Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[How To]Avond/nachtfoto's met mensen in fluo-pakjes (politie bvb)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [How To]Avond/nachtfoto's met mensen in fluo-pakjes (politie bvb)

    Beste,

    Voor Drive Up Safety (DUS, een verkeersveiligheidsorganisatie voor jongeren) ga ik elk jaar op pad met de lokale en federale politie om de personen die een negatieve alcoholtest afleggen te belonen met een partypakket. Dus zeker nu de WODKA acties opnieuw begonnen zijn, zijn wij zeker van de partij!

    Tijdens onze eerste actie van dit jaar (dit weekend te Leuven) heb ik mijn fototoestel meegenomen om wat sfeerbeelden te nemen (altijd handig voor bvb folders, actiemappen, persmappen, informatie naar de overheid toe, ...). Met wat prutsen aan de instellingen heb ik "vrij" goede foto's kunnen nemen, doch graag zou ik weten wat de goede of meest perfecte instellingen zijn voor het volgende decor:

    - Politiemensen over het algemeen in het blauw, fluo-jasje (oranje) met de nodige fluostriping)
    - hele hordes auto's die in de wachtrij staan om te blazen (met lichten meestal aan)
    - DUS-mensen met fluojas + fluorescente strepen

    Probleem is dat indien ik alles automatisch doe, de flits zo krachtig gaat dat je alleen de fluo-strepen ziet, en de foto voor de rest zwart is. Als ik mijn sluitertijd hoger zet heb ik dan weer van onscherpe foto's van mensen die juist bewegen (vanop statief) wat dus ook niet ideaal is. Mijn ISO-waarden heb ik verhoogd tot op 800. Mijn ervaring leert mij namelijk dat als ik 1600 neem, ik last heb van korrelige foto's.

    Het gereedschap:
    - Toestel : Sony A330
    - Objectief : Sony 18-55mm F3.5 5.6
    - Objectief : Sony 55-200mm F4-5.6
    - Objectief : Sony 75-300mm F4.5 5.6
    - Objectief : Sony 50mm F1.8 DT
    - Flitser : Sony HVL-F42AM met Tumax OD-T2W Groothoek Diffusor

    Indien gewenst kan ik enkele foto's plaatsen (met bijhorende informatie) over foto's die vrij goed gelukt zijn, en totaal mislukte foto's). Meeste foto's heb ik genomen op ISO800, 50mm F1.8 objectief en variabele sluitertijden (met TTL meting van flits.

    Ideeën en tips altijd welkom, er volgen immers nog genoeg acties!

    Kris
    Sony Alpha 330 - 18/55mm (f3.5-5.6) - 55/200mm (f4.0-5.6) - 75/300mm (f4.5-5.6) - 18/70mm (f3.5-5.6) - 50mm (f1.8)

  • #2
    Re: [How To]Avond/nachtfoto's met mensen in fluo-pakjes (politie bvb)

    Diffuser (of veel wit papier) voor de flitser zetten om het licht minder hard te krijgen. Of zelfs flitser omhoog draaien en een bounce card gebruiken?

    Comment


    • #3
      Re: [How To]Avond/nachtfoto's met mensen in fluo-pakjes (politie bvb)

      Oorspronkelijk geplaatst door Kammie Bekijk bericht
      Diffuser (of veel wit papier) voor de flitser zetten om het licht minder hard te krijgen. Of zelfs flitser omhoog draaien en een bounce card gebruiken?
      Diffusor gebruik ik reeds (zie uitrusting ), een bounce card is deze middag op aanraden van iemand besteld bij konijnenberg. Met name :

      - Honl Voordeelset (http://www.fotokonijnenberg.be/produ...ordeelset.html) bestaande uit Honl Photo Speed Strap (http://www.fotokonijnenberg.be/produ...eed-strap.html), Honl Photo Color Correct Filter Gel Kit (http://www.fotokonijnenberg.be/produ...r-gel-kit.html) en Honl Photo Speed Gobo/Bounce Card (http://www.fotokonijnenberg.be/produ...unce-card.html). Bij deze bestelling ook maar meteen de Honl Photo Gel Filter Kit-Color Effects toegevoegd (http://www.fotokonijnenberg.be/produ...r-effects.html).

      Volgens Konijnenberg zou deze perfect moeten passen op mijn flitser mbv de Honl Photo Speed Strap die bij het voordeelset geleverd is...

      Indien ik de flitser omhoog draai (hoek van 45 graden) komen de uniformen mooi uit, maar niet de personen zelf. Alsof rechtstreeks flitsen de enige oplossing was...
      Sony Alpha 330 - 18/55mm (f3.5-5.6) - 55/200mm (f4.0-5.6) - 75/300mm (f4.5-5.6) - 18/70mm (f3.5-5.6) - 50mm (f1.8)

      Comment


      • #4
        Re: [How To]Avond/nachtfoto's met mensen in fluo-pakjes (politie bvb)

        denk dat je in het verkeerde forumonderdeel zit!

        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: [How To]Avond/nachtfoto's met mensen in fluo-pakjes (politie bvb)

          Dit leek mij het meest passende forumonderdeel. Uiteraard mocht dit zo zijn, dan kunnen mods dit altijd verplaatsen.
          Sony Alpha 330 - 18/55mm (f3.5-5.6) - 55/200mm (f4.0-5.6) - 75/300mm (f4.5-5.6) - 18/70mm (f3.5-5.6) - 50mm (f1.8)

          Comment


          • #6
            Re: [How To]Avond/nachtfoto's met mensen in fluo-pakjes (politie bvb)

            [Mod-LesC]Omdat de Beginnershoek bedoeld is voor het tonen van je eerste foto's, heb ik deze topic verplaatst naar Tips & Trucs, waar het wellicht de nodige aandacht zal krijgen.[/Mod]
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: [How To]Avond/nachtfoto's met mensen in fluo-pakjes (politie bvb)

              In de buitenlucht kan ik me niet voorstellen dat een diffuser (of bouncen) helpt; volgens mij gaat het alleen meer batterijen verbruiken doordat een deel van je flitslicht naar de sterren vliegt.

              ik zou zeggen: probeer de koplampen van de auto's als extra lichtbron te gebruiken.
              Moest het mogelijk zijn om je flits draadloos te bedienen dan kan dat ook helpen ivm reflecties.
              Verder misschien toch eens zien wat er gebeurt als je naar ISO 1600 of hoger gaat: beter de actie bevroren dan ruisvrije maar bewogen foto's

              Wat misschien ook sfeer zou kunnen geven is lange belichtingstijden zoals 5-10 seconden zodat de personen verdwijnen maar de auto's en lichten nog zichtbaar zijn?

              Verder reikt mijn fotografische kennis niet
              Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens :)
              Flickr album Homepage

              Comment


              • #8
                Re: [How To]Avond/nachtfoto's met mensen in fluo-pakjes (politie bvb)

                Gebruik maken van BKT en belichtingscompensatie op bv + 1
                Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

                BD1614BE

                Comment


                • #9
                  Re: [How To]Avond/nachtfoto's met mensen in fluo-pakjes (politie bvb)

                  Oorspronkelijk geplaatst door Krisken Bekijk bericht
                  - Politiemensen over het algemeen in het blauw, fluo-jasje (oranje) met de nodige fluostriping)
                  - hele hordes auto's die in de wachtrij staan om te blazen (met lichten meestal aan)
                  - DUS-mensen met fluojas + fluorescente strepen
                  Dat laatste 2 tips zijn geweldige tips voor het bovenstaande onderwerp!
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: [How To]Avond/nachtfoto's met mensen in fluo-pakjes (politie bvb)

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tootsie Bekijk bericht
                    Gebruik maken van BKT en belichtingscompensatie op bv + 1
                    Wat is BKT juist? Vanavond ga ik eens zien dat het geeft met een bouncer (zie wat ik kocht bij konijnenberg) en zal de resultaten hiervan hier neerzetten. Ook met de belichtingscompensatie zal ik eens spelen, alsook met ISO op 1600 (hoewel ik vrees dat er dan vrij veel ruis zal zijn in de foto).

                    Mijn Sony flitser kan inderdaad draadloos flitsen. Gewoon ergens zetten met de bouncer/diffuser erop dan?
                    Sony Alpha 330 - 18/55mm (f3.5-5.6) - 55/200mm (f4.0-5.6) - 75/300mm (f4.5-5.6) - 18/70mm (f3.5-5.6) - 50mm (f1.8)

                    Comment

                    Working...
                    X