Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

autofocus Sony alpha 330

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • autofocus Sony alpha 330

    Begin dit jaar kocht ik de Sony alpha 330 maar ik heb echt erg veel problemen met de autofocus... ik vind het ook een raar systeem van autofocus. Ik gebruik vaak de stand "auto" of de stand "beweging" maar met dit toestel is het mij nog niet gelukt om een deftige snelle beweging mooi vast te leggen, alles is onscherp dan.

    Mijn vader had destijds de alpha 100 en die heb ik eens geleend van hem en toen had ik prachtige bewegingsfoto's van mijn honden maar met mijn 330 lukt het dus niet.

    Ook als ik gewoon foto's wil maken van een dier dan doet hij vaak een hele rare scherpstelling, bijvoorbeeld op de poot van het dier of zo en niet op de kop zoals ik dat wil (om maar een voorbeeld te geven)

    Wie heeft er voor mij goeie raad zodat ik eindelijk eens deftige foto's kan maken met dit apparaat... met mijn vorig toestel kon ik hele mooie foto's maken maar deze autofocus daar wordt ik horendol van... en ik kocht net die 330 om nog betere foto's te kunnen maken...

  • #2
    Re: autofocus Sony alpha 330

    Ik ken de a330 zelf niet, maar als ik jou was, zou ik de handleiding eens grondig doornemen.
    In het algemeen: hoe meer je op "automatisch" werkt, hoe meer het toestel voor jou kiest, en niet noodzakelijk in jouw voordeel.

    Het belangrijkste lijkt me al dat je een instelling kiest die je toelaat zelf het scherpstelpunt te bepalen (centraal, of andere keuze, maar in elk geval niet random volgens de goesting van de camera).
    Als je het "S"-programma kiest, en dan bv. 1/250 of 1/500, dan zit je voor de meeste beweging wel goed en moet je het scherpstelpunt zelf kunnen instellen.

    Voor het overige: post eens een "mislukte" foto met de EXIG-gegevens (ingestelde waarden voor iso, sluitersnelheid, f/waarde...). Dat maakt het gemakkelijker te bepalen waar er eventueel nog iets schort.

    Hoe dan ook, elke dslr is in staat in redelijke mate sportfoto's te maken, ook al zijn ze er niet allemaal speciaal voor gebouwd. Voor een a330 is dat niet anders.
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

    Comment


    • #3
      Re: autofocus Sony alpha 330

      Oorspronkelijk geplaatst door Bonnie Bekijk bericht
      Ook als ik gewoon foto's wil maken van een dier dan doet hij vaak een hele rare scherpstelling, bijvoorbeeld op de poot van het dier of zo en niet op de kop zoals ik dat wil (om maar een voorbeeld te geven).
      En hoe moet de camera het verschil tussen een poot of kop weten? Dus niet de camera een scherpstelpunt laten kiezen, maar zelf één kiezen en dat op de ogen van de hond richten, scherpstellen en afdrukken.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: autofocus Sony alpha 330

        Je moet luid en duidelijk zeggen tegen je toestel: IK WIL DE KOP SCHERP...


        On topic: Misschien staat er een instelling verkeerd; verkeerde scherpstelpunt geselecteerd.

        Of misschien is het te donker.


        Algemene regel: Oefening baart kunst!!
        "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
        500px

        Comment


        • #5
          Re: autofocus Sony alpha 330

          blijkbaar kan je in die programma's de autofocus niet kiezen en doe het toestel het altijd automatisch

          ik ga eens proberen met het programma S

          Ik heb al heel wat ervaring met fotograferen maar mijn vorige toestellen waren blijkbaar toch net iets handiger wat autofocus betreft... nog nooit een toestel gehad waar ik in de auto functie de autofocus niet zelf kon instellen...

          Comment


          • #6
            Re: autofocus Sony alpha 330

            Oorspronkelijk geplaatst door Bonnie Bekijk bericht
            blijkbaar kan je in die programma's de autofocus niet kiezen en doe het toestel het altijd automatisch

            ik ga eens proberen met het programma S

            Ik heb al heel wat ervaring met fotograferen maar mijn vorige toestellen waren blijkbaar toch net iets handiger wat autofocus betreft... nog nooit een toestel gehad waar ik in de auto functie de autofocus niet zelf kon instellen...
            toch logisch dat je in 'Auto' niets kunt instellen
            zoals reeds gezegd: hoe kan het toestel nu weten of er een poot of een neus scherp moet staan ???
            probeer om te beginnen eens P -dat is hetzelfde als Auto maar met de mogelijkheid om enkele zaken toch zelf in te stellen- en ga dan via Fn naar AF-gebied: kies nu centrum gericht, als jouw voorwerp doorgaans in het midden staat, of beter: lokaal, en kies dan telkens het juiste scherpstelpunt met de cursor
            en zet de AF op AF-C of AF-A
            Sony α450[/B] ~ 50 F1.4 ~ 85 F2.8 ~ 16-80 F3.5-4.5 ZA ~ 70-300 F4.5-5.6 G ~ Minolta 70-210 F3.5-4.5 | HVL-F20AM ~ HVL-F58AM | FDA-ME1AM ~ STP-GB1AM ~ MC protector VF-62MPAM ~ e.a. te koop

            Comment


            • #7
              Re: autofocus Sony alpha 330

              Oorspronkelijk geplaatst door Bonnie Bekijk bericht
              ... nog nooit een toestel gehad waar ik in de auto functie de autofocus niet zelf kon instellen...
              Daarom noemt het ook AUTO-stand.. Het toestel kiest automatich alle instellingen.

              Doe zoals Sony63 zegt, werk in de P stand. Zelfde als de AUTO, maar hier kun je zelf instellingen aanpassen.
              "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
              500px

              Comment


              • #8
                Re: autofocus Sony alpha 330

                lees deze post van Jeroen.k eens: die geeft heel duidelijk aan hoe een en ander in zijn werk gaat
                Sony α450[/B] ~ 50 F1.4 ~ 85 F2.8 ~ 16-80 F3.5-4.5 ZA ~ 70-300 F4.5-5.6 G ~ Minolta 70-210 F3.5-4.5 | HVL-F20AM ~ HVL-F58AM | FDA-ME1AM ~ STP-GB1AM ~ MC protector VF-62MPAM ~ e.a. te koop

                Comment

                Working...
                X