Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

spinning

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • spinning

    Er is me gevraagd om een groep spinning fietsers ±25 man te fotograferen tijdens een marathon (3 uur)
    Nu ben ik gisteren eens gaan kijken waar het zal plaatsvinden, een ruime zaal, 1 wand spiegels maar... slecht verlicht. TL-verlichting.
    Ik had gedacht om dus flitsers te gebruiken.
    Heb 3 reportage flitsers met parapluutjes die ik van op afstand kan aansturen.
    Had gedacht 1 flitser op 45 graden voor de groep en een andere rechts naast de groep.

    Graag tips ivm opstelling.
    Last edited by saintlambert; 24 december 2010, 12:04.
    Flickr

  • #2
    Re: spinning

    Als je je flitsers ver genoeg zet krijg je een betere spreiding (denk aan de omgekeerde kwardraadswet).
    Met een paar welgeplaatste flitsers kun je makkelijk een groot oppervlakete uitlichten.
    http://forum.belgiumdigital.com/f99/...um-288552.html

    Zorg dat je de dichtsbijzijnde personen feathered anders krijg je een te groot contrast tussen dicht en ver weg.
    Last edited by zunoel; 29 november 2010, 12:25. Reden: typo
    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

    Comment


    • #3
      Re: spinning

      Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
      Als je je flitsers ver genoeg zet krijg je een betere spreiding (denk aan de omgekeerde kwardraadswet).
      Met een paar welgeplaatste flitsers kun je makkelijk een groot oppervlakete uitlichten.
      http://forum.belgiumdigital.com/f99/...um-288552.html

      zog dat je de dichtsbijzijnde persoonen featheren anders krijg je een te groot contrast tussen dicht en ver weg.
      inderdaad... ik zou trouwens geen paraplus gebruiken, je zal alle licht nodig hebben... 't is een grote groep! en staan ver van elkaar.
      flashes ver (omgekeerde kwadraatswet) en featheren (telkens richten op het eind van de groep, aan beide kanten) zoals zunoel aanhaalde, full power 1/1, breed lichtveld, en ideaal eerst eens uitmeten.
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #4
        Re: spinning

        Bedankt Zunoel en Koen,
        @Zunoel, heb je reeks bekeken en je hebt het daar goed opgelost.
        Mijn situatie is wel iets verschillend denk ik. Marathon duurt drie uur en ik mag daar tussen lopen en mijn flitsers verplaatsen zonder iemand te storen. (Wat in jouw geval met de minister niet echt wenselijk was denk ik)
        Bouncen tegen muren en plafond moet ik ook vermijden (rood)
        Featheren? Dus iets tussen de personen plaatsen die dichtbij staan en je flits. (sorry als dit dom klinkt, maar de personen die verder af staan krijgen dan toch ook minder licht?) update, ik verwar feathering met flagging denk ik...
        Dacht ook dat meten misschien 't makkelijkst lijkt, heb echter nog geen lichtmeter maar wou me die toch aanschaffen. Is de Sekonic L-308s goed genoeg?
        Dacht ook eens enkele fietsers in closeup te nemen. Dus paraplu dichtbij plaatsen meten...
        En om het mijn flitsers niet te hard te maken iso800?
        Last edited by saintlambert; 30 november 2010, 14:20.
        Flickr

        Comment


        • #5
          Re: spinning

          Ondertussen gevonden wat feathering wil zeggen...
          klik bedankt
          Flickr

          Comment


          • #6
            Re: spinning

            Je kan ook zonder lichtmeter (testfoto's maken en histogram controleren) maar een flashmeter helpt je wel om efficiënter en sneller te werken.

            als het is voor heel af en toe te gebruiken is de L308s goed genoeg.
            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

            Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

            Comment


            • #7
              Re: spinning

              Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
              Je kan ook zonder lichtmeter (testfoto's maken en histogram controleren) maar een flashmeter helpt je wel om efficiënter en sneller te werken.

              als het is voor heel af en toe te gebruiken is de L308s goed genoeg.
              Ondertussen aangeschaft, bedankt!
              Flickr

              Comment


              • #8
                Re: spinning

                De spinning is goed meegevallen maar 't waren echt verschrikkelijk moeilijke licht omstandigheden. Donker, oranje tl-lampen, rode muur en op de koop toe nog een spiegelwand, dus moest ik zien dat je de flitsers en mijzelf niet zag in de spiegel...
                Had vier flitsers bij maar heb er meestal maar twee gebruikt (meestal met paraplu), 1 op 45 graden en 1 langs de andere kant langs achter. Heb ook eens geprobeerd met langere sluitertijden om meer dynamiek in de foto's te krijgen.
                Echt moeilijk, alles manueel, steeds paraplu moeten verplaatsen, flitskracht meer of minder zetten... Strobist dus zeker? Maar ben wel tevreden.
                In mijn voordeel speelde dat het drie uren duurde en dat iedereen ter plaatse bleef

                Enkele voorbeeld foto's op 1024pix klik
                Nogmaals bedankt voor de raad!
                Flickr

                Comment

                Working...
                X