel toestel is. Dus aan de keuze gaan in alle
                    geval limieten hangen, want anders kan ik hem net zo goed mijn 5D meegeven

                    Punt is natuurlijk ook wel dat ik hem slechts om de 14dgn zie, je kent dat wel ...
                    dus veel meer info over het project heb ik op dit moment ook niet.

                    ivm met die compact ... heb ik ook al over nagedacht, maar feit is dat ik dan binnen dit en 2j toch een reflex zal moeten kopen (of toch voor bijleggen) en dan eigenlijk die compact een beetje verloren geld is geweest (hoewel dat ook niet helemaal het geval is). En de compacten, daar kan je niet echt manueel (of gedeeltelijk) mee werken tenzij je de duurdere gaat nemen. Allez, da's toch mijn ervaring als ik rondkijk.

                    Groeten.
                    Canon EOS5D - 24-105mm f/4L IS USM - EF 70-200mm f/2.8L IS USM - Speedlite 580EX II - Canon S2is

                    Comment


                    • #11
                      Re: DSLR voor 'beginner' (mijn zoon)

                      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                      lezen jullie niet.....Jeroen.k....Doudeke?
                      er staat toch duidelijk dat de zoon 15 jaar is!!!
                      grt,bouk.
                      Ik kan alleen letters lezen. Cijfers zijn een vreemde taal.

                      Comment


                      • #12
                        Re: DSLR voor 'beginner' (mijn zoon)

                        als het zo is, dat je zoon al kan bepalen dat een 7D een formidabel toestel is, kan je hem zeker je 5D meegeven hoor.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                        Comment


                        • #13
                          Re: DSLR voor 'beginner' (mijn zoon)

                          Had het even gemist...hoe oud je zoon is...maar 15 dus.

                          Dat is in principe natuurlijk al oud genoeg om met een deftige SLR te werken, kids pikken technische zaken vaak sneller op dan je zou denken.

                          Gezien de onzekerheid zou ik gaan voor een degelijke consumer SLR, zoals de 450/500/550D...zo kan er alvast gewerkt worden aan het objectievenarsenaal, of kan hij er eens één van pa lenen. Mocht het niets worden dan is er niet veel meer geld "overboord" als bij een degelijke compact, maar voordat je echt uit een dergelijke SLR groeit ben je ook al even verder.

                          Je 5D zou ik ook niet zomaar meegeven, als is hij dan "al" 15...hebt blijven toch kinderen he
                          Mijn objectieven zijn all round...

                          Comment


                          • #14
                            Re: DSLR voor 'beginner' (mijn zoon)

                            Even op een rijtje zetten hé...

                            15 jaar
                            projectje op school (inhoud/doel onbekend)
                            ervaring met fotografie = 0
                            "een vriendje brengt een 7D mee..."

                            Met enkel die gegevens zou ik persoonlijk hoogstens een tweedehandstoestel met kitlens of 50/1.8 mee geven. Voor zo'n €250 ongeveer (maximum, liefst minder), en met de afspraak dat brokken zelf te betalen zijn.
                            Voor de andere merken weet ik het niet, maar bij mij zou bv. een a100, a200, a300, Minolta 5D of 7D mee mogen, met een 18-55mm of 50/1.7 of zo omdat ik weet dat ik dat wel kan vinden voor minder dan €250.

                            De scholier in kwestie heeft dan alvast alle mogelijkheden om ervaring op te doen en aan te tonen dat hij/zij daarmee iets zinvols weet te realiseren (zonder brokken te maken liefst ook) .

                            ps: ik denk toch ook niet dat het de verwachting is van de leraar dat ieder met zo'n slordige €2000 aan fotomateriaal naar school komt ?
                            Last edited by K-2; 6 december 2010, 12:02.
                            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                            Comment


                            • #15
                              Re: DSLR voor 'beginner' (mijn zoon)

                              Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht

                              Je 5D zou ik ook niet zomaar meegeven, als is hij dan "al" 15...hebt blijven toch kinderen he
                              En hij zal met een kleinere sensor meer scherpe, goeie, foto's hebben dan met een full frame..( vanwege de scherptediepte die totaal anders is )
                              grts Peter
                              BD1754BE / Body & glass

                              Comment

                              Working...
                              X