Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D3100 (Nieuw) of D90 (Tweedehands)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D3100 (Nieuw) of D90 (Tweedehands)

    Ik kreeg enige tijd geleden van een vriend de volgende vraag:

    Wij vertrekken in januari naar Afrika en ik zou graag mooie foto's kunnen nemen en van ver beesten kunnen fotograferen. Welke spiegelreflex raad jij aan? Het budget is 700 EUR.

    Omdat ik zelf met Nikon werk, blijf ik uiteraard in dat semgent. En gelet op zijn budget adviseerde ik een tweedehands D90-Body en een nieuwe of tweedehands lens 18-55 en 70-300.

    Nu blijft hijzelf maar terugkomen op een nieuwe D3100, met kitlenzen ( Nikon AF-S DX 18-55 F 3,5 - 5,6 en Sigma 70-300 F4 - 5.6).

    Ik ken de D3100 niet maar wat ik wel weet is dat deze body voor mij alvast niet lekker in de hand ligt, dus zou ikzelf sowieso voor een tweedehands D90 gaan en vooral zou ik ook uitkijken naar betere lenzen ... maar is dat ook een waardevol advies of is de D3100 met voormelde kitlenzen een aanvaarbaar alternatief?

    Bedankt voor de opmerkingen ...

    Mono

  • #2
    Re: Nikon D3100 (Nieuw) of D90 (Tweedehands)

    Je hebt zelf al aangegeven dat je onderbewust voor een d90 gaat... Hou er wel erg in dat je een 300mm amper mee uit de hand kan schieten. Je hebt dan toch minimaal een 1poot nodig.
    Groeten Remco.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D3100 (Nieuw) of D90 (Tweedehands)

      Waarom hou je het niet bij 1 forum naam en 1 topic?
      Groeten Remco.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D3100 (Nieuw) of D90 (Tweedehands)

        Oorspronkelijk geplaatst door Remco_RC Bekijk bericht
        Waarom hou je het niet bij 1 forum naam en 1 topic?
        Hoe bedoelt u? (Mono is uiteraard gewoon een afkorting, is dat zo storend?)

        Verder heb ik ook al meegegeven dat een statief noodzakelijk zal zijn.

        Verder is mijn vraag eerder. Is het aanraden van een tweedehands D90 met idem lenzen verdedigbaar? Of is een nieuwe D3100 een waardig alternatief?

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D3100 (Nieuw) of D90 (Tweedehands)

          Oorspronkelijk geplaatst door Remco_RC Bekijk bericht
          Je hebt zelf al aangegeven dat je onderbewust voor een d90 gaat... Hou er wel erg in dat je een 300mm amper mee uit de hand kan schieten. Je hebt dan toch minimaal een 1poot nodig.
          Met de 70 300 VR kun je prima uit de hand werken hoor...helemaal in Afrika, waar toch al behoorlijk zonlicht is.
          Mijn objectieven zijn all round...

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D3100 (Nieuw) of D90 (Tweedehands)

            Ga voor de D90 en 18-105VR+70-300VR ge zult er geen seconde spijt van hebben.

            Grtz

            Templar
            D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
            Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D3100 (Nieuw) of D90 (Tweedehands)

              Zou pers. sowieso voor de D90 opteren vanwege de beter bodysealing, kan beter tegen wat vocht(tige lucht) en stof dan de instap D3100
              Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

              BD1614BE

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D3100 (Nieuw) of D90 (Tweedehands)

                Ik zou je vriend even vragen, waarom hij steeds terug komt op de D3100?
                - Mss vindt hij de D90 te groot?
                - Mss wil hij ook gaan filmen met z'n dslr?
                - Mss is hij helemaal weg van de helpfunctie van de D3100?

                Er zijn voor beiden wel wat voor- en nadelen te bedenken. Even Googlen en je vindt talrijke vergelijkingen tss de twee.

                Zijn foto's zullen waarschijnlijk niet beter zijn als hij de één of de ander kiest. Het is allemaal een beetje afhankelijk van je persoonlijke voorkeuren.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D3100 (Nieuw) of D90 (Tweedehands)

                  Oorspronkelijk geplaatst door invictus66 Bekijk bericht
                  Ik zou je vriend even vragen, waarom hij steeds terug komt op de D3100?
                  - Mss vindt hij de D90 te groot?
                  - Mss wil hij ook gaan filmen met z'n dslr?
                  - Mss is hij helemaal weg van de helpfunctie van de D3100?

                  Er zijn voor beiden wel wat voor- en nadelen te bedenken. Even Googlen en je vindt talrijke vergelijkingen tss de twee.

                  Zijn foto's zullen waarschijnlijk niet beter zijn als hij de één of de ander kiest. Het is allemaal een beetje afhankelijk van je persoonlijke voorkeuren.
                  Ik denk dat het 'tweedehands' hem wat afschrikt. Er zou wel eens zand in 'de lens' kunnen zitten ...

                  Hij heeft de beide body's vastgehad en vond zelf dat de D90 beter in hand lag ... maar ja hij gelooft nog niet in de ergonomie van de body. Het is en blijft inderdaad een groot ding als je de overstap maakt van een compactcameratje.

                  Hoewel ik denk dat de D90 beter is dan de D3100, zal het kwaliteitsverschil van de foto's niet groot zijn als hij bij kitlenzen blijft ... vandaar dat ik ook suggereerde om uit te kijken naar iets beter glas.

                  Eigenlijk is de prijs heel belangrijk ... 700 EUR ... en voor dat bedrag heeft hij een kant en klaar pakketje, zijnde een D3100 en twee lenzen ... maar ik ben, misschien geheel onterecht, niet overtuigd van de kwaliteit van dat pakket. (De body voelt plastiekerig aan en breekbaar aan. M.i. niet ideaal op een reis door Afrika).

                  Bedankt voor jullie reacties ...

                  Mono.

                  (En nu merk ik pas dat hijzelf reeds een topic is begonnen. Waarvoor mijn excuus ...)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D3100 (Nieuw) of D90 (Tweedehands)

                    Ik zou je vriend even vragen, waarom hij steeds terug komt op de D3100?
                    Mss vindt hij de D90 te groot?
                    - Mss wil hij ook gaan filmen met z'n dslr?
                    Met de D90 kan je ook filmen he , ik zou zeker voor de D90 kiezen eventueel nieuw heeft ie nog 100 euro over om tweedehands een lens erbij te nemen, daar kan je zeker mee een 70-300 kopen geen VR natuurlijk, de sigma 70-300 nieuw 99 euro, dus heeft ie wel voor 700 euro een nieuwe D90 en nieuw objectief
                    Last edited by koen1950; 29 november 2010, 18:20.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D3100 (Nieuw) of D90 (Tweedehands)

                      dag Mono , dag vreemde mensen ...

                      De vriend waar Mono naar verwijst ben ikzelf (Wim) en had zelf reeds een topic geplaats onder de noemer safari ( http://forum.belgiumdigital.com/f9/s...ml#post2913058 ) met als user Higgins. Soit. Om niet naast elkaar de discuteren hierbij even mijn toelichting...

                      De ergonomie van D90 body en de materiaalkeuze hiervan zijn op het eerste zicht beter als het Nikon3100 toestel. Het prijsverschil (nieuw) bedraagt 166 euro in de winkel. (konijnenberg) Mag ik besluiten dat de kwaliteit van foto's voor bijde toestellen in zeker zin gelijk zijn voor een amateur - beginner als ik ? Verder dacht ik dat het instapmodel D3100 gebruiksvriendelijker is ten opzicht van de D90. Dus de meerprijs van 166€ lijkt mij in dit geval niet echt noodzakelijk als mijn visie correct is natuurlijk.

                      Wat de lenzen betreft
                      ik dacht indd aan de Nikon AF-S DX 18-55 F 3,5 - 5,6 en Sigma 70-300 F4 - 5.6 lens

                      70-300 nieuw :170 euro en de standaarlens 18-55 nieuw 80 euro
                      enfin.. dit alles kost een 800 nieuw wat nog net aanvaardbaar moet zijn.

                      ik verwacht wel een stabilisatie in de lens voor deze prijzen.
                      (wat is het verschil nu juist met een 55-300 lens ? want dan zit ik eigenlijk in volgend aanbod http://www.grobet.be/index.php?page=...mid=35&lang=nl wel voor 880

                      zucht



                      wa is jullie gedacht ?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D3100 (Nieuw) of D90 (Tweedehands)

                        Sorry kwil nie al te grof zijn ma de 3100 is in mijn ogen toch serieuze brol zun.
                        De D90 is al heel ander kaliber.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D3100 (Nieuw) of D90 (Tweedehands)

                          Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                          Sorry kwil nie al te grof zijn ma de 3100 is in mijn ogen toch serieuze brol zun.
                          Dat is wel heel overdreven. Mijn d80 is slechter van kwaliteit, moet ik die dan maar weggooien?
                          Groeten Remco.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D3100 (Nieuw) of D90 (Tweedehands)

                            Beide bodies voldoen aan je eisen
                            Op safari moet je altijd voorzichtig zijn voor het stof, de D90 zal wel iets beter zijn met zijn sealing. Maar je zal toch moeten van lens wisselen, dus thuis wat oefenen zodat het vlot gaat.

                            Het objectief is veel belangrijker voor scherpe en mooie (bokeh, kleuren) foto's dan de body. Dus koop tenminste een redelijk degelijke tele voor je safari, de AF-S 70-300 VR zou een goede keuze zijn, zonder je spaarvarken dood te doen.

                            En de dooddoener, in Afrika is er toch licht genoeg : forget it. Safaris gebeuren enkele uren na zonsopgang en voor zonsondergang. Er hangen daar soms ook dikke regenwolken.
                            BD0497BE : Nikon body + glas
                            www.RudyVerrijt.info

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D3100 (Nieuw) of D90 (Tweedehands)

                              ik dacht indd aan de Nikon AF-S DX 18-55 F 3,5 - 5,6 en Sigma 70-300 F4 - 5.6 lens

                              70-300 nieuw :170 euro en de standaarlens 18-55 nieuw 80 euro
                              De 18-55 hmmm... ok is goede kitlens, deze versie heeft wel geen VR maar is niet nodig op zulk een kleine zoomlens.

                              De 70-300 van Sigma die je aangeeft, heeft die OS ? (OS = Otische Stabilisatie en is idem als VR; Vibratie Reductie) Lijkt me wat vreemd voor 170 €

                              Zou toch aanraden de 70-300 AFS VR van Nikon zelf te nemen, de meerprijs dubbel en dik waard
                              Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

                              BD1614BE

                              Comment

                              Working...
                              X