Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag over mirror RAID van 2 disks

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraag over mirror RAID van 2 disks

    Hoi,

    Ik heb onlangs een RAID gemaakt van 2 identieke disks. Het zijn 2 LaCie's Grand Hard disks van 1 GB.

    Ik heb de RAID opgezet volgens volgende procedure: http://www.lacie.com/uk/support/supp...6&article=1018

    Ik heb een iMac en ik zie in Finder dus nu 1 RAID die ik zelf "LaCie Grand" genoemd heb tijdens bovenstaande procedure.

    Nu vraag ik me toch af of alles correct gebeurt. Is er een manier om dit te checken? Kan ik via de ene of andere methode toch eens gaan kijken wat er op beide disks apart staat? Want nu heb ik dus enkel toegang tot 1 samengevoegde disk.

    De bedoeling was dat de ene disk de mirror werd van de andere. Maar heb ik dan alles goed gedaan?

    Dit zou ik graag checken voor ik de manuele backup die ik gemaakt heb, ga deleten.
    www.focusfotografie.be
    www.facebook.com/eviwilmus

  • #2
    Re: Vraag over mirror RAID van 2 disks

    je kan het best je backup offline (op dvd ofzo of op een andere externe HDD) bijhouden. Raid is mooi als er 1 van de 2 schijven het zou begeven, maar bij corruptie zijn je beide schijven natuurlijk corrupt.

    Comment


    • #3
      Re: Vraag over mirror RAID van 2 disks

      Wat betekent het als een schijf corrupt is? Mijn technische computerkennis reikt niet erg ver...

      De 2 disks zijn nu sowieso extern, via USB aangesloten op de iMac, die uiteraard op internet aangesloten is, wireless.
      www.focusfotografie.be
      www.facebook.com/eviwilmus

      Comment


      • #4
        Re: Vraag over mirror RAID van 2 disks

        Oorspronkelijk geplaatst door Evi Photo Bekijk bericht
        Hoi,

        Ik heb onlangs een RAID gemaakt van 2 identieke disks. Het zijn 2 LaCie's Grand Hard disks van 1 GB.

        Ik heb de RAID opgezet volgens volgende procedure: http://www.lacie.com/uk/support/supp...6&article=1018

        Ik heb een iMac en ik zie in Finder dus nu 1 RAID die ik zelf "LaCie Grand" genoemd heb tijdens bovenstaande procedure.

        Nu vraag ik me toch af of alles correct gebeurt. Is er een manier om dit te checken? Kan ik via de ene of andere methode toch eens gaan kijken wat er op beide disks apart staat? Want nu heb ik dus enkel toegang tot 1 samengevoegde disk.

        De bedoeling was dat de ene disk de mirror werd van de andere. Maar heb ik dan alles goed gedaan?

        Dit zou ik graag checken voor ik de manuele backup die ik gemaakt heb, ga deleten.
        tja, da's moeilijk om checken zonder info...

        allereerst kan je nagaan als de raid disk 1T groot is, want als hij 2T groot is dan heb je geen mirror, doch a stripe set... dat zou je snelheid verhogen maar ook je risico

        een mirror (raid 0) is vooral een goede oplossing om je te beschermen tegen disken die kapot gaan (crash), het is geen backup! die moet je ook hebben...
        Een raidsysteem levert over 't algemeen een stukje software die de mirror bewaakt en die je daar over inlicht... eens bij lacie gaan kijken...

        dus de manuele backup niet wissen, doch als backup houden, want anders heb je geen backup... alleen een mirror...
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: Vraag over mirror RAID van 2 disks

          RAID is een bescherming tegen hardware falen, als je harde schijf zou crashen zoals men zegt, heb je nog toegang tot je gegevens op de resterende disk. Als dat gebeurt dien je zo snel mogelijk (je bent op dat moment niet meer beschermd) de defecte schijf te vervangen, nadien zal de "mirror" terug aangemaakt worden en zodra dat voltooid is ben je weer beschermd tegen het uitvallen van één van je schijven. Er bestaan varianten op dit systeem met meerder disken en afh. van de gekozen RAID configuratie mogen er dan tot 2 schijven falen alvorens je gegevens in gedrang komen.

          Nog even meegeven dat RAID (afh. van het gekozen level) een performatie boost kan betekenen.

          Het is zeker geen backup !
          Als je per ongeluk een bestand overschrijft kan je dat niet van die 2de schijf recupereren (je ziet die in je finder immers niet zoals je zelf al opmerkte - als in disk utility de disk online staat, kan je gerust zijn).

          Je zou zo'n RAID schijf wel kunnen gebruiken als backup bestemming.

          Meer info over RAID & Backup vind je in dit document (PDF 3,52 MB)
          Last edited by James71; 2 december 2010, 13:17.

          Comment


          • #6
            Re: Vraag over mirror RAID van 2 disks

            Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
            een mirror (raid 0) is vooral een goede oplossing om je te beschermen tegen disken die kapot gaan (crash), het is geen backup! die moet je ook hebben...
            Een raidsysteem levert over 't algemeen een stukje software die de mirror bewaakt en die je daar over inlicht... eens bij lacie gaan kijken...

            dus de manuele backup niet wissen, doch als backup houden, want anders heb je geen backup... alleen een mirror...
            correct, behalve dat mirror = raid 1
            dus zeker nog een backup hebben

            (ik zou het sowieso al niet betrouwen, raid1 via 2 externe usb sticks, maar misschien ben ik te wantrouwig --> als raidconfig corrupt/defect is, heb je niets meer --> met 2 externe disks zou ik eerder gaan voor een 'master' disk waar je je data opzet en dan met een scriptje iedere dag een backup maken van disk 1 naar disk 2) --> raid is m.i. enkel betrouwbaar met deftige raidcontrollers, en Lacie heeft nu niet direct de naam betrouwbaar te zijn
            --
            Quidquid latine dictum sit, altum videtur!

            Comment


            • #7
              Re: Vraag over mirror RAID van 2 disks

              Ik snap niet goed waarom een aantal onder jullie zeggen dat een mirror raid geen backup is. Wat ik persoonlijk onder een backup versta is dat mijn foto's op minstens 2 onafhankelijke plaatsen van elkaar staan. En dat lukt toch perfect met een mirror raid of zie ik iets over het hoofd?

              Ik begrijp dat er waarschijnlijk nog meer waterdichte oplossingen bestaan tegen het verliezen van bestanden, maar voor mij lijkt die raid voldoende. Ik heb ook nog 1 schijf die via Time Machine backupt op een andere, maar dat systeem vind ik net niet leuk, omdat ik dan niet echt 2 exacte kopies heb van 1 schijf...

              Of zie ik iets over het hoofd?
              www.focusfotografie.be
              www.facebook.com/eviwilmus

              Comment


              • #8
                Re: Vraag over mirror RAID van 2 disks

                Oorspronkelijk geplaatst door Evi Photo Bekijk bericht
                Ik snap niet goed waarom een aantal onder jullie zeggen dat een mirror raid geen backup is. Wat ik persoonlijk onder een backup versta is dat mijn foto's op minstens 2 onafhankelijke plaatsen van elkaar staan. En dat lukt toch perfect met een mirror raid of zie ik iets over het hoofd?
                Je mist over het hoofd dat de die twee schijven niet onafhankelijk zijn en al minder op twee verschillende plaatsen staan. Een blikseminslag, een corrupte RAID controller, een keertje per ongeluk bestanden laten overschrijven/verwijderen, een keertje teveel op de bewaar-knop, en je gegevens zijn weg en dat kost je dan tijd, geld en stress om de schade te herstellen, indien al mogelijk.

                RAID dient om een systeem een kleine hardwarefout te overleven. Een backup beschermt je tegen jezelf en je software.
                pixelpusher

                Comment


                • #9
                  Re: Vraag over mirror RAID van 2 disks

                  Oorspronkelijk geplaatst door Evi Photo Bekijk bericht
                  Ik snap niet goed waarom een aantal onder jullie zeggen dat een mirror raid geen backup is. Wat ik persoonlijk onder een backup versta is dat mijn foto's op minstens 2 onafhankelijke plaatsen van elkaar staan. En dat lukt toch perfect met een mirror raid of zie ik iets over het hoofd?
                  Dit is zeker geen backup. Verwijder de foto op één disk en op de andere disk zal de foto ook weg zijn... Dit beschermt je dus enkel tegen het defect raken van 1 disk.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Evi Photo Bekijk bericht
                  Ik heb ook nog 1 schijf die via Time Machine backupt op een andere, maar dat systeem vind ik net niet leuk, omdat ik dan niet echt 2 exacte kopies heb van 1 schijf...
                  Of zie ik iets over het hoofd?
                  Geen exacte kopie, dat is waar, maar wel een echte backup waarmee je bestanden die je kwijt raakt wel kan terugzetten, en time machine kan je trouwens zo configureren dat het volledig automatisch gaat, en bv. elk uur een backup genomen wordt.
                  Canon 7D - EF 17-40mm f/4L USM - EF 70-200mm f/4L USM - EF 50mm f/1.8 II - Sigma 50mm f/2.8 DG Macro

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vraag over mirror RAID van 2 disks

                    Ik heb vroeger nog met Raid gewerkt, ben er uiteindelijk vanaf gestapt.
                    Hoe ik een backup zie: één externe schijf via USB waarop alles komt wat ik niet kwijt wil.
                    Die schijf wordt enkel ingeschakeld om een nieuwe backup te nemen, dus de kans dat ze sneuvelt bij bv. een blikseminslag is al een héél stuk kleiner. Uiteraard blijven alle gegevens ook IN de PC opgeslagen.
                    Backup betekent bij mij gewoon kopiëren, mijn backups zijn direct ter beschikking indien nodig.
                    Er zijn waarschijnlijk nog betere systemen denkbaar, maar dit is al héél veilig, gemakkelijk in gebruik en vrij goedkoop.
                    Hopelijk zit er een aan-uit schakelaar op die Lacie externe schijven, want die gasten maken zeer mooie "kaskes", maar durven op zoiets essentieel wel eens besparen.
                    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vraag over mirror RAID van 2 disks

                      Oorspronkelijk geplaatst door Evi Photo Bekijk bericht
                      Ik snap niet goed waarom een aantal onder jullie zeggen dat een mirror raid geen backup is.
                      Omdat een mirror een synchrone kopie is. Een file weghalen op je mirror = file weg op je 2 schijven. Stel dat je een foto aan het bewerken bent en om de een of andere reden is je bestand naar de haaien na het opgeslagen te hebben.
                      Je bestand is op dat moment onleesbaar op beide schijven.
                      Met 2 aparte schijven die bijvoorbeeld 1x per dag/week met elkaar gesynced worden zou je dit kunnen vermijden en je file kunnen terughalen.

                      Mirror is een high availability oplossing, geen disaster recovery oplossing

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vraag over mirror RAID van 2 disks

                        Oorspronkelijk geplaatst door davitch Bekijk bericht
                        Mirror is een high availability oplossing, geen disaster recovery oplossing
                        Dit vat het inderdaad correct samen!
                        --
                        Quidquid latine dictum sit, altum videtur!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vraag over mirror RAID van 2 disks

                          Stel:

                          - Foto's op PC/Mac & Foto's op Lacie Mirror (RAID1) = Backup want dan staan je foto's op 2 afzonderlijke locaties en blijf je data behouden bij het wegnemen van 1 van de 2. Dus in dat opzicht is je RAID1 wel een backup. Verwijder je per ongeluk een foto op je pc/Mac dan bestaat die foto nog steeds op je backup (RAID1) en dien je die gewoon terug te kopiëren van je backup (=Restore).

                          - Foto's enkel op Lacie Mirror (RAID1) = foto's staan wel op 2 disks maar dit is geen Backup enkel fault tolerance/redundancy op hardware gebied. Gaat de ene schijf kapot heb je nog alles op je andere schijf, maar verwijder je per ongeluk een foto, dan is die weg op beide schijven.

                          Trouwens, ik zie niet echt het nut om op je backup een RAID config te zetten. Backup mag traag zijn en moet niet per definitie fault tolerant te zijn. Gaat er een schijf kapot dan vervang je die gewoon en neem je opnieuw een backup.
                          Je hebt meer "winst" met een RAID in je PC/Mac.
                          Bv. RAID 1 voor je operating system. Gaat er een schijf kapot dan kun je verder blijven werken zonder je toestel opnieuw te moeten installeren. Gewoon een nieuwe schijf instoppen en een rebuild/repair doen.

                          Maar, afhankelijk van de implementatie weliswaar, is RAID geen backup.
                          ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vraag over mirror RAID van 2 disks

                            Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                            tja, da's moeilijk om checken zonder info...

                            allereerst kan je nagaan als de raid disk 1T groot is, want als hij 2T groot is dan heb je geen mirror, doch a stripe set... dat zou je snelheid verhogen maar ook je risico

                            een mirror (raid 0) is vooral een goede oplossing om je te beschermen tegen disken die kapot gaan (crash), het is geen backup! die moet je ook hebben...
                            Een raidsysteem levert over 't algemeen een stukje software die de mirror bewaakt en die je daar over inlicht... eens bij lacie gaan kijken...

                            dus de manuele backup niet wissen, doch als backup houden, want anders heb je geen backup... alleen een mirror...
                            Is wel te checken, als je 1 disk uithaalt dan zou je nog steeds je foto's moeten zien en vice versa (nadien wel even mirror herstellen).
                            ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                            Comment

                            Working...
                            X