Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleinste diafragma Nikon D90

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kleinste diafragma Nikon D90

    Bij de Nikon D90 kan ik 22 instellen als kleinste diafragma.
    Onderstaande foto heb ik genomen op sluitertijdvoorkeuze, nu zie ik in de exif-info een diafragmawaarde 29 staan, een waarde die ik noch op de A-, noch op de M-stand kan behalen.
    Is er een mogelijkheid dat het diafragma door het toestel kleiner werd gemaakt dan wat ik manueel zou kunnen instellen?


  • #2
    Re: Kleinste diafragma Nikon D90

    Gebruikte je een teleconverter ?
    'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

    Comment


    • #3
      Re: Kleinste diafragma Nikon D90

      De Nikon D90 heeft helemaal geen diafragma.
      Mijn objectieven zijn all round...

      Comment


      • #4
        Re: Kleinste diafragma Nikon D90

        Het diafragma wordt bepaald door het gebruikte objectief.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Kleinste diafragma Nikon D90

          Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
          De Nikon D90 heeft helemaal geen diafragma.
          Dom antwoord.
          'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

          Comment


          • #6
            Re: Kleinste diafragma Nikon D90

            Oorspronkelijk geplaatst door Macroshopper Bekijk bericht
            Gebruikte je een teleconverter ?
            en...F29.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: Kleinste diafragma Nikon D90

              Oorspronkelijk geplaatst door Macroshopper Bekijk bericht
              Dom antwoord.
              Nee hoor...een zeer correct antwoord.

              Dit is blijkbaar een stuk basis die TS mist, wat zeer waarschijnlijk ook nog eens de reden van haar vraag zal zijn. Maar voordat ik hier een heel proza ga typen zie ik eerst graag de reactie van TS tegemoet over mijn domme antwoord
              Mijn objectieven zijn all round...

              Comment


              • #8
                Re: Kleinste diafragma Nikon D90

                18-200 lens is 3,5-5,6(uit het hoofd) als de lens op 200 mm op het minimale diafragma is gezet, zou f29 kunnen zijn, en je kijkt later bij 18 mm dan is het f22, zoom nu weer uit dan wordt het spontaan weer de kleinste waarde bij dat brandpunt.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Kleinste diafragma Nikon D90

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  18-200 lens is 3,5-5,6(uit het hoofd) als de lens op 200 mm op het minimale diafragma is gezet, zou f29 kunnen zijn, en je kijkt later bij 18 mm dan is het f22, zoom nu weer uit dan wordt het spontaan weer de kleinste waarde bij dat brandpunt.
                  Dat is overigens ook mijn gedachte inderdaad...een superzoom met een kleinste diafragma van f32 welke uiteraard zover dicht als mogelijk net zo variabel is als volopen.

                  Neemt niet weg dat het niets met de D90 heeft te maken
                  Mijn objectieven zijn all round...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kleinste diafragma Nikon D90

                    Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
                    Nee hoor...een zeer correct antwoord.

                    Dit is blijkbaar een stuk basis die TS mist, wat zeer waarschijnlijk ook nog eens de reden van haar vraag zal zijn. Maar voordat ik hier een heel proza ga typen zie ik eerst graag de reactie van TS tegemoet over mijn domme antwoord
                    Enkel iemand die perfect begrijpt waar ik naartoe wil kan zo'n antwoord geven.

                    Ik bedoel maar, kan het toestel dan uit zijn eigen een opdracht geven aan het objectief om tot 29 te gaan ondanks dat het niet instelbaar is.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kleinste diafragma Nikon D90

                      Je kan maar instellen tot de waarde van het objectief....dus als ik een lichtsterke lens heb van 2.8f kan ik ook niet tot 1.8f gaan.

                      Grtz

                      Templar
                      Last edited by Templar; 2 december 2010, 14:21.
                      D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                      Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kleinste diafragma Nikon D90

                        Oorspronkelijk geplaatst door Chriska Bekijk bericht
                        Enkel iemand die perfect begrijpt waar ik naartoe wil kan zo'n antwoord geven.

                        Ik bedoel maar, kan het toestel dan uit zijn eigen een opdracht geven aan het objectief om tot 29 te gaan ondanks dat het niet instelbaar is.
                        Beste Chriska,

                        Je antwoord staat hierboven eigenlijk al...maar desalniettemin...

                        Het diafragma zit in je gebruikte objectief. Je kunt dit zelfs zien, bij de meeste objectieven is je diafragma namelijk dicht als je deze van de camera haalt.

                        Bij veel zoomobjectieven is dit diafragma "variabel" Dit betekent dat als je meer inzoomt, je maximale diafragma kleiner wordt. Dit staat ook aangegeven op het objectief. Wat niet op het objectief staat aangegeven (omdat dit minder relevant is denk ik) is dat het minimale diafragma óók wijzigt bij in- en uitzoomen.

                        Duurdere objectieven, met een vaste f-waarde (niet te verwarren met een vast diafragma) hebben hier geen last van.

                        Je camera heeft dus geen diafragma, maar stelt de waarden in op het objectief. Hierbij zal je camera nooit hoger of lager kunnen gaan dan het objectief aankan. Simpelweg omdat dit een fysieke eigenschap van het objectief is.

                        Hiernaast nog een opmerking. Als je het diafragma volledig dichtknijpt zal dit vaak niet ten goede komen aan de kwaliteit van de foto. Als je camera op S-mode dus het kleinste diafragma pakt dan staat je ISO te hoog of je sluitertijd te laag...naast een kwalitatief mindere foto is er daarom ook een grote kans dat de belichting niet goed zal zitten.
                        Mijn objectieven zijn all round...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kleinste diafragma Nikon D90

                          Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
                          Als je camera op S-mode dus het kleinste diafragma pakt dan staat je ISO te hoog of je sluitertijd te laag...naast een kwalitatief mindere foto is er daarom ook een grote kans dat de belichting niet goed zal zitten.
                          200 iso(laagste waarde, behoudens lo), 1/80ste kan niet korter vanwege pannen) welke keus blijft nog over?


                          Een grijsfilter, maar niet de opties die jij noemt......
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Kleinste diafragma Nikon D90

                            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                            200 iso(laagste waarde, behoudens lo), 1/80ste kan niet korter vanwege pannen) welke keus blijft nog over?


                            Een grijsfilter, maar niet de opties die jij noemt......
                            Ok...ik vergeet nogal eens dat ik de bijgevoegde foto niet kan zien (werk laptop blokkeert sommige websites), waardoor ik het voorbeeld zelf niet heb gezien.

                            Maar dan kan het zonder grijsfiter wel eens pech zijn...
                            Mijn objectieven zijn all round...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Kleinste diafragma Nikon D90

                              Iedereen alvast bedankt voor het meedenken.
                              Ik weet ook dat het grootste diafragma (kleinste getal) objectief-afhankelijk is, en dat ik geen 2.8 kan halen op mijn 3.5.
                              Het probleem ligt echter aan de andere kant van de schaal, bij het kleinste diafragma (grootste getal).
                              Ik kan als grootste getal f-22 kiezen (zowel in A als M stand), terwijl ik toch een foto genomen heb met f-29 (op de S-stand).
                              Blijft mijn startvraag, hoe komt het dan dat ik (moest ik in A of M stand gaan) geen 29 kan kiezen maar gestopt wordt op 22?

                              Comment

                              Working...
                              X