Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tips omtrent flitsen, incl voorbeeld

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tips omtrent flitsen, incl voorbeeld

    Geen idee of ik dit hier moet plaatsen of toch ergens anders.

    Ik heb me enige tijd geleden een hvl-f42AM aangeschaft voor op mijn sony a200.
    Nu ben ik dus eens wat aan het testen geweest om alles wat beter onder de knie te krijgen.

    Hier is het resultaat:



    Heb het me zelf wat moeilijker proberen te maken, door alles voor een lichte achtergrond te zetten (buiten, overdag, licht door o.a. sneeuw) terwijl het onderwerp zelf gewoon binnen stond. 1 spotje in het plafond erboven, maar deze verlichte het onderwerp nauwelijks.

    Heb de flits niet via het plafond laten bouncen, maar recht van voren op 1/2 laten flitsen. de lichtmeting heb ik gedaan door eerst voornamelijk de raam in het vizier te hebben en vervolgens via AEL vastgehouden (dit is toch de beste manier om te zorgen dat je geen uitgebrand geheel krijgt aan de achterkant door het veel lichtere oppervlak dan het onderwerp zelf?) De verdere Exif gegevens zijn in de afbeelding aanwezig.

    Hebben jullie enige tips/opmerkingen voor mij over hoe ik het allemaal beter had kunnen doen? Of heb ik het zo goed gedaan?

    Heb maar 1 flitser tot mijn beschikking, dus aub daar ook rekening mee houden.
    WillemClassensDesign: Mijn website
    Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro
    Flitsers:HVL-F42AM;

  • #2
    Re: Tips omtrent flitsen, incl voorbeeld

    daar is nieks mis mee... je hebt het jezelf, in tegenstelling tot wat je denkt, gemakkelijk gemaakt... door allemaal niet reflecterende materialen te gebruiken... en door een lichte achtergrond te gebruiken. Hier werkt het recht toe recht aan flitsen goed... De spreiding van 't licht is ok

    doe dit nu eens met een persoon en met een donkere achtergrond die je toch wil zien. google maar eens op "drag the shutter".
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: Tips omtrent flitsen, incl voorbeeld

      Oke, mooi dat dit gedeelte dan alvast goed is gegaan..

      Waar voor mij de oefening in zat, was vooral om te zorgen dat zowel het onderwerp goed uitgelicht werd, terwijl de achtergrond (de gordijnen) ook nog zichtbaar bleven.

      Zal het eens andersom gaan doen dadelijk, het is nu mooi donker, dus ideale tijd om dat te oefenen
      WillemClassensDesign: Mijn website
      Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro
      Flitsers:HVL-F42AM;

      Comment


      • #4
        Re: Tips omtrent flitsen, incl voorbeeld

        Oorspronkelijk geplaatst door WillemC Bekijk bericht
        Oke, mooi dat dit gedeelte dan alvast goed is gegaan..

        Waar voor mij de oefening in zat, was vooral om te zorgen dat zowel het onderwerp goed uitgelicht werd, terwijl de achtergrond (de gordijnen) ook nog zichtbaar bleven.

        als ik goed lees in je vorige post heb je je flits manueel ingesteld.
        Indien je nu onthoud dat sluitertijd = omgevingslicht dan moet je gene schrik hebben voor je achtergrond;
        stel je sluitertijd in zodanig dat je achtergrond niet uitgebrand is en voila.
        Je kan gewoon licht meting doen op je beer
        www.nowforever.be We are your reflection from the past for the future

        Comment


        • #5
          Re: Tips omtrent flitsen, incl voorbeeld

          Dat is een nuttige tip. Bedankt.

          Zoals je ziet ben ik op het gebied van flitsen nog een rookie, recht toe recht aan platflitsen kan ik wel. Maar van te voren alles in 1x goed instellen is wat anders.
          WillemClassensDesign: Mijn website
          Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro
          Flitsers:HVL-F42AM;

          Comment

          Working...
          X