Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sneeuw vegen voor eigen deur.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sneeuw vegen voor eigen deur.

    Hallo,

    Ik heb een vraag waar ik graag een antwoordje zou op willen hebben.

    Ik woon in een appartementsgebouw op het eerste verdiep. En zoals bij zovele mensen ligt er sneeuw op de stoep. Ik ben in veronderstelling dat de bewoner van het gelijksvloers verantwoordelijk is om de sneeuw op de stoep op te ruimen. Is dit ook zo, of kan iedereen die in het appartementsgebouw woont aansprakelijk gesteld worden indien iemand valt en (laat ons hopen van niet) eventueel een been breekt op de stoep voor je deur?
    www.brunodyserinck.be
    https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

  • #2
    Re: Sneeuw vegen voor eigen deur.

    verantwoording volgens mij voor de eigenaar van de stoep.
    meestal de Gemeente.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Sneeuw vegen voor eigen deur.

      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
      verantwoording volgens mij voor de eigenaar van de stoep.
      meestal de Gemeente.
      grt,bouk.
      Misschien in Nederland zo? Ik betwijfel het hoor? Dat zou betekenen dat de gemeente zou instaan voor het sneeuw/ijsvrij houden van kilometers stoep?
      www.brunodyserinck.be
      https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

      Comment


      • #4
        Re: Sneeuw vegen voor eigen deur.

        In België is de bewoner van het gelijkvloers verondersteld om het voetpad sneeuwvrij te maken tenzij anders vermeld in het basisregelment van het gebouw of huuracte of onderling overeengekomen. (bvb beurtrol)
        Er moet ook wel één of meerdere vervangers aangsteld worden die die taak op zich nemen in het geval de bewoner van het gelijkvloers niet kan (bvb ziekte) of afwezig is (bvb op reis of reeds naar het werk vertrokken voor het begon met sneeuwen,...)
        Bij een ongeval kun je dus (mede)aansprakelijk gesteld worden indien er geen enkele moeite gedaan werd om sneeuw te ruimen.
        Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
        "Casu Consulto - Modo Fac"

        Comment


        • #5
          Re: Sneeuw vegen voor eigen deur.

          is er geen concierge/beheerder ? dan zou deze verantwoordelijk zijn.
          meestal zoals je zelf al zegt die dat op de gelijkvloer woont maar of dat een wet is...
          even gezocht op het net en idd.
          Zijn er boetes mogelijk?

          ”Wie zijn stoep niet onderhoudt, riskeert een administratieve boete die varieert van gemeente tot gemeente”, zegt Verbeeck. ”In Antwerpen kan die oplopen tot 250 euro. Dat bedrag wordt bepaald door de sanctioneringsambtenaar”, zegt Antwerps politiewoordvoerder Sven Lommaert. In de praktijk wordt er enkel een proces-verbaal opgemaakt als er zich incidenten voordoen.
          Wat bij flatgebouwen?

          ”De bewoners van de gelijkvloerse verdieping zijn daar verantwoordelijk voor de stoep, tenzij er andere afspraken zijn gemaakt”, zegt Sven Lommaert.

          grts
          Korandoke
          Last edited by korandoke; 27 november 2010, 15:52.
          je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
          www.korandoke.be

          Comment


          • #6
            Re: Sneeuw vegen voor eigen deur.

            Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
            imeestal zoals je zelf al zegt die dat op de gelijkvloer woont maar of dat een wet is...
            Een wet is het niet, dus rechtstreeks ben je niet verplicht, maar bij een ongeval ben je wel aansprakelijk. Het is trouwens, denk ik in gans Vlaanderen), ook opgenomen in het politieregelment of gemeenteregelment.

            bvb uitreksel codex politie Antwerpen
            Artikel 72.- Bij sneeuwval zijn de in artikel 6 vermelde personen in de aldaar vermelde gevallen en onder dezelfde voorwaarden verplicht tot sneeuwopruiming over te gaan. De sneeuw dient opgehoopt te worden langs de rand van het voetpad, op zodanige wijze dat de straatgoot en de straatkolken worden vrijgehouden. Ter hoogte van opritten, oversteekplaatsen voor voetgangers en aangeduide haltes voor voertuigen van het openbaar vervoer moet de rand van het voetpad gelegen langs de rijbaan steeds vrijgehouden worden.
            Artikel 73.- In verkeersvrije straten of pleinen, in straten waar geen voetpad is aangelegd alsmede in open winkelgalerijen, dienen de in artikel 6 vermelde personen in de aldaar vermelde gevallen en onder dezelfde voorwaarden de verplichtingen voorzien in artikel 71 en 72 uit te voeren over een breedte van minimum 1,50m, gemeten vanaf de gevel.
            Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
            "Casu Consulto - Modo Fac"

            Comment


            • #7
              Re: Sneeuw vegen voor eigen deur.

              sorry.......
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Sneeuw vegen voor eigen deur.

                vroeger: in Nederland.




                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: Sneeuw vegen voor eigen deur.

                  Bedankt voor de snelle reakties alvast.

                  Het gaat hier maar om een klein appartementsgebouwtje (gelijkvloers + 2 verdiepingen). Met mij (wonende op het 1ste) is er niets afgesproken. Aangezien ik geen tuin heb, heb ik natuurlijk ook niet de gereedschappen om dit te doen.
                  Wij hebben geen syndic, wel een beheerder, en die zal ik gelijk eens aanspreken.
                  Ik zou het niet mogen gedroomd hebben dat er iemand zou vallen. Als mijn onderbuur het vertikt om z'n voetpad vrij te houden, kan ik nog op z'n minst wat strooizout strooien.
                  www.brunodyserinck.be
                  https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sneeuw vegen voor eigen deur.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Vinnydizzy Bekijk bericht
                    Bedankt voor de snelle reakties alvast.

                    Het gaat hier maar om een klein appartementsgebouwtje (gelijkvloers + 2 verdiepingen). Met mij (wonende op het 1ste) is er niets afgesproken. Aangezien ik geen tuin heb, heb ik natuurlijk ook niet de gereedschappen om dit te doen.
                    Wij hebben geen syndic, wel een beheerder, en die zal ik gelijk eens aanspreken.
                    Ik zou het niet mogen gedroomd hebben dat er iemand zou vallen. Als mijn onderbuur het vertikt om z'n voetpad vrij te houden, kan ik nog op z'n minst wat strooizout strooien.
                    Staat er ook niets in de basisacte van het gebouw?
                    Vraag eens na, zoals je zelf zegt, bij de beheerder; die zou toch op de hoogte moeten zijn van de gemeentelijke verplichtingen en afspraken in het gebouw.
                    Qua materiaal: Een sneeuwschop is niet zo duur (~€25) en kan misschien in de kelder geplaats worden (als die er is natuurlijk). Komt bij de algemene kosten van het gebouw, evenaals het strooizout. De aanschaf van de middelen om het voetpad sneeuw/ijsvrij te houden komt in de algemene kosten en niet voor de bewoner van het gelijkvloers alleen.
                    Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                    "Casu Consulto - Modo Fac"

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sneeuw vegen voor eigen deur.

                      Stel je vertrekt ( in mijn geval ) om 7u30 naar uw werk en je komt pas rond 17u30 terug thuis. Als het dan de ganse dag sneeuwt en er valt iemand op uw stoep en breekt bv. een been, wie is hier dan aansprakelijk voor? Je kan toch moeielijk thuis blijven van uw werk om sneeuw te ruimen.

                      mvg Yves.
                      What you see is what you get

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sneeuw vegen voor eigen deur.

                        Leuk detail is dat bij het huis van Balkende niets aan sneeuwruimen was gedaan.
                        Heel kenmerkend voor dit heerschap: regels voor anderen en uitzonderingen voor zichzelf.

                        In Nederland zijn er trouwens nog gemeentes waar het schoonhouden van de stoep door de burger nog wel verplicht is.
                        Ik moet daar eens serieus naar gaan kijken, kan ik soms misschien halverwege de werkdag naar huis om aan mijn burgerplichten te voldoen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sneeuw vegen voor eigen deur.

                          Oorspronkelijk geplaatst door yves23 Bekijk bericht
                          Stel je vertrekt ( in mijn geval ) om 7u30 naar uw werk en je komt pas rond 17u30 terug thuis. Als het dan de ganse dag sneeuwt en er valt iemand op uw stoep en breekt bv. een been, wie is hier dan aansprakelijk voor? Je kan toch moeielijk thuis blijven van uw werk om sneeuw te ruimen.
                          In dit geval ben jij zeker niet in fout, imo
                          Maar best zijn er afspraken met buren.
                          Bij mij (woon in een rijhuis) hebben we afspraken gemaakt met enkele buren zodat het voetpad sneeuw en ijsvrij is. Valt de sneeuw in een weekend dan zijn de mensen die in de week niet kunnen van dienst: zoals ik dus deze morgen....
                          Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                          "Casu Consulto - Modo Fac"

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sneeuw vegen voor eigen deur.

                            Oorspronkelijk geplaatst door yves23 Bekijk bericht
                            Stel je vertrekt ( in mijn geval ) om 7u30 naar uw werk en je komt pas rond 17u30 terug thuis. Als het dan de ganse dag sneeuwt en er valt iemand op uw stoep en breekt bv. een been, wie is hier dan aansprakelijk voor? Je kan toch moeielijk thuis blijven van uw werk om sneeuw te ruimen.

                            mvg Yves.
                            als die sneeuw eral lag van de dagen voordien heb je u plicht verzaakt
                            als het die dag sneeuwt dan kan je vegen als je thuis komt.
                            zo simpel is het

                            grts
                            korandoke
                            je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                            www.korandoke.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sneeuw vegen voor eigen deur.

                              Hey juppekes

                              Oorspronkelijk geplaatst door yves23 Bekijk bericht
                              Stel je vertrekt ( in mijn geval ) om 7u30 naar uw werk en je komt pas rond 17u30 terug thuis. Als het dan de ganse dag sneeuwt en er valt iemand op uw stoep en breekt bv. een been, wie is hier dan aansprakelijk voor? Je kan toch moeielijk thuis blijven van uw werk om sneeuw te ruimen.

                              mvg Yves.
                              Als je moet gaan werken kan je natuurlijk altijd preventief zout strooien he

                              Ik heb dit vorig jaar nog gedaan de avond voordien

                              Als ik 's morgens vroeg opstond was mijn voetpad al sneeuwvrij
                              Bootjes

                              Comment

                              Working...
                              X