Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

30D instellingen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 30D instellingen

    Sinds 2 weken een 30D in mijn bezit, lenzen (uit het analoge tijdperk) 35/105 en 70/300 EFS.
    Nu zou ik straks in een zaal wat foto's willen maken van een rope-skipping (touwtje springen) optreden.Ik neem aan dat de lichtomstandigheden vrij zwak zullen zijn.De afstand van mijn zitje tot de plaats van de actie kan ik nu nog niet inschatten.
    Welke instellingen gebruik ik best om tot een bevredigend resultaat te komen?

    De 30 D is al heel wat anders dan mijn istDL pentax en bij de 30D sta ik dus onderaan op de leercurve.

    Ik heb nog geen externe flits voor de 30 D
    Pentax IST DL 50-200 std. tamron 18-200 1:3,5-6.3 macro
    Canon 30D 18-55 IS 35-105 70-300

  • #2
    Re: 30D instellingen

    Het enige dat je kan doen is in de diafragmavoorkeuzestand werken met het diafragma volledig open. Op die manier krijg je altijd de maximale hoeveelheid licht binnen en zal de camera bepalen hoe lang de sluitertijd moet zijn om de foto juist belicht te krijgen.
    Om die sluitertijd kort genoeg te krijgen zal je dan zelf de iso moeten verhogen tot de sluitertijd kort genoeg is.
    Maar met die lenzen vrees ik dat iso 1600 of zelfs 3200 niet voldoende zal worden, tenzij er echt veel licht is.

    Voor dat soort foto's heb je eigenlijk f2,8 lenzen nodig (70-200 f2,8 bijvoorbeeld).
    Zelfs daarmee lukt het soms niet, en dan moet je lichtsterke lenzen met een vaste brandpuntsafstand gebruiken (de 85mm f1,8 is nog redelijk betaalbaar en heel geschikt voor die omstandigheden, de 135mm f2 L is ook heel goed, maar duurder).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: 30D instellingen

      Dat gaat met die lenzen niet goed lukken...
      Koop er een lichtsterke prime bij zoals 50 F1.8 of een van de 85mm 's
      Camera op Av ,lens open, ISO 800 en schieten maar.

      Comment


      • #4
        Re: 30D instellingen

        je hebt nu al de beste camera die ooit gemaakt is!
        koop er nog een knappe (lichtsterke) lens bij en je bent voor jaren klaar.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: 30D instellingen

          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
          je hebt nu al de beste camera die ooit gemaakt is!
          koop er nog een knappe (lichtsterke) lens bij en je bent voor jaren klaar.
          grt,bouk.
          ook mee eens . Ik heb tot 2x toe al een 1DMKII de deur uitgezwiert voor de 30D. In jpeg stukken beter en en met deftig glas retescherp
          Alhoewel ik denk dat de 7D ook subliem is
          Canon eos 30D met L glas + Kodak z8612IS
          http://www.racenews.be

          Comment


          • #6
            Re: 30D instellingen

            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
            je hebt nu al de beste camera die ooit gemaakt is!
            koop er nog een knappe (lichtsterke) lens bij en je bent voor jaren klaar.
            grt,bouk.
            Voor zijn tijd misschien, maar hoe is een 30D beter dan pakweg een 5D mk2 of een 1D mk4?
            http://www.flickr.com/photos/rouwkema/

            http://rouwkema.smugmug.com/

            Comment


            • #7
              Re: 30D instellingen

              Oorspronkelijk geplaatst door Rouwkema Bekijk bericht
              Voor zijn tijd misschien, maar hoe is een 30D beter dan pakweg een 5D mk2 of een 1D mk4?
              Je moet dit lezen als een "understatement".
              Waarschijnlijk doelen ze op de meer frequente probleem-meldingen van recente toestellen (beruchte err99, AF, front-back-focus).

              Eerlijk gezegd, zelfs met mijn 20D (bijna hetzelfde als 30D, inclusief de sensor) tot nu toe geen technische problemen gehad op bijna 6 jaar tijd en ik ben nog telkens aangenaam verrast van de resultaten, zeker met de meest recente RAW convertors (heb wel steevast goede lenzen aangeschaft).
              Greetz Geert.
              Canon gerief...

              Comment


              • #8
                30D instellingen

                Thx voor de info.
                Heb wat zitten "spelen" met de instellingenen en ook foutjes gemaakt natuurlijk
                Toen ik de zaal binnenkwam was het waaaw... een zee van licht, vrij veel natuurlijke lichtinval. Minder waaaw was dat de voorste springers op max 4 m van mij stonden en geen groothoek ter beschikking.
                Ik probeer de komende dagen enkele foto's te plaatsen.
                Pentax IST DL 50-200 std. tamron 18-200 1:3,5-6.3 macro
                Canon 30D 18-55 IS 35-105 70-300

                Comment


                • #9
                  Re: 30D instellingen

                  Cool, hier komt de club van 30D-ers samen. Ik dacht al dat ik de laatste der canonanen was maar dat valt dan nog mee

                  Ik heb ook nog nooit enig probleem gehad met mijn 30D (okee jawel, stof op de sensor, maar da' s niet echt 'technisch' ), dus ik ga nog wat verder klungelen tot hij uiteenvalt.
                  Canon 30D | rugzak met een range van 10 tot 300mm | Speedlite 430EX

                  Comment


                  • #10
                    Re: 30D instellingen

                    Oorspronkelijk geplaatst door geert.verachtert
                    Cool, hier komt de club van 30D-ers samen. Ik dacht al dat ik de laatste der canonanen was maar dat valt dan nog mee
                    Oorspronkelijk geplaatst door GeertB
                    Eerlijk gezegd, zelfs met mijn 20D (bijna hetzelfde als 30D, inclusief de sensor) tot nu toe geen technische problemen gehad op bijna 6 jaar tijd en ik ben nog telkens aangenaam verrast van de resultaten, zeker met de meest recente RAW convertors (heb wel steevast goede lenzen aangeschaft).
                    Het is "maar" een 8 Mp maar kwalitatief één van de betere canons. Ik werk er (nog altijd)zeer graag mee.

                    Als je kunt leven met een paar kleine beperkingen ga je er nog vele jaren plezier aan hebben.

                    Met de goede instellingen en goede lenzen maak je er prachtige foto's mee.

                    Veel plezier ermee
                    Groetjes
                    ----JO

                    Comment


                    • #11
                      Re: 30D instellingen

                      Het is "maar" een 8 Mp
                      Nu we toch aan het ophemelen zijn, 8MP lijkt weinig maar het is 2dimensionele maat.
                      Als je kijkt naar het aantal pixels in de hoogte of breedte is gemiddeld 2900 terwijl de nieuwste canon 7D of 60D zitten aan gemiddeld 4200, da's een toename van minder dan 50%, op 6 jaar tijd. Valt toch nog goed mee !
                      Pas als er een camera uitkomt met 33MP is de resolutie verdubbeld.
                      Canon 30D | rugzak met een range van 10 tot 300mm | Speedlite 430EX

                      Comment


                      • #12
                        Re: 30D instellingen

                        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                        je hebt nu al de beste camera die ooit gemaakt is!
                        koop er nog een knappe (lichtsterke) lens bij en je bent voor jaren klaar.
                        grt,bouk.
                        Volledig mee eens. Een paar dagen nadat ik de mijne verkocht, had ik er al spijt van.

                        www.decultuurconsument.be
                        Last edited by cuco; 20 december 2010, 15:09.
                        https://www.flickr.com/photos/decultuurconsument/

                        Comment

                        Working...
                        X