Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AE-lock of AF-lock

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • AE-lock of AF-lock

    Wat beheer je bij voorkeur met de AE/AF knop: lichtmeting, focus of beide?
    En welke lichtmeting (matrix, centre, spot) gebruik je dan best?

    Wat is de meest praktische methode? Graag jullie ervaringen...

  • #2
    Re: AE-lock of AF-lock

    Duidelijk een beginnersvraagje
    Omdat waarschijnlijk niemand zal reageren doe ik het maar ff.

    AE/AF kan je best op default laten staan.
    Wil je de exposure vast zetten dan is er nog het knopje AE lock op je toestel.
    Daarmee kom je al een heeeeeeeeeeeel eind.

    Enkel in extreme omstandigheden kan het wenselijk zijn die setting van de AE/AF knop aan te passen.

    Op je vraag voor lichtmeting, zou ik zeggen, begin eens met je handleiding te lezen :P
    Je zal die info hard nodig hebben!

    Comment


    • #3
      Re: AE-lock of AF-lock

      Hangt van het type camera af. Bij de camera's zonder AF-on zet ik AF-on op die knop(en heb je dus gelijk AFL erop) en bij camera's met AF-on zet ik er een andere funktie op, bv flits uit of omschakelen naar spotmeting. Als ik mijn belichting vast wil zetten, gebruik ik M.

      Welke belichtingsmeetmethode: matrix of spot afhankelijk van de situatie.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: AE-lock of AF-lock

        Mijn antwoord op deze vraag vind je in dit draadje en de bijbehorende links.
        Vriendelijke groet,

        Jos

        Comment


        • #5
          Re: AE-lock of AF-lock

          Oorspronkelijk geplaatst door mmgull Bekijk bericht
          Wat beheer je bij voorkeur met de AE/AF knop: lichtmeting, focus of beide?
          En welke lichtmeting (matrix, centre, spot) gebruik je dan best?

          Wat is de meest praktische methode? Graag jullie ervaringen...
          Ze zeggen -en ik geloof het- dat je een Nicon kan laten focussen dmv de AF-On-knop ipv de sluiterknop. Dan kan je in principe het toestel nog draaien zonder de focus op je onderwerp te verliezen. Of ie dat ook werkelijk wil hangt ervan af of je de AF-On-knop loslaat of niet, en of je -uit praktische of andere overwegingen- gekozen hebt voor wat zij AF-C noemen, of voor AF-S.
          Spot-, centre-, of matrixmeting heeft hierop geen rechtstreekse invloed, wat de mechaniek betreft.
          ...
          Ik denk dat de meesten onder ons voor een hercompositie de focus fasthouden met de sluiterknop. Bij Canon werkt dit echter ook enkel in ONE SHOT-modus, niet in AL SERVO (continue focus bij Nicon). Ik laat vandaag enkel de belichting onder de sluiterknop staan, omdat je alles moet geprobeerd hebben,... ook mijn nieuwe ruisreductie die toevallig om wat ruisfoto's vraagt.
          Een bijkomend voordeel van het verplaatsen van de focusknop is dan dat je de lensknop niet hoeft te gebruiken om naar manuele focus te schakelen. Bij de oude 400 van Canon staat die namelijk moeilijker te bereiken,... en dat is niet praktisch als je voor de portretstand rechtom draait wegens meer steun van je rechterhand en een misschien beter menselijk oog op de verte.
          Last edited by Poza; 28 november 2010, 10:57.

          Comment

          Working...
          X