Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Manuele focus of autofocus

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Manuele focus of autofocus

    Ik vraag mij af wat het best is, de manuele focus waarbij je zelf het scherpstelpunt kiest, of de 11-punt autofocus?

    Wat is me ook afvraag bij de autofocus, wordt er soms scherpgesteld op 4 van de 11 punten, maar zijn deze dan alle 4 haarscherp? Als je een lage diafragmawaarde hebt ingesteld en het toestel kiest een scherpstelpunt die staat op een boom die 4 meter afstand staat én het toestel kiest ook een punt dat staat op een persoon die 8 meter ver staat, zijn deze dan allebei scherp?

    alvast bedankt

  • #2
    Re: Manuele focus of autofocus

    Bij de 11-punts AF zal het toestel meerdere scherpstelpunten uitkiezen op delen van het onderwerp die in nagenoeg hetzelfde scherpstelvlak liggen.
    Mijns inziens is het beter om de AF te gebruiken in combinatie met 1 scherpstelpunt wat je zelf selecteert, dan hou je de volledige controle op scherstelpunt en scherptedieptegebied...
    Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

    Comment


    • #3
      Re: Manuele focus of autofocus

      Oorspronkelijk geplaatst door 3zzzie Bekijk bericht
      Ik vraag mij af wat het best is, de manuele focus waarbij je zelf het scherpstelpunt kiest, of de 11-punt autofocus?

      Wat is me ook afvraag bij de autofocus, wordt er soms scherpgesteld op 4 van de 11 punten, maar zijn deze dan alle 4 haarscherp? Als je een lage diafragmawaarde hebt ingesteld en het toestel kiest een scherpstelpunt die staat op een boom die 4 meter afstand staat én het toestel kiest ook een punt dat staat op een persoon die 8 meter ver staat, zijn deze dan allebei scherp?

      alvast bedankt
      Iedere situatie is anders en ook de eis van iedere persoon is anders, dus er is geen beste optie tussen AF en MF. Je moet voor je zelf uitmaken of je manueel wil focussen of automatisch.

      In principe wordt er bij autofocus altijd maar op 1 punt scherpgesteld, automatisch gekozen dan welke van de 11. Dus altijd maar op 1 scherpgesteld. Wat wel kan, als het onderwerp vlak genoeg is, of andere punten even ver zijn, is dat ook die punten mee oplichten, omdat deze ook daardoor scherp zijn, maar het scherpstellen zelf gebeurt altijd op 1 enkel punt.

      Comment


      • #4
        Re: Manuele focus of autofocus

        In de meeste gevallen verkies ik manuele focus, ik heb zelf in dat kader gekozen voor een nieuwe reflex ipv een goede bridge waarop de manuele focus niet zo vlot gaat (trouwens ook de snelheid en kwaliteit is natuurlijk iets beter).
        mvg Guido
        Canon 550D Sigma 17-70/2.8-4 DC Macro OS HSM 55-250IS met extension tube set (3st) van Kenko en 50-1.8 Metz 36AF-4C + Canon S3-IS

        Comment


        • #5
          Re: Manuele focus of autofocus

          ik gebruik haast uitsluitend Manuele focus. dan kies IK waar ik mijn scherpte wil. komt er een fietser of voertuig op mij af (ik hoop niet recht op mij af) dan durf ik wel de auto focus te gebruiken. Die geeft dan meer scherpe beelden dan ik met manuele focus aan kan. De electronica van je toestel (hoe slim ze ook worden) kan alleen maar veronderstellen wat jij wil. Aan jou om te kiezen of je (al dan niet blindelings) meegaat met je toestel of je zelf dingen overneemt.

          Tom
          De gustibus et coloribus non est disputandum
          Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

          Comment


          • #6
            Re: Manuele focus of autofocus

            Ik kies ook zelf mijn scherpstelpunt uit één van de 11.
            Alleen in uitzonderlijke gevallen waar het allemaal heel snel moet gebeuren laat ik het over aan de software van de camera.

            mvg
            Spogy
            Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

            Comment


            • #7
              Re: Manuele focus of autofocus

              Oorspronkelijk geplaatst door 3zzzie Bekijk bericht
              Ik vraag mij af wat het best is, de manuele focus waarbij je zelf het scherpstelpunt kiest, of de 11-punt autofocus?
              Even een misverstandje ophelderen:

              Zelfs al kies je zelf het punt, dan is er geen sprake van manuele focus......

              Comment


              • #8
                Re: Manuele focus of autofocus

                Aanvulling op KeesKanon hierboven.

                Laten we inderdaad deze "discussie" eens beginnen met een goede uitleg van de termen.

                Je hebt autofocus, met andere woorden, de camera bepaalt met één of meerdere scherpstelpunten waar volgens de camera de focus moet liggen. Vandaar auto

                Je hebt manuele focus, de camera kan hooguit aangeven wanneer de camera vindt dat je in focus bent of niet, maar jij als gebruiker bepaalt waar de focus ligt. Dit door te draaien aan de focusring op de lens. Vandaar manueel.


                De situatie, zoals hier door TS omschreven gaat beiden over autofocus. Binnen autofocus zijn er verschillende manieren om deze toe te passen, afhankelijk van de mogelijkheden op de gebruikte camera. Laat ik mijn Nikkon als voorbeeld nemen...aangezien ik die denk te kennen.

                In hoofdzaak heb je twee focusmogelijkheden. Single focus (Af-S) en Continu focus. (Af-C).
                Bij single focus stelt de camera één keer scherp op het actieve scherpstelpunt. Waneer de camera aangeeft scherpgesteld te hebben kan afgedrukt worden.
                Bij Continu Focus blijft de camera continu scherpstellen op het geselecteerde punt. Met andere woorden, als je onderwerp beweegt richting of vanaf de camera, dan zal in deze modus het scherpstelpunt continu op je onderwerp worden gehouden, zodat je onderwerpen in beweging vast kunt leggen.

                Daarnaast hebben camera's meerdere scherpstelpunten. Bij Nikkon (maar ook bij andere merken) kun je hier verschillende keuzes in maken.

                Keuze 1: De camera mag één scherpstelpunt gebruiken. Ik selecteer handmatig welk scherpstelpunt dit is. Of de camera nu in AF-S of AF-C staat, enkel dit scherpstelpunt wordt gebruikt. Bij AF-S, welke voor (redelijk) statische onderwerpen wordt gebruikt is het meestal het beste één scherpstelpunt te kiezen en de camera te verplichten enkel dit scherpstelpunt te gebruiken.

                Keuze 2: De camera mag een aantal omliggende scherpstelpunten gebruiken van het scherpstelpunt dat ik kies. Ik kan zelf bepalen hoeveel omringende punten dit zijn. Deze keuze is bijvoorbeeld handig bij een (in de zoeker) klein en snel (onberekenbaar) bewegend onderwerp. Ik geef dus aan met het geselecteerde scherpstelpunt welk onderwerp ik aan het volgen ben. Mocht ik net iets teveel "trillen" waardoor het scherpstelpunt net naast het onderwerp zit, dan zal de camera dit "opmerken" en een naastliggend scherpstelpunt gebruiken. (Let wel...de camera kan hier ook "foute keuzes" in maken).

                Keuze 3: Ik laat de camera kiezen welk scherpstelpunt gebruikt moet worden. De camera kiest aan de hand van het beeld op de AF-sensor (in je zoeker) waar volgens de electronica in je camera het scherpstelpunt zou moeten liggen. Dit hoeft niet altijd de juiste te zijn. Probeer ik een vliegende vogel vast te leggen, dan kan dit een prima methode zijn, immers...de vogel, met als "achtergrond" de lucht is het enige voorwerp dat gevolg kan worden door de camera. Vliegen er meerdere vogels...dan is er een risico dat de camera de verkeerde vogel kiest om op scherp te stellen. De camera kan nog niet voor je denken namelijk. Er is wel altijd maar één scherpstelpunt waarop de camera kan scherpstellen...of anders gezegd...er is maar 1 vlak in je foto waarop scherpgesteld kan worden, je lens ken niet op twee verschillende plekken scherpstellen...daarvoor zou je twee of meerdere lenzen tegelijkertijd moeten monteren, wat op elke spiegelreflex die ik ken onmogelijk is.

                Dus...wat weten we nu? Manueel focussen heeft niets te maken met scherpstelpunten en scherpstelpunten kunnen op verschillende manieren gebruikt worden...heel concreet betekend dit op jouw vragen...:

                Ik vraag mij af wat het best is, de manuele focus waarbij je zelf het scherpstelpunt kiest, of de 11-punt autofocus?

                Er is hier geen sprake van manuele focus, maar verschillende manieren van autofocus

                Wat is me ook afvraag bij de autofocus, wordt er soms scherpgesteld op 4 van de 11 punten, maar zijn deze dan alle 4 haarscherp? Als je een lage diafragmawaarde hebt ingesteld en het toestel kiest een scherpstelpunt die staat op een boom die 4 meter afstand staat én het toestel kiest ook een punt dat staat op een persoon die 8 meter ver staat, zijn deze dan allebei scherp?

                Als beide binnen het scherptegebied liggen kunnen ze beide scherp zijn, maar uitgaande van een zeer beperkte scherptediepte zal er één van de twee scherp zijn...degene waar daadwerkelijk op gefocussed is. Op 4 meter zal je scherptediepte echter vaak al niet zo heel beperkt meer zijn. Het is overigens een "hoge waarde" voor je diafragma. Een groot diafragma is bijvoorbeeld f1.4 een klein diafragma is bijvoorbeeld f22...bij f22 is er grote kans dat beiden scherp zijn. Bij f1.4 zal de kans kleiner zijn.
                Het is de lens die scherpstelt, de camera verteld de lens enkel op welk punt. een lens kan meer op één vlak scherpstellen...vandaar mijn uitleg hierboven.
                Mijn objectieven zijn all round...

                Comment


                • #9
                  Re: Manuele focus of autofocus

                  Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
                  ik gebruik haast uitsluitend Manuele focus. dan kies IK waar ik mijn scherpte wil. komt er een fietser of voertuig op mij af (ik hoop niet recht op mij af) dan durf ik wel de auto focus te gebruiken. Die geeft dan meer scherpe beelden dan ik met manuele focus aan kan. De electronica van je toestel (hoe slim ze ook worden) kan alleen maar veronderstellen wat jij wil.
                  Lukt het jouw een auto met 120km/h te tracken door het beeld, dus blijven scherpstellen en dan niet op dezelfde plaats op het matglas houden. en dan ook nog 5fps te maken? Als je dat kan, begin ik het tegeloven.

                  Je staat nl versteld wat de AF, met de goede instellingen, voor elkaar krijgt.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Manuele focus of autofocus

                    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Lukt het jouw een auto met 120km/h te tracken door het beeld, dus blijven scherpstellen en dan niet op dezelfde plaats op het matglas houden. en dan ook nog 5fps te maken? Als je dat kan, begin ik het tegeloven.

                    Je staat nl versteld wat de AF, met de goede instellingen, voor elkaar krijgt.
                    mijn eigen quote:
                    Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
                    ik gebruik haast uitsluitend Manuele focus. dan kies IK waar ik mijn scherpte wil. komt er een fietser of voertuig op mij af (ik hoop niet recht op mij af) dan durf ik wel de auto focus te gebruiken. Die geeft dan meer scherpe beelden dan ik met manuele focus aan kan. De electronica van je toestel (hoe slim ze ook worden) kan alleen maar veronderstellen wat jij wil.



                    daarom dat er ook bij staat "komt er een auto of een fietser op mij af dan zal ik de AF gebruiken..."
                    Last edited by TomStr; 1 december 2010, 14:15. Reden: Quote
                    De gustibus et coloribus non est disputandum
                    Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                    Comment


                    • #11
                      Re: Manuele focus of autofocus

                      Toch kan ik met het selecteren van het juiste scherpstelpunt...en/of herkaderen deze electronica prima gebruiken om te doen wat ik wil. Die electronica ziet namelijk beter dan dat ik dat kan...

                      Ik gebruik eigenlijk bijna uitsluitend AF. Ook bij statische protretten...als de boel scherp is...dan is het scherp. (maar zo te zien werk jij vrijwel uitsluitend analoog? Dan heb je waarschijnlijk ook beter matglas voor MF)
                      Mijn objectieven zijn all round...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Manuele focus of autofocus

                        yep, enkel analoog (ik weiger te veranderen ) mijn matglas goed? ik weet het niet, ik heb niet zo veel vergelijkingsmateriaal. Maar als ik het scherp zie op mijn matglas is het bij mij in elk geval ook scherp. en nikon heeft grote en heldere zoekerglazen. Dus daar ben ik tevreden over.
                        Soms durft de AF ook eens wat trager te zijn dan wat ik wil (de toestellen zijn niet van de jongste generatie he...) dus blijf ik vaak hangen bij MF.
                        Of bij bewegende, te voorspellen objecten (fietsers die een bocht doorkomen, voertuigen die je verwacht...) stel ik eerst scherp op de plek waar ik de dingen verwacht (op de straataflijning, verlichtingspaal, nadar's...) en dan moet ik maar wachten op het onderwerp om op mijn scherpte te komen en klik wel niet op F2.8 natuurlijk...

                        Tom
                        De gustibus et coloribus non est disputandum
                        Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                        Comment

                        Working...
                        X