Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

safari

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • safari

    Voor een avontuurlijke rondreis per jeep in Oeganda zoek ik mij een degelijke camera + lens aan te kopen. Omdat we vanuit deze jeep onze beelden zullen moeten schieten verwacht ik van de camera enkele waardevolle vereisten.

    van de lens verwacht ik beslist voldoende zoom, stabilisatie, lichtsterkte & scherpte
    Het toestel moet snel reageren, gebruiksvriendelijk zijn en mogelijkheid bieden voor verschillende objectieven aan te koppelen en goed in de hand liggen.

    Wat research leert mij dat de volgende camera's gesuggereerd worden
    Nikon D3100 body
    canon EOS 500D

    voor de lenzen dacht ik de standaardlens 18-55 VR en de 70-300

    Het budget voor body + 2 lenzen is rond de 700 euro

    De camera moet een investering zijn voor grote reizen en amateurfotografie in het dagelijks leven maar het is niet echt de bedoeling om beeldbewerking of professionele beelden mee te schieten. Het betreft dus geen gepassioneerde aankoop maar verwacht er wel ergens de ruimte voor natuurlijk.

    Moesten jullie denken dat het budget hiervoor te beperkt is overweeg ik eventuele suggesties tweedehands aan te kopen.
    Graag jullie mening over de body en lensen hierboven en eventuele alternatieven zijn natuurlijk heel welkom.

    Het betreft mijn eerste camera dus heb er helemaal niet veel kennis over.
    thx


    Wim

  • #2
    Re: safari

    Wel, lichtsterkte heeft niks te maken met de camerabody maar alles met de lenzen. Een lichtsterke tele(zoom) kan en zal meer kosten als de body dus toch opletten met wat je vraagt
    De, de Canon 500D is eigenlijk geen vergelijk met de Nikon D3100. Daarvoor zou ik toch de tweedehandsmarkt gaan afschuimen naar een D90.
    Een niet te onderschatten fenomeen bij safari's is het stof die er hangt. Reflexcamera's en stof/zand zijn aartsvijanden dus wisselen van lenzen doe je toch maar beter niet tijdens de rit.

    Nu weet ik niet wat je precies wil schieten op de safari. Gaat het hem om grote dieren of vogels? Voor vogels zal 300mm wel heel krap worden. Kijk terug even op diezelfde tweedehandsmarkt naar een 80-400 VR lens maar het is utopisch te denken dat je met 750 euro grote sprongen zal maken.
    Veel hangt af van de kwaliteit die je wil zien en je kennis ter zake (nog belangrijker dan al het gear dat je hebt). Zomaar een reflex kopen en denken er prima foto's mee te maken is een verkeerde ingesteldheid.
    Misschien is het te overwegen om voor deze ene keer een schitterend bridge toestel te kopen die helemala geen 750 euro kost.
    O ja, denk aan de verborgen kosten zoals er zijn: geheugenkaartjes, 2de en ev. 3de batterij, tas en mss een degelijk statief.

    Comment


    • #3
      Re: safari

      Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
      Misschien is het te overwegen om voor deze ene keer een schitterend bridge toestel te kopen die helemala geen 750 euro kost.
      O ja, denk aan de verborgen kosten zoals er zijn: geheugenkaartjes, 2de en ev. 3de batterij, tas en mss een degelijk statief.
      Helemaal mee eens maar als je dan toch voor een dslr gaat kijk dan eens op de 2e hands markt naar een Nikon D200 of 300.
      Voordeel is dat ze, letterlijk, tegen een flinke stoot kunnen vanwege de magnesium body en behoorlijk beschermd zijn tegen spatwater en stof en dat is bij dit soort avontuurlijke reizen toch een groot pluspunt.
      Of je die, inclusief een behoorlijk objectief, voor je budget gaat vinden is twijfelachtig maar niet geschoten is altijd mis.

      Groeten, Bert
      Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
      www.bertofotografie.be

      Comment


      • #4
        Re: safari

        Doe één avontuurlijke reis minder op 5 jaar en je kan een degelijk toestel met goede lenzen aanschaffen waar je jarenlang heel veel plezier aan kan beleven .Het merk moet je zelf kiezen .Eens dat gedaan zal je hier veel info krijgen over de toestellen en de lenzen.Ik wil niet zeggen dat je geen reizen mag maken , maar van degelijk fotomateriaal kan je alleen maar plezier hebben zeker in stoffige of natte omgeving .( en heel veel foto's van je reizen om nogmaals bij weg te dromen)

        Comment


        • #5
          Re: safari

          ik denk dat je met 300mm al heel ver geraakt (letterlijk ) en dat is zowat het langste brandpunt dat ik comfortabel uit de losse pols kan schieten. De VR helpt heel zeker, ook voor de 18-55 omdat je dan in het schemerduister nog landschappen uit de hand kan schieten.

          Behalve de D3000 kan ik je alles van Nikon aanbevelen. Van Canon ken ik niet zoveel, maar die gaat zeker niet onderdoen.

          Qua stof: overweeg om 2 bodies tweedehands te kopen, zodat je geen lenzen moet wisselen. Stof is inderdaad je grote vijand. Tijdens de tocht door de Sahara heb ik diepvrieszakjes gebruikt om de D80 te beschermen:



          Het wordt zo wel wat moeilijker om door de zoeker te kijken ...
          Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens :)
          Flickr album Homepage

          Comment


          • #6
            Re: safari

            dat is tot het uiterste gaan voor je materiaal.

            Comment


            • #7
              Re: safari

              Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
              dat is tot het uiterste gaan voor je materiaal.
              Het heeft wel opgebracht: Ik heb minstens 3 reflex camera's de geest zien geven in dat woestijnzand (de wind blaast daar altijd vrij hard) terwijl onze twee bodies in de diepvrieszakjes de tocht moeiteloos doorstaan hebben; ik heb sindsdien zelfs mijn sensor nog niet gekuist!
              Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens :)
              Flickr album Homepage

              Comment


              • #8
                Re: safari

                hallo allemaal

                bedankt voor jullie bijdrage in mijn toppic. haha, blijkbaar heeft een vriend van me zijn eigen topic gestart voor quasi dezelfde vraag uit mijn topic.
                ik ga dan ook even reageren via zijn onderwerp zodat we niet naast elkaar gaan praten.
                Wie mee wil volgen kan dit via het topic Nikon D3100 (Nieuw) of D90 (Tweedehands) of misschien via deze link: http://forum.belgiumdigital.com/f9/n...ds-341628.html

                cio

                Comment

                Working...
                X