Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vuiltje en problemen AF Nikon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vuiltje en problemen AF Nikon

    Hey,
    ik heb een klein probleempje met mijn Nikon D60. Ik ben soms nogal slordig bij het afnemen van de lens en er is een vuiltje tussen de body en de lens geraakt dat me heel erg stoort als ik een foto wil maken.
    Ik heb wel automatische image sensor cleaning maar desondanks blijft het vuiltje zitten?
    Enig idee wat ik kan doen om het te doen verdwijnen? (ik veronderstel dat het gewoon afvegen geen goede optie is, of wel?)

    Dan heb ik nog een ander probleempje met de AF en ik heb al gemerkt dat ik niet de enigste persoon ben die hier last van heeft.
    Als het iet wat donkerder wordt, of bij teveel beweging, of zelfs gewoon zonder reden; wil mijn camera niet meer scherpstellen.
    En ik erger mij er dood aan. Is dit een algemene fout bij bepaalde modellen van Nikon of ligt het aan mij?

  • #2
    Re: Vuiltje en problemen AF Nikon

    Zo een blaasbalge is het veiligst en kost ook niet zo heel veel.

    Als je je camera op AF-S zet en het middelste punt selecteert (dat is het gevoeligst) en liefst nog met een lichtsterke lens, gaat je af-assist lampje branden, dat licht bij waar je wil scherpstellen.

    Een externe flitser projecteert dan een (infra)rood licht, wat scherpstellen in het donker veel verbetert.

    Comment


    • #3
      Re: Vuiltje en problemen AF Nikon

      AF hulpverlichting on selecteren in het menu.

      mvg Yves
      What you see is what you get

      Comment


      • #4
        Re: Vuiltje en problemen AF Nikon

        Via het menu ''spiegel omhoog' in het set-up menu en dan met een blaasbalg het vuiltje wegblazen. Wil dit niet helpen dan op een natte reiniging overgaan.\

        AF werkt altijd slechter in het donker en met weinig kontrast, dus altijd een kontrastrandje opzoeken om op scherp te stellen.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Vuiltje en problemen AF Nikon

          Oorspronkelijk geplaatst door jowxy Bekijk bericht
          Hey,
          ik heb een klein probleempje met mijn Nikon D60. Ik ben soms nogal slordig bij het afnemen van de lens en er is een vuiltje tussen de body en de lens geraakt dat me heel erg stoort als ik een foto wil maken.
          Ik heb wel automatische image sensor cleaning maar desondanks blijft het vuiltje zitten?
          Enig idee wat ik kan doen om het te doen verdwijnen? (ik veronderstel dat het gewoon afvegen geen goede optie is, of wel?)
          Aangezien het vuiltje zichtbaar is door je zoeker, zit het niet op de sensor. Automatische sensorreiniging zal dus niet helpen.

          Het zit vermoedelijk op je spiegel of op het matglas. Je kan proberen het weg te blazen met een blaaspeer, zonder borstel en zonder dat je de spiegel of het matglas aanraakt! Spiegel opklappen hoeft niet!

          Krijg je het vuiltje niet weg, laat het dan gewoon zitten, want op de foto's zal je het niet zien.
          Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
          Fujifilm X100V - Sony RX100M3

          Comment


          • #6
            Re: Vuiltje en problemen AF Nikon

            Dankjewel voor de tips!

            Comment

            Working...
            X