Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Steeds zo donker...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Steeds zo donker...

    SInds kort bezit ik een Nikon D70s maar mijn foto's zijn de laatste tijd zo donker.
    Bij enkele testen bij dit winterweer zijn ze absoluut niet goed.

    Ik heb geprobeerd met een Nikon prime lens 50mm/1.4 en een Nikon zoom 18/200mm VR. Beide resultaten met deze objectieven zijn niet goed, zelfs via de A of P of M instelling.

    Ik heb de foto's in kwestie op het web geplaatst via http://gallery.me.com/d.demolder#100368.

    De exif info kunnen jullie bekijken via de "info" knop.

    Hebben jullie enkele tips of raad voor me?
    Alles is welkom!
    Le talent n’existe pas. Le talent, c’est d’avoir l’envie de faire quelque chose (Jaques Brel).

  • #2
    Re: Steeds zo donker...

    Jouw testfoto's bestaan voor zowat 80% uit sneeuw, plus een stukje groene haag.
    De lichtmeting gebeurde zeer waarschijnijk op de sneeuw. De lichtmeter in een camera beschouwd het 'wit' van de sneeuw als 'middengrijs'. M.a.w. jouw camera gaat die sneeuw trachten te belichten als was het een (middel)grijze tint. Sneeuwwit is echter 1,5 à 2 stops lichter dan middelgrijs, bijgevolg moet je de waarde die jouw camera aangeeft met 1,5 à 2 stops gaan corrigeren en dus 'overbelichten'.

    Je zou bv. alleen het groen van de haag kunnen meten, die waarde instellen op jouw camera en vervolgens eenzelfde foto nemen als jouw testfoto's. Die zal dan quasi een correcte belichting krijgen. Ik denk dat jouw testfoto 6417 aardig in de goede richting zit.

    Succes.
    Guy
    www.guydewestelinckfotografie.be

    Comment


    • #3
      Re: Steeds zo donker...

      Vind het raar dat je vragen stelt over een probleem maar er geen foto bijplaatst. Je stuurt ons wel door naar... Je krijgt wel een oplossing en hulp aangeboden bij mijn voorganger. Succes.
      Kunst is genieten - genieten is een kunst !

      Comment


      • #4
        Re: Steeds zo donker...

        [Mod]
        Topic verplaatst naar een geschikter forumonderdeel.
        In de Beginnershoek plaats je je eerst foto's ter beoordeling.

        Comment


        • #5
          Re: Steeds zo donker...

          je moet je camera manueel instellen bij sneeuw en je lichtmeter bedriegen door zogezegd 1,5 a 2 stops over te belichten. dus het metertje in je zoeker moet tussen 1 en 2 staan of op 2. Zolang je je autostanden blijft gebruiken zal je dit niet opgelost krijgen.
          Dit komt omdat de lichtmeting gebeurt op een middengrijs maar omdat sneeuw of andere witte onderwerpen helderder zijn, denk je camera dat er teveel licht is .
          Het is nu de moment om dit fenomeen onder de knie te krijgen dus strek je winterjas aan en ga erop uit zou ik zeggen.
          Graag een eerlijke mening.

          Comment


          • #6
            Re: Steeds zo donker...

            Oorspronkelijk geplaatst door Bablo Bekijk bericht
            je moet je camera manueel instellen bij sneeuw ....
            'k zou niet weten waarom ...
            de overbelichting klopt natuurlijk wel ..

            Comment


            • #7
              Re: Steeds zo donker...

              Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
              'k zou niet weten waarom ...
              de overbelichting klopt natuurlijk wel ..
              Zelfs al staat je camera op een automatische stand dan moet je gaan bijregelen in de belichtingscompensatie.......bijregelen is manueel gaan instellen
              perman
              canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

              Comment


              • #8
                Re: Steeds zo donker...

                Oorspronkelijk geplaatst door perman Bekijk bericht
                Zelfs al staat je camera op een automatische stand dan moet je gaan bijregelen in de belichtingscompensatie.......bijregelen is manueel gaan instellen
                OMG .. alle fotografie is in deze optiek "manueel" .. je moet namelijk met de hand uw fototoestel vast nemen ..

                Infinitus est numerus stultorum (Ecc 1:15)

                Comment


                • #9
                  Re: Steeds zo donker...

                  Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                  OMG .. alle fotografie is in deze optiek "manueel" .. je moet namelijk met de hand uw fototoestel vast nemen ..

                  Infinitus est numerus stultorum (Ecc 1:15)
                  teruup, teruup, teruup "ik wil en zal steeds mijn gram halen, bij jou wordt dat zelfs nen kilo, tot in het absurde toe".

                  Uw latijnse uitspraak houdt ook rekening met uw eigen "ego" , of dacht je van jezelf dat je er niet bijhoorde?


                  Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
                  Last edited by perman; 6 december 2010, 11:55.
                  perman
                  canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

                  Comment


                  • #10
                    Re: Steeds zo donker...

                    Oorspronkelijk geplaatst door perman Bekijk bericht
                    teruup, teruup, teruup "ik wil en zal steeds mijn gram halen, bij jou wordt dat zelfs nen kilo, tot in het absurde toe".

                    Uw latijnse uitspraak houdt ook rekening met uw eigen "ego" , of dacht je van jezelf dat je er niet bijhoorde?


                    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
                    solied onderbouwde argumentatie .. als je dom kaatst verwacht dan ook de bal .. .. zelfs al kan je uitspraken niet relativeren
                    nonsense case closed.

                    Comment

                    Working...
                    X